همدان 50 هزار معلول دارد/ لزوم مناسب‌سازی محیط شهری

3 تیر 1395

سیاوش رهبر در جلسه کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان با موضوع مناسب‌سازی، اظهار کرد: بیش از 10 درصد جمعیت کشور را معلولان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل بحث مناسب‌سازی بسیار حائز اهمیت است.


 


وی با اشاره به تعداد قابل توجه جانبازان در استان و لزوم مناسب‎سازی شهری، گفت: متأسفانه تصادفات نیز در بحث معلولین رکورددار است و نیاز به مناسب‌سازی وجود دارد.


 


رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان با اشاره به بحران افزایش سالمندی خواستار توجه به مسئله مناسب‌سازی شد و افزود: از 600 هزار نفر جمعیت شهرستان همدان، بیش از 50 هزار نفر معلول هستند که 11 هزار نفر آن به صورت مستمر و غیر مستمر زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.


 


این مسؤول با بیان اینکه باید بحث مناسب‌سازی برای ارائه خدمات بهتر به گروه‌های هدف نظیر سالمندان، زنان باردار، کودکان و... مورد توجه قرار گیرد، گفت: در راستای توسعه استان باید به این موضوع توجه جدی شود.


 


رهبر با بیان اینکه سازمان بهزیستی دبیر مناسب‌سازی محیط شهری است اما دستگاه‌های دیگر باید پیگیر اجرای کار باشند، افزود: ایجاد کمیته فنی مناسب‌سازی پیشنهاد استان بود که در کشور اکنون در حال اجراست، البته با شکل‌گیری این کمیته اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نیست.


 


رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه از سال 84 به بعد همیشه در شورا قانون حمایت از معلولان مصوباتی داشته است، اظهار کرد: از سال 86 به بعد بحث مناسب‌سازی مورد توجه قرار گرفته، اگر چه صد درصد پروژه‌ها مناسب‌سازی نشده‌اند.


 


نرگس نورالله‎زاده با بیان اینکه از سال گذشته صد درصد پروژه‌ها در بحث مناسب‎سازی مورد قرار گرفته است، گفت: در این خصوص شناسایی مراکزی که جامعه هدف به آنجا مراجعه می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.


 


وی با بیان اینکه برخی از مراکز هزینه مناسب‌سازی را ندارند و می‌توان از طریق پرداخت وام به این موضوع پرداخت، افزود: این مسئله به ویژه در مراکز درمانی مورد توجه جدی است.


 


رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در بحث صدور پروانه ساختمانی نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بحث صدور پروانه مدعی هستند شهرداری از همه جاها سخت‎تر می‌گیرد در صورتی که این مجموعه قانون را اجرا می‎کند و شهر همدان نسبت به شهرهای دیگر در این زمینه پیشرو بوده است.


 


وی با بیان اینکه برخورداری از امکانات مناسب‌سازی حق مردم است، افزود: فرهنگ‌سازی باید صورت گیرد تا مردم با رضایت کامل مناسب‌سازی را انجام دهند نه اینکه الزام باشد.


 


عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 83 مصوب شد، اظهار کرد : متأسفانه از این سال به بعد در بحث صدور پروانه به موضوع مناسب‌سازی توجه نشده و بسیاری از ساختمان‌هایی که ساخته شده‌اند، فاقد استاندارد لازم هستند.


 


سید مجید موسوی با بیان اینکه در راستای دغدغه معلولان ایجاد شهرک پزشکان در همدان در مرکز مطالعات پژوهش شورا مورد بررسی قرار گرفته است، گفت:‌ اگر این شهرک ایجاد شود همدان در آستانه کلانشهر شدن، می‌تواند به هدف نزدیک شود.


 


منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است