اجباری شدن غربالگری پیش از ازدواج تا 2 ماه آینده

اجباری شدن غربالگری پیش از ازدواج تا 2 ماه آینده

10 آبان 1396

 انوشیروان محسنی بندپی در همایش علمی - کاربردی روسای ادارات فناوری اطلاعات ، ارتباطات و تحول اداری بهزیستی سراسر کشور در ساری افزود : بهترین راهکار برای کاهش معلولیت ها در کشور اجباری شدن طرح غربالگری پیش از ازدواج است که به صورت جدی باید اجرا شود.


بر اساس آمارهای رسمی بهزیستی سالانه 25 تا 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می شود .


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت که با اجباری شدن غربالگری پیش از ازدواج ، زوج های جوان برای ثبت ازدواجشان در دفاتر رسمی باید نتیجه غربالگری را به همراه داشته باشند.


** تصادف ، مهم ترین عامل معلولیت
محسنی بندپی همچنین از معلولیت های ناشی از تصادفات جاده ای به عنوان یکی از مشکلات کشور یاد کرد و گفت که سالانه 15 هزار نفر بر اثر حوادث ناشی از سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند و حداقل 10 برابر این تعداد نیز در این حوادث دچار معلولیت می شوند.


وی افزود : فراهم کردن اطلاعات دقیق و معتبر و همچنین پایش مستمر و منظم اطلاعات معلولان و یا مددجویان می تواند در تصمیم سازی بهزیستی بسیار موثر و کمک کننده باشد.


رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به راه اندازی سامانه پایش خدمات مددجویی کشور ، یکی از اهداف آن را جمع آوری اطلاعات مربوط به مددجویان این سازمان از جمله معلولان برشمرد.


نخستین سامانه پایش خدمات مددجویی کشور همزمان با حضور رئیس سازمان بهزیستی امشب به صورت پایلوت در مازندران راه اندازی شد.


محسنی بندپی گفت : ساماندهی مدیریت دولتی به منظور افزایش کارایی ، اثر بخشی و شفاف سازی فعالیت ها و دستیابی به اطلاعات درست و پاسخگویی به شهروندان از طریق گسترش تکنولوزی فناوری اطلاعات امکان پذیر است.


وی افزود : این سامانه باعث می شود جامعه هدف بهزیستی بدون ورود به بوروکراسی اداری و ایجاد وقفه در خدمات دهی به آنان ، از این خدمات به صورت غیرحضوری و در منزل بهره مند شوند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور به حمایت های دولت تدبیر و امید در زمینه اجرای غربالگری اشاره کرد و گفت : وظیفه ذاتی بهزیستی پیشگیری از معلولیت ها نیست اما به خاطر حرکت در راستای اقدام و عمل مقرر شد در هر استان با پایلوت یک شهرستان به جمع آوری اطلاعات مددجویان پرداخته شود.


وی افزود : در عصری زندگی می کنیم که عصر رشد و گسترش تکنولوژی و ارتباطات است و اگر کشوری و سازمانی خود را در مسیر این گسترش علمی قرار ندهد ، برای مردم خود عقب ماندگی به ارمغان خواهد آورد که موجب کاهش کیفیت و اثربخشی مطلوب خدمات و رضایت شهروندان خواهد شد.


** زنانه شدن اعتیاد در کشور
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به وجود معضل اعتیاد در کشور ، گفت : نمی توان نگاهی که 10 سال پیش به اعتیاد داشتیم را امروز نیز داشته باشیم چرا که این معضل و آسیب اجتماعی با تغییرات جنسیتی و سن و نوع اعتیاد همراه بوده است.


وی کاهش سن اعتیاد ، افزایش 10 درصدی اعتیاد در زنان و دختران با آمار 2 تا 3 درصدی را از جمله معضلات امروز در ارتباط با اعتیاد برشمرد و افزود : در میانگین سنی 15 تا 29 سال به ازای هر 6 نفر مرد یک زن معتاد و از 29 سال تا 45 سال نیز به ازای هر 17 مرد یک زن معتاد داریم و از در سنین 45 تا 70 سال نیز به ازای هر 18 مرد یک زن معتاد وجود دارد .


او ادامه داد : اطلاعات موجود از گذشته و آمار کنونی ، افزایش اعتیاد در زنان و همچنین پائین آمد سن اعتیاد در این قشر از جامعه را نشان می دهد که باید چاره اندیشی شود.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت : امروز با داشتن چنین داده هایی روند تصمیم گیری و اقدام و عمل بسیار سریع تر و موثر تر شده و گسترش و افزایش مراکز نگهداری، بهبود و اقامتی زنان از تاثیرات سیاست های بهزیستی بر پایه اطلاعات آماری و پایش دقیق است.


وی افزود : در بحث بهبود و بازتوانی معتادان فقط استفاده از روش بیولوژیکی و سم زدایی و دارو درمانی موثر نیست و حمایت و بازتوانی اجتماعی معتادان از جمله موارد مهمی است که در 20 سال گذشته مورد غفلت قرار گرفت و موجب روی آوردن دوباره معتادان به سمت اعتیاد بوده است.


** 47 درصد طلاها در پنج سال اول زندگی
رئیس سازمان بهزیستی از طلاق به عنوان معضل دیگر جامعه یاد کرد و گفت : برآورد ها نشان می دهد که 47 درصد طلاق ها در کشور در پنج سال اول زندگی رخ می دهد و بنا بر این اقدامات و برنامه ریزی ها باید با تمرکز بر این نکته صورت گیرد.


وی به برخی اقدامات و تمهیدات بهزیستی برای پیشگیری از این معضل اشاره کرد و افزود : نظام مراقبت های اجتماعی و مشارکت اجتماعی دانش آموزان از جمله طرح ها برای پیشگیری از طلاق است که از سنین پایه در حال اجراست و در کنار اینها باید برای نهادینه کردن جرات و مهارت 'نه' گفتن به هر پیشنهاد ناهنجاری که به دانش آموزان و کودکان داده می شود، نیز اقداماتی صورت گیرد.


محسنی بندپی با اشاره به زمان بر بودن برخی از طرح ها جهت کاهش طلاق ، گفت : ممکن است برخی از این طرح ها تا 10 سال دیگر جواب دهد اما نباید ناامید شد چون خاصیت اقدامات اجتماعی زمان بربو دن است.


وی تاکیدکرد : دریافت داده ها و اطلاعات به برنامه ریزی برای جامعه هدف و همچنین پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بسیار کمک می کند.


22 هزار نیروی انسانی در سازمان بهزیستی کشور فعال هستند و 27 هزار شریک اجتماعی مستقل با این سازمان همکاری می کنند.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است