خدا کند معلولان فراموش نشده باشند

26 بهمن 1394

با اجرایی شدن برجام و توافقات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ شاهد تحرکات فراوانی ازسوی کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی برای انعقاد قراردداهای مهم اقتصادی , فرهنگی , صنعتی , گردشگری و …. باکشورمان بودیم, آنطوریکه یکی ازمسئولان اعلام کرد درچند ماه اخیرحدود ۲۵۰۰ هیئت خارجی برای مذاکره, انعقاد تفاهمنامه و قرارداهای همکاری به کشورمان سفرداشته اند, ازاین طرف هم هیئت های بلندپایه کشورمان درکشورهای مهم اروپایی حضوریافتند و قراردادهای مهمی درزمینه های مختلف باحجم میلیاردها دلارمنعقد شد که آخرین آن سفرریاست جمهوری و هیئت بلندپایه اقتصادی و سیاسی به کشورهای ایتالیا و فرانسه و سفررئیس جمهوری چین به تهران است که ازآن می توان نام برد. البته این سفرها همچنان ادامه خواهد داشت و کشورایران برای نوسازی اقتصاد خود و همراه شدن با کشورهای درحال توسعه و پایان بخشیدن به رکود اقتصادی و تحولات مهم سازندگی, برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت بسیاری رابرای آینده ترسیم کرده است که لازمه دستیابی به آن درسال های آینده استفاده ازتکنولوژی های جدید است .


 


دراکثرقراردادهای منعقد شده با کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی بحث خودرو و تولید خودروهای مختلف درداخل کشور با مشارکت کشورهای پیشرفته درصنعت خودروسازی جهان موضوع اصلی توافقات و قراردادهابوده است. ازقرارداد با گروه خودروسازی پژو فرانسه که انگارشریک دائم العمرصنعت خودروسازی ایران خواهد ماند, تا کمپانی های فیات ایتالیا, بنز و ب ام و آلمان و تویوتا, نیسان و AISIN ژاپن و خودروسازان چینی و ….. که همه تاحدودی به صنعت خودروسازی کشورمان نزدیک شده اند و امید دارند سهمی ازبازارخودرو درایران رابدست آورندرامی توان نام برد. خودروسازان داخلی هم که تاچندماه پیش دررکودشدید و درمعرض ورشکستگی قرارداشتند واکنون باخط اعتباری تزریقی دولت و بانک مرکزی توانسته اند تولیدات بایکوت شده خود را به خلق ا… بفروشند, این روزها سخت درتلاشند مدل های جدید خودرا به نمایش گذاشته و با اتکا به قراردادهای بسته شده با خودروسازان خارجی بازارهای جدیدی درداخل وخارج ازکشوربرای خود دست و پاکنند, و تاآنجا که ممکن است برقیمت تولیدات خود بیفزایند!!


 


امابحث اصلی دراین مقاله موضوع معلولان و خودروهای مناسب سازی شده برای این جمعیت چندمیلیونی است که متاسفانه دراین قراردادها جایگاهی ندارند, می باشد. اصولا”تمامی خودروسازان مهم و معروف جهان , بخشی ازتولیدات خودرا به معلولان اختصاص می دهند و باتوجه به نیازهای این دسته ازخریداران و مصرف کنندگان قسمتی ازخودروهای تولیدی را باتنوع زیاد درنوع سیستم, ایمنی, کنترل و هدایت و ازهمه مهمتربالاترین فناوری برای اینکه هرنوع معلولیتی قادربه رانندگی باشد اختصاص می دهند, امروزه حتی افراد نابینا هم مشکلی برای رانندگی ندارند زیراماشین های خودران اکنون به صورت انبوه دربرخی ازکشورهاتولید می شود ( ماشین‌های خودران فاقد پدال یا فرمان هستنددر ماشین‌های خودران ، کامپیوتر نهفته در ماشین که حرکت اتومبیل را کنترل می‌کند، «سیستم رانندگی خودکار» نام دارد.)


 


مشکل اجرای قوانین در مورد ماشین‌های خودران گوگل


دربرخی ازکشورها معلولان با هرنوع معلولیتی حتی بدون دست وپاو فقط با حرکت چشم, چانه و کنترل مغزقادربه رانندگی هستند و تولیدکنندگان خودروهر روزبرتنوع محصولات خود برای این افراد به منظورحضورفعال دربازارهای رقابتی می افزایند, اما درایران متاسفانه جانبازان و معلولان ایرانی ازکمترین امکانات خودروهای مناسب سازی شده بی نصیب مانده اند,باوجودی که تا چندماه پیش خودروسازان ایرانی دررکود کامل قرارداشتند اما حاضرنشدنددرهمان شرایط خودروهای انباشت شده خود را که غیرازگیربکس اتوماتیک , هیچگونه امکانات مناسب سازی شده مورد نیازگروههای مختلف معلولین رادراختیارندارد, وحداقل ۲۰ سال ازتکنولوژی روز دنیاعقب تراست را درقبال دریافت حواله وارد کردن خودرو باتسهیلات حدود ۵۰ میلیون تومانی با ۳۵۰۰ نفرازدارندگان این مجوزها, تهاترکنند!! و مشخص است که منبعد نیزهیچ توجهی به نیازهای این دسته ازمصرف کنندگان خودرو نخواهند داشت, نکته ای که اگردرتولید یکی ازخودروسازان بزرگ جهان اتفاق بیفتد حکایت ازنقص شدید سیستم تولید آن خودروساز خواهد داشت. و به شدت باعکس العمل گروهها و مدافعان حقوق معلولان اعم ازدولتی وغیردولتی روبرو خواهد شد. این نقص بزرگ متاسفانه درقراردادهای منعقده خودروسازان ایرانی باجهان پیشرفته خودروسازی به چشم می خورد و دلیل آن هم این است که بعدازانعقاد قرارداد باخودروسازان بزرگ اروپایی وآسیایی هیچ یک ازمقامات و مدیران صنعتی و خودروسازکشوراشاره ای به این موضوع نداشتند.


دربحث حمل ونقل عمومی شهری وبین شهری, حمل ونقل ریلی و هوایی هم معلولان و سالمندان با مشکلات عدیده ای مواجه اند , نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی بدون درنظرگرفتن نیازهای این قشرعظیم فاقد وجاهت اجتماعی است و نشان ازبی توجهی به حداقل ۲۰% ازجمعیت کل کشوردارد.


اگردرقراردادهای منعقده برای تولید ویا خریداری انواع اتوبوس های شهری و بین شهری, واگن های قطارهای مترو شهری و بین شهری, کشتی هاو قایق های مسافرتی, هواپیما و تجهیزات فرودگاهی و …. دهها موضوع و پروژه عمومی درکشورنیازگروه های معلول وسالمند لحاظ نشده باشد, نشان ازضعف برنامه ریزی و عدم توجه برنامه ریزان به این جمعیت کلان خواهد داشت .


انشاا… که اشتباه کرده باشیم و معلولان فراموش نشده باشندکه اگر این چنین نباشد, تبعات آن سالیان سال گریبانگیرجانبازان ومعلولان این کشورخواهد شد.


 


منبع: سایت آداک گردشگران معلولین

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است