۳۰ درصد نوزادان تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی نیستند

۳۰ درصد نوزادان تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی نیستند

30 دی 1396

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نتوانسته‌ایم ۳۰ درصد از نوزادان را تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی نوزادان قرار دهیم.

 

 امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی امروز در مراسم «افتتاحیه طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ ساله در مهدکودک‌های بهزیستی»، اظهار کرد: میزان متوسط پوشش‌دهی طرح غربالگری شنوایی نوزادان حدود ۷۲ درصد است بنابراین حدود ۳۰ درصد از نوزادان را نتوانسته‌ایم پوشش دهیم. اگر نرخ بروز ناشنوایی را در نظر بگیریم به اندازه نیمی از افرادی که مشکل شنوایی آنها راکشف کرده‌ایم، مشکل شنوایی‌شان کشف نشده است.

 

وی ادامه داد: این افراد که مشکل آنها را کشف نکرده‌ایم در بزرگسالی به پزشک مراجعه خواهند کرد که ممکن است بازتوانی آنها امکان نداشته باشد یا خیلی سخت انجام شود.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «برگرداندن شنوایی به افراد به منزله برگرداندن حیات به آنهاست»، گفت: خوشبختانه بیماری‌هایی که منجر به کم شنوایی می‌شوند توسط بازتوانی اولیه، سمعک و... قابل درمان هستند. هرچند باید میزان تولد افراد با معلولیت را کاهش دهیم اما اگر افراد با معلولیت در زمینه شنوایی متولد شوند، همچون موارد نابینایی نگران نیستیم زیرا می‌توانیم تا حدی آن احیا را انجام دهیم.

 

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: اصلی‌ترین ماموریت بهزیستی این است که یا نگذارد معلولی به دنیا بیاید یا اگر معلولی به دنیا آمد کاری کند که این افراد توانایی‌های انسان سالم را بدست آورد.

 

وی در خصوص طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ ساله تصریح کرد: مساله اصلی در اینجا پوشش است چه تعداد از کودکان به مهد می‌روند که ما آنها را پوشش دهیم؟ این طرح نباید محدود به مهد کودک شود. امیدواریم طرح گسترش کمی و کیفی پیدا کند. باید فکری جدی برای کامل کردن پوشش این طرح بشود.

 

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در این طرح جمعیت کثیری از کودکان که به مهد کودک نمی‌روند تحت پوشش قرار نمی‌گیرند در حالی که چه بسا این افراد از طبقه ضعیف جامعه باشند و مشکلات عمیق‌تری هم داشته باشند.

 

قاضی‌زاده هاشمی افزود: معمولا میزان مراجعه افراد طبقه ضعیف جامعه به پزشک کمتر است و ممکن است در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه نکنند.

 

وی تصریح کرد: ما متخصصین گوش و حلق و بینی جمله‌ای داریم و  می‌گوییم بین گوش و بینی یک وجب است اما بیماری‌های گوش و مخصوصا بیماری‌های عفونی گوش، مربوط به دهک‌های پایین اجتماعی و اقتصادی و بیماری‌های بینی مربوط به دهک‌های بالای اجتماعی و اقتصادی جامعه است. البته در این زمینه کار آماری جدی  انجام نداده‌ایم اما این موضوع قابلیت بررسی دارد.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه «در علم منطق و فلسفه انسان را حیوان ناطق ذکر کرده‌اند»، گفت: تفاوت انسان با سایر موجودات در نطق است. کسی که شنوایی نداشته باشد نطق ندارد.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است