قانون جذب ۳ درصد معلولان در استخدام‌های زنجان رعایت نمی‌شود

24 مرداد 1395

سال گذشته از طریق منابع بهزیستی و نیز پرداخت تسهیلات برای 486 مددجو فرصت شغلی ایجاد شده که بیشتر هزینه‌های اشتغال از طریق منابع بهزیستی استان بوده است.


 


نعمت ملکی، معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان زنجان در مورد اشتغال مددجویان و دغدغه‌های فروش محصولات تولید حاصل از اشتغال‌های خانگی موضوعاتی را مطرح کرد که متن آن را در زیر می‌خوانید:


 


اشتغال مددجویان


 


وی تصریح کرد: برای 486 نفر از مددجویان اشتغال ایجاد شده از طریق طرح‌های 30 گانه بهزیستی همچون پرداخت تسهیلات کارفرمایی و خویش فرمایی و نیز حمایت‌های بیمه بوده است که در این راستا تعهد و برش استانی 386 نفر بوده است.


 


وی تاکید کرد: 301 فرصت شغلی در طرح توانمند سازی خانواده‌های تحت پوشش و 129 مورد نیز با پرداخت کمک‌های بلاعوض برای اشتغال روستائیان انجام شده است که از این تعداد اشتغال از طربق سابر معاونت‌ها بهزیستی انجام شده است.


 


قانون استخدام‌ معلولان


 


ملکی افزود: بر اساس بند 7 قانون حمایت از معاولان دستگاه‌ها باید 3 درصد از نیروهای خود را از جامعه معلولان استخدام کنند اما متاسفانه این قانون هنوز عملی نشده است.


 


معاون مشارکت‌های بهزیستی استان زتجان تصریح کرد: سازمان‌ها در استخدام‌های خود از ما سهمیه نمی‌خواهند و باید برای اجرای این قانون یک اهرم فشاری در نظر گرفته شود.


 


ملکی با اشاره به تسهیلات 15 میلیون تومانی که در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد تا برای مددجویان شغل ایجاد کنند، عنوان کرد: برخی از کارفرمایان کارهای سختی را برای معلول در نظر می‌گیرند و در بیشتر موارد حقوق و مزایای آن‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود.


 


وی ی با اشاره به موانع و مشکلات در بخش خوداشتغالی به مددجویان گفت: اصلی ترین موانع و مشکلات در این بخش عدم همکاری بانک‌های عامل و ضمانت‌های بانکی هستند.


 


اعتبارات تخصیصی به مددجویان


 


معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان زنجان گفت: به علت قرض‌الحسنه بودن میزان اعتبارات، سال گذشته 20 درصد اعتبارات تخصیص داده شده است.


 


وی افزود: اشتغال ایجاد شده در سال گذشته 26 در صد رشد داشته است و 4 میلیارد و 500 میلیون ریال از طریق بهزیستی استان برای بیمه معلولان از طریق خویش فرمایی و کارفرمایی پرداخت شده است.


 


معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد:در ارائه تسهیلات از طریق از طریق بانک‌های عامل در سال گذشته 100 میلیارد ریال اعتبار به بهزیستی استان ابلاغ شده بود که از این میزان تنها 24 میلیارد ریال پرداخت شده است و متاسفانه بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به مددجویان کارشکنی می‌کنند.


 


آموزش‌های فنی و حرفه‌ای


 


ملکی با تاکید براینکه بیشتر مددجویان بهزیستی دارای مهارت فنی و حرفه‌ای هستند، افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای زنان سرپرست خانوار و معلولان به صورت رایگان انجام می‌شود و طرح آماده سازی برای مددجویان جویای کار انجام می‌گیرد.


 


وی با ابراز ناخرسندی از تعدادی از مددجویان عنوان کرد: عده‌ای از معلولان به کمک‌های مالی تعیین شده از سوی بهزیستی قانع هستند و به دنبال کار کردن نیستند.


 


معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مددجویان و معلولان بسیار فعال و نخبه هستند، ابراز کرد: در بین معلولان افرادی هستند که تا دکترا تحصیل کرده‌اند و اختراعاتی به نام خود ثبت کرده‌اند و برای تعدادی نیز کارآفرینی کرده‌اند.


 


بسترسازی فروش محصولات مددجویان


 


ملکی با اشاره به اینکه زمینه خرید و فروش صنایع دستی مددجویان از طریق بهزیستی امکان‌پذیر شده است، تصریح کرد: این محصولات صنایع دستی با همکاری یکی از موسسات خیریه به عنوان پشتیبان طرح مذکور خریداری شده و به فروش می‌رسد.


 


وی افزود: برای فروش محصولات و صنایع دستی معلولان نیاز به مکان برپایی نمایشگاه دائمی فروش محصولات تولیدی داریم و شهرداری در این زمینه باید بیشتر کمک کند تا بازارچه دائمی فروش محصولات مددجویان دایر شود.


 


معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان زنجان عمده محصولات تولیدی مددجویان را گلیم، چاقو، ملیله و غیره عنوان کرد که اغلب داری کیفیت بالاتری هستند.


 


عدم همکاری بانک‌ها


 


ملکی با اشاره به اینکه برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان همکاری نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: بانک‌ها علاوه بر اینکه شرایط آسان‌تری برای این افراد در نظر نمی‌گیرند در بیشتر مواقع شرایط اخذ وام را برای این افراد بسیار دشوار می‌کنند.


 


وی خاطرنشان کرد: صورت همکاری بانک‌ها، امسال میزان تسهیلات پرداختی در بخش خوداشتغالی به مددجویان افزایش می‌یابد.


 


ملکی افزود: اگر بانک‌ها یارانه مددجویان را به عنوان ضمانت قبول کنند بیشتر این مددجویان می‌توانند با گرفتن تسهیلات خود اشتغالی برای خود اشتغال ایجاد کرده و اقساط بانک را نیز به موقع پرداخت کنند.


 


معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان زنجان ابراز کرد: باید رویکرد جامعه نسبت به معلولان تغییر پیدا کند توانایی معلولان کمتر دیده می‌شود و مردم و کارفرمایان معلول را یک فرد کم توان می‌بینند در صورتی که معلولان دارای توانایی‌های بالاتری نسبت به افراد سالم هستند.


 


وی از کارجویان خواست برای کاریابی به این مرکز واقع در شهرک قدس، خیابان چهارم شرقی، پلاک 227 مراجعه کنند.


 


ملکی با اشاره به اجرای طرح جدید اشتغال برای فروش محصولات مددجویان عنوان کرد: یکی از مشکلات مددجویان نبودن بازار برای فروش محصولات این افراد است و ضعف بازاریابی در این زمینه به چشم دیده می‌شود.


 


وی گفت: در راستای کاهش این مشکل و برای حمایت از مددجویان، بهزیستی استان ضمن قراردادی با یک موسسه پشتیبان برای فروش محصولات تولیدی مددجویان اقدام کرده است.


 


معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان زنجان هدف طرح را ایجاد بازار فروش برای محصولات و انجام بازاریابی برای تولیدات مددجویان دانست و عنوان کرد: این طرح به صورت مشترک برای حمایت از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) به اجرا گذاشته می‌شود که موسسه پشتیبان محصول را ارزیابی کرده و با فروش محصول مبلغ به مددجو پرداخت می‌شود.


 


منبع : تسنیم

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است