یک مسوول:برای سیستم حمل و نقل معلولان و سالمندان اردکانی، تدبیری اندیشیده شود

یک مسوول:برای سیستم حمل و نقل معلولان و سالمندان اردکانی، تدبیری اندیشیده شود

11 دی 1396

 امیرولی عضدزاده  در نشست کمیته مناسب سازی شهر احمد آباد ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات مناسب و فعالیت های خوبی که در شهر احمدآباد در راستای مناسب سازی اماکن عمومی و شهری و تحقق شهر بدون مانع برای حضور فعال معلولین و سالمندان صورت گرفته ،افزود: این مهم تنها به واسطه هماهنگی و همدلی همه مسئولان بخش، بخصوص شهردار و بخشدار میسر شده است.


دبیر کمیته مناسب سازی شهرستان اردکان تصریح کرد : شهرداری در بهبود وضعیت مبلمان شهری برای تردد معلولان و سالمندان نقش اساسی دارد و ما امیدواریم که با روی کار آمدن شورای جدید همچنان شاهد تسریع در روند امور مناسب‌سازی علی‌الخصوص مناسب سازی حمل و نقل شهری باشیم، در واقع شهرداری می‌تواند با برنامه‌ریزی منسجم، تا حد زیادی از استرس معلولان برای تردد در فضای عمومی بکاهد تا همه آحاد جامعه و افراد کم‌توان بتوانند از دسترسی آسان به امکانات شهری برخوردار باشند.

 

عضدزاده ادامه داد: مناسب‌سازی زمانی می‌تواند کارآمد باشد که یک معلول بدون کمک هر فرد دیگری بتواند تردد سالم داشته باشد.


وی در ادامه در مورد مناسب سازی بانک های شهرستان نیز افزود: متاسفانه بانک ها علیرغم تذکرات و پیگیری های لازم ، اقدام قابل ملاحظه ای در خصوص مناسب سازی انجام نداده اند و حتی امکان استفاده سالمندان و معلولان از دستگاه خود پرداز بانک ها در سطح شهرستان وجود ندارد


حمید رضا تقوی، شهردار احمدآباد نیز با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه مناسب سازی در شهر احمدآباد صورت پذیرفته به مواردی نظیر مناسب سازی ، هم سطح سازی و رفع موانع فیزیکی موجود در پارک های محله ای، بهسازی و اصلاح ساختمان شهرداری همراه با نصب آسانسور و احداث رمپ ورود و خروج مناسب ، اصلاح موارد موجود در سطح شهر به منظور دسترسی آسان و بدون مانع، در طرح پیاده رو سازی شهر احمدآباد نیز موارد جهت تردد افراد کم بینا و نابینا لحاظ گردیده اشاره نمود .


وی اضافه کرد: هنوز نقایص زیادی در زمینه مناسب سازی محیط شهری وجود دارد بانک ها، ساختمان‌های دو طبقه اداری، سیستم حمل و نقل عمومی و برخی داروخانه‌ها از جمله مهمترین مواردی است که مناسب سازی در آنها انجام نشده است .


وی برخورداری از خدمات حمایتی و مناسب سازی محیط شهری را از حقوق مسلم شهروندی معلولان و سالمندان دانست و گفت: هر اداره ای باید مسئولیت کار خودش را به عهده بگیرد
این مسئول گفت : توان بخشی مربوط به جامعه است و همه باید مسئول باشند و خودشان این کار را انجام دهند اما متاسفانه هنوز ضرورت این موضوع در جامعه آنچنانکه باید شناخته شده نیست و نیاز به آموزش و فرهنگ سازی بیشتر دارد.


رضوان فرجاد رئیس شورای اسلامی شهرستان اردکان نیز ضمن تقدیر و تشکر از بهزیستی، آموزش و پرورش، شهرداری و بخشداری مرکزی به واسطه همکاری و همدلی در انجام امور مناسب سازی و اقدامات انجام شده قول هرگونه همکاری و مساعدت در این زمینه داد.


آمار معلولین تحت پوشش در بهزیستی اردکان بیش از دو هزار نفر است که از این تعداد 430معلول جسمی حرکتی ، 390 معلول ذهنی، 165معلول شنوایی، 216 معلول بینایی و124روانی مزمن هستند که از خدمات بهزیستی استفاده می کنند .


همچنین براساس سر شماری سال 1390، سالمندان این شهرستان 6 هزارو 400 نفر یعنی 8.2 درصد جمعیت شهرستان را به خود اختصاص داده اند.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است