پوشش غربالگری شنوایی امسال به 90 درصد می‌رسد

6 فروردین 1395

کودکان به مواظبت احتیاج داشته و تربیت و بالندگی آنها به همت جمع کثیری نیاز دارد به طوری که اصطلاح "رشد کودک در گروی همت یک جامعه است" به معنای آن است که در کنار نقش سازنده جمع خانواده، افراد و اعضای جامعه در تربیت و رشد کودک نقش داشته و بخشی از جامعه نیز بعنوان متخصصین پزشکی و... از عوامل موثر در رشد کودک هستند.


 


مثلا شنوایی‌شناسان در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها در بدو تولد و قبل از ترخیص برای کشف وجود افت شنوایی کودک را تحت غربال شنوایی قرار می‌دهند، شنوایی‌شناسان در سنین مختلف نیز از مهدکودک‌ها تا مدارس به طور پیوسته غربال شنوایی را انجام داده تا مشکلات بالقوه شنوایی و یا معضلاتی که به طور اکتسابی به وجود می‌آیند را کشف و مدیریت نمایند.


 


همچنین متخصص گوش، حلق، بینی با ویزیت‌های خود سعی در درمان عوارض و بیماری‌های گوش نموده و راه را برای انجام اقدامات بعدی هموار می‌کند.


 


متاسفانه نزدیک به نیمی از والدین کودکانی که افت شنوائیشان تشخیص داده می‌شود پیگیری‌های بعدی را انجام نمی‌دهند. در واقع قسمت اعظم زحمات انجام شده برای غربال شنوایی نوزادان که منجر به کشف کودک ناشنوا می‌شوند در مرحله‌ای که نیاز به انجام اقدامات تقویتی و توانبخشی است ابتر و نیمه‌کاره مانده و پیگیری‌های مربوطه با مقاومت جامعه و والدین مواجه می‌شود.


 


پاره‌ای از این مشکلات نیز به خاطر مسائل اقتصادی بوده و پاره دیگر ناشی از مسائل دسترسی- جغرافیایی و بخش عمده به دلیل مسائل فرهنگی است؛به این ترتیب بدون پشتیبانی و پیگیری به موقع و مناسب منافع و محاسن غربال شنوایی نوزادان به شدت دچار نقصان می‌شود.


 


در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور غربال شنوایی بدو تولد را در 63 درصد از متولدین کشور و در تمام استان‌ها انجام می‌دهد. به کمک این برنامه سن کشف افت شنوایی را (حداقل در 60 درصد جمعیت متولدین کشور) از 5-4 سالگی به 7 ماهگی تقلیل داده شده است.


 


البته این توفیق بزرگی است ولی هنوز جای کار زیادی داریم؛ چراکه نیمی از این کودکان تحت پیگیری‌های بعدی قرار نمی‌گیرند و سن طلایی کسب گفتار و زبان را از دست می‌دهند. از تولد تا 3 سالگی دوره طلایی رشد و شکل‌گیری زبان است. در این دوره مغز با دریافت اطلاعات حسی صحیح از پایانه‌های حسی (مثل شنوایی) خود را برنامه‌ریزی نموده و فرد را قادر می‌سازد تا وارد جامعه شود.


 


هدف از برنامه کشف و مداخله زودهنگام شنوایی این است که کودک دچار نقض شنوایی در سنین کمتر از شش ماهگی تحت خمات و آموزش‌های درست قرار گیرد و شانس یادگیری و کسب زبان و گفتار را داشته باشد.


 


گرچه شیوع افت شنوایی بدو تولد بالا بوده و در کشورمان حدود 2.6 در هر 1000 تولد است ولی با اجرا و البته ترویج این برنامه‌ها می‌توان به جوانان و نوجوانان این مرز و بوم فرصت داد تا علیرغم وجود افت شنوایی در بدو تولد، به قابلیت‌های تحصیلی، مهارت‌های خواندن و آکادمیک و شایستگی‌های شغلی و عاطفی- اجتماعی مناسب و مطلوب دست یابند .


 


منبع: ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است