اشک ها و لبخندهای بهاره رهنما درجمع معلولان علاقه مند به تئاتر

4 آذر 1392

بهاره رهنما در مجتمع رعد:


اشک ها و لبخندهای بهاره رهنما درجمع معلولان علاقه مند به تئاتر



بهاره رهنما با حضور در مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد یکی از هزاران آرزوی معلولی را خواند که مرتبط با هنر و رشته او بود عشق و علاقه ای که رنگ آرزو به خود گرفته بود .


 


جشنواره آرزوها به منظور تحقق آرزوها و خواسته های دست یافتنی افراد معلول همزمان با روز جهانی معلولان در مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار می شود.


 


محمد رضا شاهمردی از توان یابان مجتمع رعد آرزوی خود را اینچنین بیان داشت: " آرزوی من تئاتر است اجرا رفتن ،اجرا رفتن و اجرا رفتن عالمی که نزدیک 10 سال است که در کوچه پس کوچه هایش قدم می زنم و با اهالی و مردمش آشنایی نسبی دارم ،


 


اینجا بوی انسان می پیچد ،بعضی ها می گویند این حوالی بوی خدا هم جدی تر است ،جدی تر از اینها نیست که اینجا ،داخل عالم تئاتر ،خارج همه صفت های شوم است ،خارج همه صفت های پست و پست فکریست که هنر را پست می داند چنانکه آن شاعر دل سوخته گفت :


 


قلندران حقیقت به نیم جو نخرند



قبای اطلس آنکس که از هنر عاریست




بهاره رهنما افزود: با خواندن هر کدام از این آرزوها حس و حال و انرژی خوبی به من دست داد اما خواندن این آرزو به حسی که من نسبت به تئاتر دارم خیلی نزدیک تر  است .


 


وی با این تفکر که انسان خدا را بیشتر در تئاتر پیدا می کندادامه داد:متاسفانه چیزهایی که گاهی قلب آدمی را آزار می دهد در تئاتر بسیار کمرنگ است و یا پیدا نمی شود .


 


وی ادامه داد: امیدوارم این امر تحقق یابد که گروه های تئاتری این امکان را به افراد علاقه مند که دارای معلولیت هستند بدهند تا این افراد نیز همانند افراد سالم بتوانند توانمندیهای خودرا در صحنه تئاتر ،گروه کارگردانی و تولید به کار بگیرند .


 


رهنما با اشاره به اینکه امیدوار است رابطه ای بین خانه تئاتر و انجمن معلولان برقرار شود افزود: امیدوارم این تعاملات آرزوی معلولانی که علاقه به این هنر دارند را بر آورده سازد.


 


وی محمد شاهمردی را خطاب قرار داد وافزود: گرچه معتقدم گاهی اوقات حتی اگر در صحنه تئاتر نیز حضور نداشته باشی احساس در صحنه بودن را داری و می توانی  با عوامل و بازیگران ارتباط برقرار کنی .


 


وی بابیان اینکه تئاتر عالم خوبی است، ادامه داد: امیدوارم بتوانم با تعاملات صنفی به برخی از آرزوها از جمله آرزوی محمد رنگ واقعیت بدهم.


 


وی همچنین به بهسازی در سیستم شهرسازی اشاره کرد و افزود : متاسفانه مسئولان در این زمینه توجه لازم را نداشتند وبرای حرکت معلولان فکر و تدبیر خاصی صورت نگرفته است و یا بسیار کم به این امر توجه شده است.


 


وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر در ورودی سازمان ها و پارک ها و حتی سالن های سینما و تئاتر برای معلولان در نظر گرفته شده، افزود : با ارائه این امکانات می توانیم معلولان شاد تری در جامعه داشته باشیم


 


بازیگر سینما وتلویزیون افزود: معلویت برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد در تمام ایران باید به این مسئله توجه کرد که معلولان با توجه به اینکه جزئی از مردم کشور را در برمی گیرند باید از امکانات افراد عادی نیز بهرمند باشند.


 


و این تفاوت جسمی معلول نباید باعث شود که بسیاری از خلاقیت ها نادیده گرفته شود .


 


وی درادامه گفت : تعدادی از دوستان من دارای معلولیت هستند و متاسفانه مشکلات عده زیادی از معلولان بحث تردد و استفاده از اماکن عمومی است  که این روزها دغدغه خیلی از افراد معلول و حتی خانواده آنها به شمار می آید.


 


وی با اشاره به اینکه نسل جوان ما با ارائه راهکارهای مناسب می تواند در زمینه سازندگی و بهسازی تغییرات مثبتی برای آرامش معلولان داشته باشد ، ادامه داد: باید به این امر توجه شود که معلولیت مدلی از زندگی است و هرمعلولی حق دارد با توجه به شرایط خاص جسمی از این امکانات بهره ببرد.


 


رهنما در ادامه گفت: نباید اجازه بدهیم که افرادی که دچار معلویت جسمی هستند به معلولیت درونی نیز دچار شوند.


 


وی با بیان اینکه گاهی با توجه به مشکلاتی که در خیابانها و معابر عمومی وجود دارد یک معلول به انزوا روی می آورد و لذت یک زندگی شیرین را از دست می دهد افزود: به عنوان یک هنرمند تمام تلاش خود را در زمینه حمایت از معلولین به کارخواهم گرفت .


 


وی با بیان اینکه به عنوان سفیر انجمن حمایت از حقوق کودک وکودکان هموفیلی فعالیت می کند، ادامه داد: کودکان معلول نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند .


 


وی در خصوص اینکه گاهی برخورد اطرافیان با افراد معلول در سطح جامعه مناسب نیست، افزود: باید از طریق فرهنگسازی ظرفیت روانی معلولان را بالا برد .


 


رهنما گفت: افراد معلول باید به این باور برسند که رفتار همه افراد سالم نیز از روی ترحم و دلسوزی یا حتی بدجنسی نیست باید فرد معلول با بالا بردن اعتماد به نفس خود توان مقابله با هر نوع رفتاری را داشته باشد .


 


وی با اشاره به اینکه توجه به ظاهر افراد در کشور های مختلف آنقدری اهمیت ندارد که در کشور ایران مورد توجه قرار می گیرد ، افزود: در کشورهای اروپایی فرهنگ توجه به ظاهر افراد وجود ندارد ولی متاسفانه ذهن ایرانی اینگونه تربیت شده به ظواهر امر بیش از حد توجه می شود .


 


بازیگر سینما و تلویزیون با بیان ا ینکه گاهی به لحاظ اندیشه و تفکر انسانها احساس نزدیکی به هم دارند، افزود: متاسفانه گاهی توانمندی افراد  معلول نادیده گرفته می شود و به خاطرداشتن مشکلات جسمی بین این افراد و قشر سالم جامعه فاصله می افتد .


 


رهنما با بیان اینکه زیبایی درون و بیرون به یک اندازه اهمیت دارد، افزود: این فرهنگسازی باید از مدرسه و خانواده ها شروع شودو حق هر کودک ایرانی است که به موفقیت دست یابد.


 


وی در پایان فرارسیدن روز جهانی معلول را به معلولان، خانواده ودوستان آنها تبریک گفت .


 


نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است