خسروی‌وفا: 79 سهمیه پارالمپیک گرفته‌ایم

23 بهمن 1394

محمود خسروی وفا، اظها‌ر کرد: همان طور که در حال‌ حاضر به دنبال تقویت جسمی ورزشکاران معلول و ارتقای توانمندسازی آنها هستیم تا بتوانند در عرصه های ورزشی و اجتماعی حضوری فعال داشته باشند، با عقد تفاهمنامه با موسسه قلم‌چی تلاش خواهیم کرد از نظر بعد علمی نیز ورزشکاران معلول را ارتقا دهیم تا تنها در جهت تقویت جسمی آنها گام برنداشته باشیم.


 


وی در پاسخ به این پرسش که در حال‌ حاضر سطح تحصیلات ملی‌پوشان این رشته و به ویژه‌ مدال آوران در چه حدی است؟ گفت: در حال‌ حاضر سطح تحصیلات ورزشکارانمان در حد لیسانس و چند نفر در حد دکترا هستند بنا‌بر‌این با امضای این تفاهمنامه بنا داریم در خرداد ماه سال 95 با بررسی این موضوع هر‌ چه‌ سریع‌تر مشکلاتی که پیش روی ارتقای سطح علمی جانبازان و معلولان است را مرتفع کنیم و بتوانیم در راستای ارتقای علمی آنها نیز گام‌های موثری برداریم.


 


رییس فدراسیون جانبازان و معلولان تصریح کرد: طبق مفاد این تفاهمنامه ورزشکارانی می‌توانند از خدمات آموزشی این بنیاد علمی به صورت رایگان برخوردار شوند که میانگین معدل آنها بالای 17 باشد که البته این ورزشکاران از طریق هیات های استانی خود به فدراسیون معرفی خواهند شد و فدراسیون پس از معرفی به این بنیاد علمی، از بورسیه بهره مند خواهند شد.


 


وی در ادامه ا‌ضافه‌ کرد‌: البته پیش از این شورای انقلاب فرهنگی در جهت بالا بردن سطح علمی ورزشکاران ملی و مدال آوران گام های موثری را برداشته و حتی کسانی که در عرصه های بین‌المللی و جهانی موفق به کسب مدال شده‌اند را در رشته تر‌بیت ‌بدنی بدون گذراندن کنکور بورسیه کرده تا در کنار قهرمانی در بعد علمی نیز این خلاء برطرف شود.


 


خسروی وفا همچنین در‌ رابطه با وضعیت ورزشکاران اعزامی به پارالمپیک ریو و این که تا به امروز چند سهمیه کسب شده است، خاطر‌ نشان کرد: تا به امروز 79 سهمیه پارالمپیک توسط ورزشکاران جانباز و معلول احراز شده که تنها در دو رشته گلبال و فو‌تبا‌ل ما نتوانستیم سهمیه المپیک را به دست بیاوریم. البته فو‌تبا‌ل توانایی کسب سهمیه پارالمپیک را داشت و شرایط کسب مدال را توسط فو‌تبا‌ل در پارالمپیک داشتیم، ولی به دلیل ندادن ویزا توسط سفارت انگلیس و کارشکنی که در این زمینه از سوی این سفارت صورت گرفت ما این سهمیه را به راحتی از دست دادیم. هر چند که در این زمینه من به کمیته‌ بین‌المللی پارالمپیک و فدراسیون جهانی شکایت کردم و همچنان به دنبال کار فو‌تبا‌ل هفت نفره هستم. البته می دانم که اعتراض ما به جایی نمی رسد و دیگر نمی توانیم سهمیه ای در فو‌تبا‌ل به دست بیاوریم، اما برای این که بتوانیم حقمان را بگیریم به دنبال این شکایت هستم.


 


وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط مالی فدراسیون این امکان را میسر می سازد که تیم ‌ملی تیر‌و‌کمان با ترکیب کاملی در رقابت‌های جمهوری چک که آخرین مرحله برای کسب سهمیه پارالمپیک است، شرکت کند؟ افزود: ما در این زمینه به اعتبارات خود نگاه می‌کنیم. قطعا در قسمتی که مربوط به حمایت از ورزشکاران پارالمپیک باشد ما سعی می‌کنیم تیم کاملی را به این ر‌قا‌بت‌ها اعزام کنیم، اما اگر شرایط اعزام مهیا نشود و ما بدانیم این اعزام برای تقویت ملی‌پوش در ریو نیست، قطعا این کار را انجام نخواهیم داد و در این زمینه باید هیات های استانی برای اعزام ورزشکاران خود اقدام کنند.


 


رییس فدراسیون جانبازان و معلولان در پاسخ به این پرسش که آیا در رشته کامپوند بانوان که آخرین مرحله کسب سهمیه در جمهوری چک است به جز سمیه عباسپور، امکان اعزام فرزانه عسگری به عنوان شانس دوم کسب سهمیه پارالمپیک وجود دارد یا خیر؟ خاطر‌ نشان کرد: این بستگی به نظر هیات رییسه و کمیته‌ فنی ر‌قا‌بت‌ها دارد. اگر کمیته‌ فنی به این جمع بندی برسد که حضور فرزانه عسگری برای کسب مدال در کنار سمیه عباسپور سازنده است، قطعا وی را نیز اعزام خواهیم کرد.


 


وی همچنین در خصوص حضور زهرا نعمتی در ر‌قا‌بت‌های بین‌المللی جمهوری چک، تاکید کرد: زهرا نعمتی در حال‌ حاضر تحت حمایت کمیته ملی المپیک و فدراسیون تیر‌و‌کمان است و ما دوست نداریم فشار مضاعفی را به وی وارد کنیم. اولویت اول وی از نظر ما کسب مدال در المپیک ریو است و ما سعی می‌کنیم در این زمینه خودش تصمیم گیرنده باشد نه فدراسیون ، زیرا احساس می‌کنم فضای روحی – روانی زهرا نعمتی را نباید برای حضور در المپیک یا پارالمپیک تحت فشار قرار دهیم. باید اجازه دهیم که در فضایی آرام و بدون دغدغه‌ خود را برای المپیک و پارالمپیک آماده کند. من یقین دارم زهرا نعمتی در ریو دومین طلای پارالمپیک را کسب خواهد کرد.


 


خسروی وفا در خصوص مشکلات مالی فدراسیون و این که گفته می‌شود به دلیل کمبود اعتبارات امکان اعزام برخی از تیم‌ها به تورنمنت‌های برون مرزی را ندارند، تصریح کرد: باید بگویم که ما با مشکل مالی جدی در طی چند سال گذشته مواجه نبودیم و ملی‌پوشان ما هر روز در اردوهای آمادگی به سر می‌برند. قطعا ما تنها در مسابقات تدارکاتی شرکت خواهیم کرد که از نظر کیفی برای ورزشکاران ما مفید باشد در غیر این صورت نیاز نیست که ورزشکاران را به تورنمنتی اعزام کنیم که سودی برای ورزشکار در جهت آماده سازی نداشته باشد. ما سعی می‌کنیم برای هر اعزامی به وضعیت مالی خود نگاه کنیم و اگر نیاز باشد بدون شک از هیچ اعزامی دریغ نخواهیم کرد.


 


وی در ادامه همچنین در پاسخ به این سوال که تصور می کنید در ریو شرایط‌تان از نظر جایگاه و مدال آوری نسبت به لندن چگونه باشد، اظها‌ر کرد: ما تمام تلاشمان بر این است که جایگاه یازدهمی لندن در ریو را حفظ کنیم. اگر بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم یقینا کار بزرگی را انجام داده‌ایم. هر چند که از نظر تعداد ورزشکاران اعزامی شرایط ما بهتر از لندن است.


 


رییس فدراسیون جانبازان و معلولان در پایان گفت: ما در لندن در رشته و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی موفق به کسب چهار مدال طلا شدیم، اما این بار به خاطر استفاده از مکمل آلوده توسط دو تن از ورزشکاران مدال آور در لندن قطعا تکرار چهار مدال را در ریو نخواهیم داشت. من فکر می‌کنم که در و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی تا حدودی دچار بدشانسی و سوء مدیریت شده‌ایم وگرنه باید این چهار مدال را در لندن دوباره تکرار می کردیم. امیدواریم که بتوانیم از نظر جایگاه شرایط خوبی را برای کاروان ایران داشته باشیم.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است