افزایش آمار جمعیت معلول استان اصفهان

19 تیر 1395

سعید صادقی با اشاره به اینکه یکی از تفاوت‌های بهزیستی با سایر ارگان‌ها گستردگی وظایف این ارگان است، اظهار داشت : مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، آموزش‌های پیش از ازدواج، مراقبت‌های بعد ازتولد، مهارت‌های دوران عقد و مهارت‌های زندگی خانوادگی از جمله وظایف این سازمان است.


 


وی افزود: 240 هزار نفر معلول شامل نابینا، ناشنوا، کودکان کم توان ذهنی، اوتیسم، بیماری‌های اعصاب و روان در استان وجود دارد و هم‌چنین 450 هزار سالمند بالای 60 سال نیز در استان زندگی می‌کنند.


 


مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه نخستین اعضای خانواده بهزیستی کارمندان آن هستند که 75 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند،‌ اظهار کرد: فرسودگی شغلی در این ارگان بسیار زیاد و شغلی با حداقل حقوق و مزایا است.


 


صادقی با اشاره به اینکه رسانه‌ها درقالب طنز، مقالات علمی و یا میزگرد مشکلات معلولان را بررسی کنند، افزود: بدترین نوع مدیریت این است که واقعیت‌ها و حقایق را انکار کنیم و بعد از انکار حقایق با مدد جویان تعامل نداشته باشیم. اما خوشبختانه تعامل سازمان با معلولان یک تعامل سازنده است.


 


وی اضافه کرد: بهزیستی نقش مهمی در تأمین سلامت روانی، معنوی و حتی در فرهنگ ترافیک دارد. در حال حاضر یک هزار و 400 آسیب دیده نخاعی تحت پوشش بهزیستی هستند که اغلب به دلیل تصادفات آسیب دیده شده‌اند.


 


مدیر کل بهزیستی استان اصفهان به سه سیاست اصلی بهزیستی در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: نخستین سیاست سازمان در استان توسعه خدمات پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی است. سالیانه در کشور 30 الی 40 هزار نفر به جمعیت معلولان اضافه می‌شود و این آمار در استان برابر با دو هزار نفر است.


 


وی با اشاره به دومین سیاست بهزیستی، گفت: ارائه خدمات توان بخشی مناسب، در دسترس و توام با کرامت معلولان دومین سیاست این ارگان است. اکثر محصولات توانبخشی معلولین از کیفیت خوبی برخوردار است و تمامی محصولات توانبخشی به جز سمعک که از خارج وارد می‌شود از تولیدات داخلی است.


 


صادقی با بیان اینکه سومین سیاست سازمان توانمند سازی جامعه هدف است، افزود: توانمند سازی فقط معیشت نیست بلکه به معنای افزایش آگاهی فرهنگی، شغلی و حتی دینی و اعتقادی است. گسترش خیر جمعی به معنای حضور فعال و عقلایی و مشارکت مبتنی بر نیاز مردم است و خیر جمعی تنها به معنای پول دادن نیست.


 


مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: شعار امسال هفته بهزیستی از 22 الی 28 تیرماه تحت عنوان "ایرانی با نشاط با بهتر زیستن " است.


 


وی با اشاره به اینکه یک هزار مهد کودک و یک هزار مرکز توان بخشی شامل پرورشگاه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و درمانگاه‌های ترک اعتیاد زیر نظر بهزیستی مشغول به فعالیت است،‌ ادامه داد: 240 هزار معلول، 10 هزار زن سرپرست خانوار، پنج هزار نفر از معتادان مراکز میان مدت، یک هزار و 500 کودک بد سرپرست یا بی سرپرست و 9 هزار بیمار اعصاب و روان از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند.


 


صادقی با بیان اینکه 40 هزار کودک بین چهار تا شش سال تحت مراقبت بهزیستی هستند، گفت: هر چه قدر فقر بیشتر شود تعداد افراد در معرض آسیب نیز افزایش می‌یابد و این امر تعهد و مسئولیت این سازمان را دو چندان می‌کند.


 


وی با اشاره به اینکه نرخ ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: با اعتبارات کم استانی نمی‌توان پیشرفتی در این خصوص داشت. بهزیستی نباید تنها بماند زیرا تنهایی بهزیستی به افرادی آسیب می‌رساند که از این ارگان خدمات دریافت می‌کنند.


 


صادقی همچین با بیان اینکه رسانه‌ها به عنوان بازوان توانمند بهزیستی در جهت توسعه آموزش‌های پیشگیرانه، ارتقای سطح آگاهی و آشنایی جامعه با نیازها نقش مهمی دارند، گفت: رسانه‌ها در کنار واقعیت‌های اجتماعی باید به دنبال حقیقت باشند. واقعیت این است که بهزیستی یک دستگاه دولتی است که وظایف خود را انجام می‌دهد و حقیقت این است که بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند فعالیت کند.


 


منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است