مناسب سازی محیط اداری و شهری برای معلولان ضروری است

مناسب سازی محیط اداری و شهری برای معلولان ضروری است

1 آبان 1396

 عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در دیدار با جمعی از نابینایان و کم بینایان نخبه استان قزوین به مناسبت روز جهانی عصای سفید که با حضور علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در استانداری برگزار شد با تبریک این مناسبت، اظهار داشت: باید همه سازه های دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی با کمک نظام مهندسی و شهرداری برای معلولین مناسب سازی شود و اگر این کار در ساختمان های جدید در حال احداث صورت نگیرد نباید مجوز پایان کار برای آنها صادر شود.

 

وی بر اجرای مناسب سازی محیط شهری تاکیدکرد و ادامه داد: مناسب سازی معابر و پیاده روها در شهرهای استان قزوین به دلیل قرار گیری آنها در دشت و مسطح بودن آنها بسیار آسان تر و با هزینه کمتر ممکن است ولی در برخی از استان های دیگر مانند کردستان به دلیل نامسطح بودن معابر این کار بسیار سخت است.

 

استاندار به معاون عمرانی خود دستور داد تا به منظور رفاه حال معلولان و جانبازان برای مناسب سازی معابر و پیاده روهای ساختمان های عمومی استان اعم از دولتی و خصوصی اقدام شود.

 

زاهدی با اشاره به لزوم توجه به موضوع اشتغال معلولان از جمله نابینایان و کم بینایان گفت: با توجه به توانمندی جامعه نابینایان در زمینه های علمی و مهارتی با ایجاد آموزش می توانیم گام موثری برای اشتغالزایی این افراد برداریم.

 

استاندار قزوین در ادامه اظهار کرد: علاقه مندم با جامعه هدف بهزیستی ارتباط بیشتری داشته باشم تا خدمات مفید و موثرتری را به این جامعه ارائه دهیم.

 

زاهدی خاطرنشان کرد: وظیفه دولت فراهم سازی زمینه شکوفایی استعدادهای نابینایان در جامعه است که امیدواریم در این خصوص با جدیت و اهتمام بیشتری اقدام کنیم.

 

وی با بیان اینکه معلولان از جمله نابینایان از توانمندی های زیادی برخوردار هستند که نباید آنها را نادیده گرفت، ادامه داد: همه انسان ها با هر توانمندی، کمبودها و کاستی هایی نیز دارند اما متاسفانه جامعه تنها نواقص و کاستی های ظاهری را مشاهده می کند.

 

استاندار قزوین تاکید کرد: وظیفه دولت و ملت در قبال معلولین ترحم نیست بلکه خدمت رسانی به این قشر باید به عنوان یک وظیفه تلقی شود.

 

زاهدی ادامه داد: کسب رتبه های علمی، فرهنگی و هنری و ورزشی توسط قشر نابینایان و کم بینایان بسیار ارزشمند است و نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت.

 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات این جامعه، افزود: نگاه جامعه به معلولان در گذشته بیشتر ترحم آمیز بود که اکنون کمتر شده و باید تلاش کنیم تا مردم اگر عصای سفید دیدند، وظیفه خود را بدانند.

 

زاهدی همچنین افزود: اگر همه بپذیریم دارای نقص هستیم با همنوعان خود بهتر رفتار می کنیم و بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.

 

وی در پایان گفت: اداره کل بهزیستی باید آرشیو اطلاعاتی از جامعه هدف با تفکیک نوع معلولیت و توانمندی های مختلف آنها ایجاد کند تا از ظرفیت های این عزیزان بهتر استفاده کنیم.

 

در پایان این دیدار از 15نابینا و کم بینای نخبه استان قزوین با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

 

در حال حاضر چهار هزار نابینا در استان قزوین از خدمات حمایتی بهزیستی برخوردار هستند که 14درصد جمعیت زیر پوشش این دستگاه را شامل می شود.

 

منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است