گاردین: رکورد شکنی 'پارالمپیک ریو' در تعداد مجریان معلول تلویزیون

21 شهریور 1395

بازیهای 'پارالمپیک ریو 2016' که از چهارشنبه گذشته در شهر 'ریو دو ژانیرو' برزیل کار خود را آغاز کرده است ، امکان دارد از حیث تعداد ورزشکاران شرکت کننده رکورد شکن باشد، اما پانزدهمین دوره بازیهای ریو از منظری دیگر هم رکورد شکن است: تعداد مجریان معلول پخش تلویزیونی بازیها.


در این مقوله، در بین تمام شبکه های تلویزیونی پخش کننده مستقیم بازیها، شبکه تلویزیونی ' کانال 4 ' انگلیس رکورد شکن است. این شبکه برای پوشش 11 روزه این بازیها بیشترین تعداد مجری معلول را هم بر روی صفحه تلویزیون و هم پشت صحنه به خدمت گمارده است.


58 درصد از مجریان این شبکه را در بازیهای ریو مجریان معلول تشکیل می دهند؛ ضمن آنکه 20 پرسنل معلول هم در تیم تولید این شبکه در بازیها مشغول به کار هستند .


از 36 مجری برنامه های این شبکه ویژه بازیهای 'پارالمپیک2016 ریو' ، 21 مجری معلولیت دارند که تقریبا 58 درصد کل مجریان این شبکه را در پوشش این بازیها تشکیل می دهند.


شناخته شده ترین چهره در این صف ' آر.جی میت' بازیگری است که به فلج مغزی دچار است.


میت در این باره گفته است: ' این نشان می دهد که ما با بهره مند شدن از تمام توانمندی هایی که داریم بر ناتوانی هایمان غلبه می کنیم. بازیهای پارایمپیک نشان می دهد که ما اراده این کار را داریم'.


در یک شبکه دیگر تلویزیونی، ' فرانک گاردنر بر روی ویلچر و در صف اول مجریان، مراسم افتتاحیه بازیهای پارالمپیک را به طور زنده گزارش می کرد.


گاردنر یک دهه قبل حین انجام وظیفه حرفه ای خود در عربستان هدف تیراندازی قرار گرفت و دچار معلولیت شد.


همچنین یک مجری معلول دیگر شامل ' جی جی کالمرز' تفنگدار سابق دریایی انگلیس به همراه جمعی دیگر از مجریان معلول انگلیسی که در گذشته و یا هم اکنون جزو ورزشکاران بازیهای پارالمپیک بوده و یا هستند ؛ نیز در امر اجرای برنامه های پوششی بازیهای پارالمپیک ریو مشغول به کار هستند .


آده آده پیتان ' بازیکن سابق تیم بسکتبال با ویلچر انگلیس و 'آرتور ویلیامز ' دریادار سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز در این جمع قرار دارند.


همچنین ' جی جی کالمرز' دریادار سابق نیروی دریایی انگلیس به همراه جمعی از بازیکنان فعلی و سابق بازیهای پارالمپیک به امر مجری گری اشتغال دارند.


مراسم افتتاحیه 'بازیهای المپیک ریو 2016' که ماه گذشته برگزار شد و به زحمت تعداد بینندگان تلویزیونی اش کمی بیشتر از یک دهم بینندگان مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک لندن بود. اما برخلاف آن ؛ تعداد بینندگان تلویزیونی مراسم افتتاحیه بازیهای پارالمپیک ریو در برخی از شبکه ها بیشتر بود.


به گفته هاوارد مسئول بخش ورزشی یک شبکه تلویزیونی، در بازیهای پارالمپیک 2012 نیمی از مجریان برنامه های پخش این بازیها معلول بودند.


وی افزود: این شبکه در بازیهای المپیک 2012 از یک گروه مجری توانمند معلول در کار اجرا استفاده کرده بود و تصمیم دارد در 2016 بر شمار این مجریان بیفزاید که در تاریخ این شبکه بی سابقه است.


به گفته هاوارد در پارالمپیک لندن ؛ مجریان معلول و سالم در کنار هم به اجرای برنامه می پرداختند، اما در 2016 بسیاری از برنامه ها کاملا به دست معلولان اجرا می شود.


در بازیهای 'پارالمپیک ریو' ، این فقط در جلوی دوربین نیست که از مجریان معلول استفاده می شود؛ بلکه در بخش عوامل صحنه هم از 20 نیروی کاری معلول در تولید برنامه و پوشش خبری ریو استفاده شده است که مجموعا 15 درصد پرسنل خبری این شبکه در بازیهای ریو تشکیل می دهد.


موسسه خیریه 'اسکوپ' Scope انگلیس هم ماه گذشته به دنبال تحقیقاتش اعلام کرد که 77 درصد معلولان نظرشان این است که بازیهای پارالمپیک 2012 لندن به درک بهتر مردم از معلولیت کمک زیادی کرده است .


این موسسه ضمن آن اعلام می کند که بیشتر از 80 درصد معلولین پرسش شونده معتقدند که تلویزیون کار زیادی برای معرفی کردن معلولان به جامعه انجام نداده است.


'لوری لاویرا' یکی از مجریان استرالیایی و معلول انگلیس هم می گوید که ' بازیهای پارالمپیک ریو' می تواند در جذب تعداد هرچه بیشتر معلولان جامعه به فعالیت در تلویزیون هم در امور اجرا و هم در عوامل پشت صحنه نقشی موثر ایفا کند.


'دان گولدینگ ' هم عنوان کرده است: ' این به نفع صنعت تلویزیون است که درسهای فراوانی از بازیهای پارالمپیک بیاموزد و تفاوت آفرین باشد'.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است