پرچمدار ایران قید المپیک را زد/نعمتی:فکر نمی‌کردم اینقدر سخت باشد

24 مرداد 1395

سوژه خیلی از رسانه های خارجی در آغازین روزهای سی و یکمین دوره بازی های المپیک و حتی پیش از آن زهرا نعمتی بود؛ کماندار پارالمپیکی که صاحب سهمیه المپیک شد و این اتفاقی نادر در سطح ورزش جهان بود که برای نخستین بار هم در طول تاریخ ورزش ایران رقم خورد.


 


از همین رو ماه ها پیش از آغاز المپیک ریو، زهرا نعمتی به عنوان یکی از ۵۰ چهره شاخص حاضر در این رویداد معرفی شد؛ نعمتی تنها ورزشکار معلول در میان بیش از ۱۰ هزار ورزشکار شرکت کننده در این دوره بازی های المپیک است که چند روز پس از انجام مسئولیت پرچمداری کاروان ایران در مراسم افتتاحیه و رژه، رقابت خود در این بازی ها را برگزار کرد اما در همان مرحله نخست حذف شد و نتوانست به مراحل بالاتر صعود کند.


 


زهرا نعمتی روز گذشته در دور نخست مسابقات تیر و کمان بازی های المپیک در رقابت با اینا استپانوآ از روسیه ۶ بر ۲ شکست خورد و از راهیابی به جمع ۳۲ کماندار زن برتر این دوره از بازی های المپیک بازماند تا وداعی زودهنگام با این بازی ها داشته باشد؛ این در حالی است که خود وی که مدال طلای پارالمپیک لندن را در اختیار دارد، تصورش از حضور در المپیک نتیجه گیری بهتر از این بود، به همین دلیل شکست در نخستین مبارزه که مانع ادامه کارش شد، وی را به حدی منقلب کرد که تا ساعت ها کنار زمین مسابقه اشک می ریخت.


 


پیش از المپیک نعمتی هیچ گاه از قولی از مدال آوری در این رویداد نداد اما بعد از کنار رفتن از این بازی ها اعتراف کرد که روی مدال خود در این بازی ها حساب کرده بود و همین موضوع شدت ناراحتی وی را پس از حذف شدن بیشتر کرد، در هر صورت المپیک ریو برای پرچمدار پارالمپیکی کاروان ایران خیلی زود به پایان رسید در حالیکه این ورزشکار تصمیمی برای حضور دوباره در این رویداد ندارد.


 


نعمتی از شرایط رقابتش گفت و اینکه برنامه اش برای بعد از المپیک چیست.


 


*  اولین حضور در المپیک و عملکردی که در اولین رقابت داشتید را چطور دیدید؟


 


- زهرا نعمتی: اصلا تصور نمی کردم فضا و جو المپیک به این حد سنگین باشد، حضور در المپیک با آنچه تصور می کردم خیلی تفاوت می کرد. خوب می دانستم که شرایط المپیک با بقیه رویدادها مانند جام جهانی خیلی فرق دارد اما واقعا فکر نمی کردم این تفاوت تا این حد زیاد باشد.


 


* این شرایط و جو سنگینی که از آن صحبت می کنید، تا چه حد روی عملکردتان تاثیر گذاشت؟


 


- من خودم از حضور در المپیک هیجان زده بودم و این حضور زیاد دوربین ها و رسانه ها هیجان من را بیشتر هم کرد. وقتی وارد محل مسابقه شدم مجری مسابقه مدام از من حرف می زد، او از ابتدا تا انتها درباره من حرف می زد. خوب همین توجهات ناخودآگاه هیجان من را بیشتر و بیشتر کرد. البته من خیلی تلاش کردم که این هیجانات و در کل احساساتم را کنترل کنم اما واقعا هیجان بر من غلبه کرد.


 


* گویا در رقابت های روزجمعه که برای تعیین رقیبان برگزار شد، با مشکل مواجه شده بودید؟


 


- بله؛ در رقابت های روز جمعه با بدشانسی هایی مواجه شدم. در فاصله دو متری من عکاسان زیادی نشسته بودند و این موضوع کارم را دشوار کرده بود. همچنین جایی که من در آن حضور داشتم ثابت نبود، من روی تخته ای بودم که با آمد و رفت افراد تکان می خورد و تمرکزم به هم می ریخت.


 


* در هر صورت شما در اولین رقابت شکست خوردید و حذف شدید، آیا از عملکرد خودتان راضی هستید؟


 


- من تمام تلاشم را کردم وهیچ چیز کم نگذاشتم. زمانی که برای المپیک آماده می شدم تمام مشکلات را کنار گذاشتم و تلاش کردم فقط روی این مسابقات تمرکز کنم. هر چند که در این بین اتفاقاتی رخ داد و ناهماهنگی هایی وجود داشت که باعث شد هر روز با استرس تمرین کنم. مشکلات زیادی وجود داشت و من حتی روز جمعه با سردرد وارد مسابقه شدم. شاید تنها روزی که بدون استرس تیر زدم همین دیروز (سه شنبه) و در مسابقه رسمی المپیک بود.


 


* قبل از المپیک هیچ وقت صحبتی از مدال نکردید، حالا که رقابت تان در المپیک تمام شده، بگویید واقعا پیش بینی که از عملکردتان در ریو داشتید، چه بود؟


 


- با تمام این مشکلات قبل از المپیک پیش بینی می کردم رکورد خوبی بزنم و حتی روی سکو بروم. من به مدال المپیک فکر می کردم، به همین دلیل وقتی باختم و نتوانستم صعود کنم خیلی ناراحت شدم. دلیل گریه من همین بود.


 


* این المپیک برای شما تمام شد، آیا با تمام شرایطی که داشتید و دشواری هایی که با آن مواجه شدید بازهم برنامه ای برای حضور در المپیک های آتی دارید؟


 


- اصلا؛ به خاطر شرایط سختی که داشتم تحت هیچ شرایط دیگر به موضوع المپیک فکر نمی کنم. واقعا من طی ماه های گذشته روزهای دشواری را پشت سر گذاشتم و سختی های زیادی را تحمل کردم، خیلی مسائل است که نمی خواهم فعلا در مورد شان صحبت کنم. برخی از این مشکلات مربوط به فدراسیون می شود. اما به هر حال دیگر تصمیم برای حضور در المپیک ندارم.


 


* برای پارالمپیک ریو چه برنامه ای دارید؟


 


- خوب من طبق برنامه از ریو به ایران باز می گردم تا تمریناتم را برای پارالمپیک در کشورم دنبال کنم. قبلا قرار بود در ریو بمانم و همین جا برای پارالمپیک تمرین کنم اما به خاطر برخی مسائل از جمله مسائل امنیتی تصمیم عوض شد.


 


* طلای پارالمپیک لندن را تکرار می کنید؟


 


- برای این موضوع تمرین کرده ام وامیدوارم بتوانم به آن برسم.


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است