پنجمین جایزه ادبی لاک پشت پرنده به زهره ناطقی تعلق گرفت

پنجمین جایزه ادبی لاک پشت پرنده به زهره ناطقی تعلق گرفت

17 اسفند 1395

 

زهره ناطقی مترجم توانمند و عضو داوطلب مجتمع آموزشی  نیکوکاری رعد، موفق به کسب لوح سپاس جایزه لاک پشت پرنده برای ترجمه  کتاب «رودخانه واژگون» اثر ژان کلود مورلوا شد.

 

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ در پنجمین مراسم اهدای جایزه لاک‌پشت پرنده که به برگزیدگان کتاب کودک و نوجوان اختصاص دارد و در شهرکتاب مرکزی برگزار شد.

 

بر پایه این گزارش پنجمین جایزه لاک‌پشت پرنده امسال از بین 17 اثری که به مرحله نهایی رسیدند، 3 اثر برگزیده نشان نقره‌ای و یک اثر برگزیده نشان طلایی را دریافت کرد که تنها نشان طلایی این دوره از جایزه لاک‌پشت پرنده به کتاب «رودخانه واژگون» اهدا شد. این جایزه به خاطر آ‏فرینش فانتزی‏ صلح‌آمیز‏، انسانی و متفاوت، پیوند و گفت‌وگوی شرق و غرب در متن داستان، حضور کنشگرانه نوجوانان و دعوت به آرامش و عشق در دنیای پرخشونت به «ژان کلود مورلوا» از کشور فرانسه اهدا و از مترجم این اثر با اهدا لوح سپاس قدردانی شد. 

 

ژان کلود مورلوا نویسنده کتاب «رودخانه واژگون» در پیامی آورده است: با خوشبختی فراوان باخبر شدم که هیأت داوران لاک‌پشت پرنده پنجمین جایزه‌ی ادبی خودشان را در سال 2017 به کتاب رودخانه ی واژگون من اختصاص داده‌اند و نشان طلایی این جایزه نصیب من شده، خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و برایم ارزش خاصی دارد در واقع این جایزه به کتاب من داده شده نه به خودم و کتاب من جلوتر از خود من حرکت کرده است.

 

من این کتاب را 15 سال پیش نوشتم و احساس می‌کنم که ارزش این کتاب بیشتر از خود من است در بین 7 رمانی که تا کنون نوشته‌ام، رودخانه‌ی واژگون کتابی است که از اراده‌ام خارج شده و از دستم در رفته است!

 

گاهی اوقات تعریف می‌کنم که پری مهربان نویسنده‌ها-بله، پری مهربان نویسنده‌ها وجود دارد- به این مناسبت پایین آمده، عصای سحرآمیزش را بلند کرده و گفته است: تو خیلی کار می‌کنی و زحمت می‌کشی، دل ما برایت می‌سوزد، بفرما! این هم هدیه‌ی تو. پری مهربان نویسنده‌ها هیچ‌وقت پس از نگارش کتاب رودخانه‌ی واژگون به سراغ من نیامد و حالا بعد از سال‌ها به نزد من آمده است.

 

من این کتاب را در سال 1998که پدرم فوت کرد در شرایط خاصی نوشتم. قبلش قصد داشتم، داستانی ماجراجویانه، بدون پیچیدگی و خیلی شاد بنویسم، ولی تبدیل به رمانی با مفاهیم عمیق و غمگین در مورد زندگی و مرگ شد این رمان تلفیقی از مفاهیم ساده و پیچیده بود و همین نظر خوانندگان را جلب کرد.

 

به هر حال من از اعضای هیأت داوران بی‌نهایت متشکرم و پیشاپیش به تمام خوانندگانی که به لطف هیأت داوران با این کتاب آشنا می‌شوند، درود می­فرستم.

 

معرفی کتاب رودخانه واژگون

نویسنده:ژان کلود مورلوا

مترجم: زهره ناطقی

ناشر:محراب قلم

رمان 2 جلدی رودخانه واژگون داستان یک  نوجوان است نویسنده در ابتدای رمان می­گوید داستان من مربوط به زمانی است که هنوز وسایل مدرن اختراع نشده بود و برای بردن نامه­ها باید مسافت زیادی می­رفتی و....

 

تومک پسر 13 ساله­ای است که در روستایی بقالی دارد. او همه وسایل لازم مردم روستا را دارد. ولی دلش می­خواهد به مسافرت برود و...روزی دختری 12 ساله به نام هانا به مغازه او می­آید و کمی خرید می­کند و می­گوید دنبال رودخانه کجار است. رودخانه­ای که آب حیات دارد. رودخانه­ای که مسیرش واژگون است. هانا  می­رود و تومک تصمیم می­گیرد مغازه را رها کند تا هانا و رودخانه را پیدا کند. او سفر سختی در پیش دارد. باید از جنگل فراموشی بگذرد. در هنگام عبور از جنگل فراموشی همه او را  فراموش می-کنند اما او کسی را فراموش نمی­کند.

 

انتشارات محراب قلم این کتاب را در 168 صفحه و به قیمت 10000 تومان تقدیم به علاقه مندان کرده است.

 

شایان ذکر است زهره ناطقی که در ترجمه زبان فرانسه تخصص دارد به صورت داوطلبانه با واحد کارآفرینی مجتمع رعد همکاری دارد و خیریه ضمن آرزوی موفقیت برای این همکار نیکوکار، کسب این عنوان فرهنگی را به ایشان تبریک می­گوید.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است