دواتگران: در پیش گرفتن الگوی رعد آرزوی ماست

19 شهریور 1394

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی می گوید: آرزوی ما این است که مراکز غیردولتی فعال در حوزه معلولیت، الگوی مجتمع رعد را در پیش بگیرند.


 


به گزارش ستاد خبری جشنواره ملی «خودباوری»، کیوان دواتگران اظهار کرد: آرزو و انتظار ما از حوزه مراکز غیردولتی در بحث آموزش، ارایه خدمات، آگاه سازی جامعه و احقاق حقوق افراد دچار معلولیت این است که همه مراکز، مثل رعد باشند و الگوی این مرکز را در پیش بگیرند.


 


وی افزود: روح کلی حاکم بر دفتر توانمندسازی، سپردن امور افراد دارای معلولیت به دست خودشان است. در حوزه توانمندسازی سازمان بهزیستی، تنها نقش حاکمیتی، نقش نظارت و ارایه نقشه راه به عزیزان دارای معلولیت مدنظر است که در سازمانهای مردم نهاد و نهادهای خیریه کار خودشان را به دست خودشان انجام دهند.


 


دواتگران ادامه داد: آنچه از رعد پررنگ دیده می شود بحث کارآفرینی است. لذا انتظار اصلی ما از این مجتمع، فعالیت در این زمینه با رویکردهای اجتماعی و اقتصادی است که البته در سالهای گذشته توفیق خوبی در این خصوص داشته اند اما هنوز با اهداف خودمان فاصله داریم که امیدواریم با تلاش سمن هایی نظیر رعد به این موضوع مهم برسیم.


 


به گفته مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی، زمانی می توانیم به خدمات ارایه شده افتخار کنیم که تعداد معلولان شاغل را افزایش  دهیم. تا زمانی که معلولان از شغل مناسب و شایسته برخوردار نیستند مابقی اقدامات ما اقدامات موثر و مبتنی بر هدف نخواهد بود.


 


وی با بیان این که از نظر من نهادی دولتی نمی توانند مثل نهادهای غیردولتی نظیر رعد کار کنند، گفت: نهادهای غیردولتی باید در بحث حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تلاش کنند و شاید اگر بتوانیم همین یک کار یعنی آشناسازی افراد دارای معلولیت نسبت به حقوقشان را انجام دهیم بسیاری از مشکلات و موانع جای خود را به عوامل تسهیل کننده می دهد.


 


دواتگران به فعالیتهای سازمان بهزیستی درخصوص توانبخشی اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی یکی از دفاتری که عهده دار برنامه های افزایش کیفیت زندگی معلولان است دفتر توانمندسازی معلولان با دو هدف اصلی است؛ هدف اول برنامه هایی در جهت ارتقای استقلال فردی افراد دارای معلولیت در سطح خانواده و جامعه و هدف دوم تسهیل در دسترسی ها به منابع و امکانات است.


 


مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی، رویکرد دفتر توانمندسازی را مداخلات اجتماع محور  دانست و افزود: به طور مثال یکی از مهمترین اقدامات این دفتر، خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه است. در این خدمات شش محور اصلی آموزش افراد معلول در خانواده، آموزش خارج از خانواده، ارجاع افراد دچار معلولیت به مراکز خدمات تخصصی، اشتغال و حرفه آموزی با رویکرد استاد شاگردی در حاشیه شهرها و روستاها، مناسب سازی محل سکونت و جامعه، و ارایه وسایل و تجهیزات توانبخشی مورد نیاز معلولان  بر اساس نوع معلولیت و شدت معلولیت در برنامه ریزی ها مدنظر قرار می گیرد.


 


دومین «جشنواره ملی خودباوری» با هدف بررسی مسائل کارآفرینی و اشتغال افراد دارای معلولیت طی روزهای 18 و 19 شهریورماه از سوی مجتمع آموزشی - نیکوکاری «رعد» برگزار می شود. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت آخرین اخبار مربوط به این جشنواره می توانند به وب سایت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد به نشانی www.raad-charity.org مراجعه کنند.


نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است