۲ درصد جمعیت کشور نیازمند خدمات توانبخشی هستند

۲ درصد جمعیت کشور نیازمند خدمات توانبخشی هستند

16 اسفند 1395

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه دو درصد از مردم جامعه ما دچار معلولیت و نیازمند خدمات توانبخشی هستند، گفت: از این بین ۱.۳میلیون نفر در بهزیستی پرونده اختصاصی دارند.

 

حسین نحوی نژاد در نشست ظهر یکشنبه خود با اصحاب رسانه به میزبانی اداره کل بهزیستی استان سمنان، ضمن اشاره به جمعیت یک میلیون و ۳۰۰هزار نفری معلولان جامعه، ابراز داشت: ۶۵درصد از این جمعیت یا قریب به ۸۰۰هزار نفر مختص به آقایان و ۳۵درصد این آمار مربوط به خانم ها است که بهزیستی در زمینه خدمات رسانی و توانبخشی این افراد اقدامات لازم را مبذول می دارد.

 

وی افزود: بیشترین مدل معلولیت در کشور ما، جسمی، حرکتی است که معلولیت های ذهنی، شنوایی و بینایی از نظر فراوانی رتبه های دوم تا چهارم فراوانی نوع معلولیت را دارا هستند.

 

۱۱۰هزار معلول تحت نظارت ۲۶هزار نهاد مدنی و مرکز خصوصی

معاون بهزیستی کشور با بیان اینکه ۱۱۰هزار معلول از جمعیت یک میلیون و ۳۰۰هزار نفری این قشر تحت نظارت ۲۶هزار نهاد مدنی و مرکز خصوصی در حال دریافت خدمات توانبخشی هستند، گفت: بار مسئولیت توانبخشی مابقی معلولان در کشور بر عهده دولت است.

 

نحوی نژاد با بیان اینکه خدمات بهزیستی در سه حوزه توانبخشی شامل سه حوزه پزشکی، اجتماعی و حرفه ای ارائه می شود، ابراز داشت: حدود ۷۰درصد از اقدامات توانبخشی در سه حوزه مذکور توسط سازمان بهزیستی و مابقی با برون سپاری صورت می گیرد همچنین نزدیک به ۱۰۰ هزار بیمار روانی مزمن در کشور شناسایی شده که این افراد نیز در قالب طرح های توانبخشی بهزیستی گنجانده می شود و از آنجا که بیمه‌ها جوابگوی خدمات توانبخشی، نگهداری و آینده اجتماعی جامعه معلولان نیستند، معمولا این قشر دچار مشکلاتی می شوند که برای حل آنها سالانه وقت و انرژی بسیاری گرفته می شود.

 

وی افزود: امروزه نهادهای مختلفی را می توان ذی ربط با مقوله معلولان در جامعه دانست که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، مسکن و شهرسازی، سازمان بهزیستی و ... در زمره این نهادها هستند اما چرا تا کنون راه حل مناسبی برای رفع همیشگی مشکلات معلولان یافت نمی شود به دلیل آن است که این نهادها در این حوزه هیچ گونه انسجامی ندارند و گاهی اوقات این عدم وجود انسجام در اجرای برنامه ها موجب بروز مشکلاتی برای انسان های سالم میشود چه برسد به معلولان، لذا باید طرحی نو در انداخت تا شاهد رفع بسیاری از مشکلات باشیم.

 

ضرورت خودکفایی مالی و استقلال معلولان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه طرح ها و لوایح خوبی در سال های اخیر در دولت و مجلس پیرامون مشکلات معلولان تصویب شده اما تا اجرای آن راه های زیادی وجود دارد، گفت: یکی از سیاست های ما خودکفایی مالی و استقلال معلولان و افراد تحت پوشش است که در این زمینه اقدامات خوبی شده اما هنوز مشکل کار و مسکن دو دغدغه اصلی جامعه توانبخشی ایران محسوب می شوند.

 

نحوی نژاد با بیان اینکه یکی از موانع پیش‌روی معلولان سخت‌گیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات محسوب شده که مراحل و تضامین آن از عهده معلولان خارج است، بیان داشت: در طرح جامع حمایت از معلولان که طی سال های اخیر بسیار بر روی آن بحث شده، پیش بینی شده ارائه خدمات و تسهیلات به معلولان صورت گرفته است اما این طرح هنوز نیازمند حمایت دولت و مجلس است تا بتوانیم اجرایی شدن آن را مشاهده کنیم لذا از مسئولان می خواهیم تا هرچه زودتر به این دغدغه معلولان پایان دهند.

 

وی درباره دیگر مشکل معلولان نیز افزود: یکی دیگر از مشکلات این محدوده، در داخل جامعه و خانواده ها است، امروز متاسفانه باید گفت احتمالاً ۲۰۰ هزار نفر از معلولان هنوز از دید ما پنهان مانده‌اند از سوی دیگر متاسفانه خانواده ها به پنهان کردن عضو معلول خانواده مبادرت می کنند و از ترس برچسب زدن توسط جامعه تا مدت ها فرآیند درمانی فرزندانشان را به تاخیر می اندازند که در این راه نیز سازمان بهزیستی با اقدامات مشاوره ای سعی در انجام اقدامات فرهنگی کرده اما هنوز مشکلات دراین حوزه وجود دارد که در این راه رسانه ها نیز باید به سازمان بهزیستی کمک کند، برای مثال ما امروز شاهد هستیم که برای مزاح و خنده و یا برانگیختن حس ترحم مردم از معلولان سوء استفاده می شود یا در برخی نقش های سینمایی و تلویزیونی، معلولیت دست مایه طنز قرار می گیرد که این امر جای تاسف دارد

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است