رئیس سازمان بهزیستی: مهمترین ویژگی لایحه جامع حمایت از معلولان ضمانت اجرای آن است

رئیس سازمان بهزیستی: مهمترین ویژگی لایحه جامع حمایت از معلولان ضمانت اجرای آن است

14 دی 1396

انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه سفر به گناباد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: قانون فعلی حمایت از حقوق معلولان که سال 1382 به صورت طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه تصویب شد به علت ابهاماتی فاقد ضمانت اجرایی لازم است و بسیاری از مواد آن به مرحله اجرا نمی ‌رسد.


وی ادامه داد: در 'لایحه جامع حمایت از معلولان' که بعد از بررسی در کمیسیونهای مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی هفته پیش به تصویب نمایندگان مجلس رسید ساماندهی، حمایت و خدمات دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی به این قشر اجباری شد و افرادی که در این خصوص کوتاهی کنند مشمول جرائم می شوند.


رئیس سازمان بهزیستی گفت: بر این اساس شهرداریها مکلف‌ شدند در صدور پروانه ساخت، بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمانها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمعهای مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی ایجاد سهولت در رفت و آمد معلولان را در دستور کار قرار دهند. وزارت بهداشت نیز مکلف به ارائه خدمات توانبخشی، جسمی و روانی علاوه بر پوشش بیمه سلامت به افراد دارای معلولیت شد.


وی دسترسی رایگان معلولان به خدمات اماکن ورزشی، فرهنگی هنری و آموزشی را از دیگر بخشهای این لایحه ذکر و بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف به اخذ تعهد از سازندگان واحدهای مسکونی برای اختصاص حداقل 10 درصد واحد‌های مسکونی به معلولان فاقد مسکن به صورت تسهیلات ارزانقیمت شده است.


محسنی افزود: بعد از تبدیل این لایحه به قانون، جرائم و مجازاتهایی برای مسئولان دستگاههای اجرایی که از اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری به افراد معلول واجد شرایط امتناع کنند، پیش بینی شده است.


وی در ادامه تشکیل شورای عالی معلولان را از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در سالجاری ذکر و بیان کرد: در این شورا با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیران مسائل و مشکلات معلولان مورد بررسی قرار می گیرد.


رئیس سازمان بهزیستی در سفر به گناباد علاوه بر شرکت در نشست شورای اداری این شهرستان از نمایشگاه توانمندیهای مددجویان بهزیستی و مرکز نگهداری معلولان بازدید کرد. گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.


یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور زیرپوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. 150 هزار معلول شدید نیز به تدریج در طول برنامه ششم توسعه به این تعداد افزوده می شوند.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است