دریافت «گواهی غربالگری شنوایی» برای اخذ شناسنامه نوزادان اجباری می‌شود

17 اسفند 1394

رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه سالیانه بیش از 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند، اظهار کرد: شرایط حضور سازمان بهزیستی در مناطق دوردست کمتر فراهم است و این سازمان برای اجرای طرح‌های غربالگری از بخش خصوصی کمک گرفته است و با این حال قصد دارد تا پوشش غربالگری شنوایی را در سال 95 به بیش از 90 درصد برساند.


 


انوشیروان محسنی‌بندپی در مراسم «شکرانه سلامت شنوایی» که امروز در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، اظهار کرد: طی یک دهه اخیر که طرح غربالگری شنوایی را در کشور اجرایی و موفق شدیم که بیش از 15 هزار کودک ناشنوا را شنوا کنیم.


 


وی در ادامه ضمن بیان آنکه فرهادی، وزیر علوم، بنیانگذار غربالگری شنوایی است، گفت: غربالگری شنوایی مساله بسیار مهمی است به طوری که چنانچه این تشخیص کمتر از سه ماهگی تشخیص داده شود و در 6 ماهگی هم پروتکل درمانی اجرایی شود، می‌توان از بروز معلولیت در بسیاری از کودکان جلوگیری کرده و شرایطی را فراهم کنیم تا آنها راحت‌تر زندگی کنند.


 


رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: تحقیقات نشان داده است که عامل بیش از 50 درصد معلولیت‌ها، اختلالات ژنتیکی است که درمان آن مشکل اما قابل کنترل و پیشگیری هستند.


 


بندپی همچنین عنوان کرد: در سال گذشته توانستیم حدود 70درصد کودکان را قبل از تولد در بهزیستی مورد غربالگری شنوایی قرار دهیم و در حال حاضر نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرده است که این آمادگی را دارد که با تخصیص بودجه و اعتبارات لازم به سازمان بهزیستی، این رقم را به صددرصد برساند.


 


وی ادامه داد: 966 هزار کودک در سال 93 مورد غربالگری‌ شنوایی سنجی قرار گرفته و بیش از 2700 کودک را که نیاز به مداخله، درمان و تجهیز خدمات توانبخشی داشتند، شناسایی شدند.


 


رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین عنوان کرد: با حمایت‌های نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی توانستیم در شب آخر تنظیم بودجه سال 95، 50 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز امکانات توانبخشی و صفر کردن پشت نوبتی‌های تجهیزات توانبخشی به اعتبارات بهزیستی اضافه کنیم.


 


بندپی همچنین اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور برای اولین بار به اختلالات اضطرابی کودکان رجوع کرده و غربالگری اختلالات اضطرابی کودکان را در دستور کار خود قرار داده است.


 


وی همچنین اظهار کرد: در غربالگری‌های شنوایی‌سنجی نباید تنها کودکان زیر 2 سال را مورد توجه قرار داد بلکه باید کودکان 3 تا 5 سال که ممکن است در زمان غربالگری سالم تشخیص داده شوند اما در سال‌های بعدی دچار عفونت و مشکلات شنوایی گردند را نیز شناسایی کرده و از معلولیت آنها جلوگیری کنیم.


 


رییس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: تشخیص مشکلات شنوایی و عفونی کودکان 3 تا 5 سال را در سال جاری در 13 استان آغاز کردیم و در سال 95 نیز تمامی استان‌های کشور را تحت پوشش این طرح قرار خواهیم داد.


 


بندپی در پایان با بیان اینکه غربالگری‌های شنوایی در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا اجباری است، اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه با سازمان ثبت احوال در نظر داریم شرایطی را در کشور فراهم کنیم که کودکان تا زمانی که گواهی غربالگری شنوایی را دریافت نکرده باشند، امکان اخذ و دریافت شناسنامه را نداشته باشند.


 


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است