ضرورت توجه به بهسازی معابر برای معلولان و گروه‌های هدف در شیراز

ضرورت توجه به بهسازی معابر برای معلولان و گروه‌های هدف در شیراز

22 اسفند 1396

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بر ضرورت توجه به نیازهای معلولان و گروه‌های هدف و مناسب سازی و بهسازی معابر شهری برای تردد معلولان، جانبازان و زنان، سالخوردگان و ... تأکید کرد.

 

 «نواب قائدی» عصر دوشنبه 21 اسفند در نطق قبل از دستور خود در جلسه‌ی علنی شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: اعضای جامعه، جزء واحدی هستند که درد و رنج یکی، دیگری را نیز آزرده می‌کند و این در حقیقت آرمان هر جامعه‌ای است که دستیابی به آن مستلزم تلاش و کوشش فراوان خواهد بود.

 

او گفت: در جامعه شهری کنونی، بخش مهمی از این وظیفه بر عهده اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم و شهرداری گذاشته شده است.

 

قائدی با یادآوری این‌که یکی از شعارهای اساسی شورای پنجم شیراز، رویکرد انسان محوری در توسعه شهری و خدمات قابل ارائه به شهروندان است که بدون تردید رابطه متقابلی با عدالت اجتماعی نیز خواهد داشت، گفت: نوع توسعه شهری در سالیان گذشته به گونه‌ای بوده که عملاً شهر چندان قابلیت استفاده برای همه شهروندان با هر سطح از توانایی و محدودیت را ندارد.

 

او خاطرنشان کرد: ناتوانان و کم‌توانان بخش جدایی‌ناپذیر از جامعه هستند که مانند هر شهروند دیگری حق استفاده از امکانات و خدمات شهری را دارند.

 

قائدی با اشاره به آمار 36 هزار نفری معلولان در شیراز و حضور تعداد قابل‌توجهی از جانبازان دوران دفاع مقدس در این شهر و افراد سالخورده و بیماران و زنان و کودکان و ... لزوم حمایت از این گروه و مناسب‌سازی معابر را یادآور شد.

 

قائدی با بیان این‌که اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع مناسب‌سازی فضای شهری از سوی قانون‌گذار در سطح کلان و خرد به خوبی دیده شده است، گفت: در سطح کلان سیاست‌های کلی نظام در امور « شهرسازی » و «‌ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران» ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و قوانین برنامه ۵ ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران مد نظر است.

 

او همچنین گفت: در سطح خرد نیز قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و آیین‌نامه‌های اجرایی آن از قوانین شاخص در این زمینه است و در همه این قوانین، تکالیف و وظایفی برای دستگاه‌های مختلف تعیین شده که در این میان سهم شهرداری‌ها قابل توجه است.

 

قائدی با تصریح این‌که علی‌رغم وجود بستر مناسب قانونی، تقریباً همه ضعف‌ها و کمبودها متوجه اجرا بوده و کوتاهی‌هایی در این زمینه شاهد هستیم، گفت: اقدامات متنوعی در زمینه‌ی مناسب‌سازی فضای شهری باید مد نظر قرار گیرد.

 

به گفته‌ی این عضو شورای اسلامی شهر شیراز، خدمات حمل‌ونقلی و عمرانی در این بخش جایگاه ویژه‌ای دارد و در این حوزه‌ها کمبودها و نواقص متعددی نیز مشاهده می‌شود.

 

او با اشاره به وظایف معاونت‌ حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز، خواستار ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و در حال انجام در زمینه مناسب‌سازی فضای شهری شد و گفت: تهیه الزامات ترافیکی مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای افراد ناتوان و کم‌توان، تهیه و به‌روز رسانی دستورالعمل مناسب‌سازی عملیات‌های عمرانی، ارائه خدمات حمل‌ونقل مسافر ویژه افراد ناتوان و کم‌توان در قالب شرکت خصوصی زیر نظر سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر و پیگیری ارائه تخفیف به جانبازان و معلولین در استفاده از خدمات اتوبوس و مترو مطابق قوانین مربوطه از موارد لازم برای پیگیری است.

 

به گفته‌ی این عضو شورای شیراز، مناسب‌سازی ارتباط پیاده‌روها با معابر، ‌ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، راه‌اندازی آسانسور در ایستگاه‌های مترو، استفاده از ناوگان بدون پله و دارای رمپ مناسب ویژه افراد ویلچری در ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شهری و اجرا و ساماندهی مسیرهای کارآمد حرکتی ویژه نابینایان در پیاده‌روها و نظارت بر حسن اجرای آن که متأسفانه برخی از این مسیرهای ایجاد شده از استانداردهای لازم برخوردار نیستند از دیگر ملزومات برای مناسب‌سازی معابر و خدمات شهری برای افراد کم‌توان و ناتوان جسمی دانست.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز گفت: علی‌رغم وظایف و تکالیفی که بر عهده شهرداری برای مناسب‌سازی فضای شهری گذاشته شده اما این مقوله یک موضوع مرتبط با دستگاه‌های مختلف است و همکاری و هماهنگی همه آنها برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها را طلب می‌کند.

 

او سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه‌ها، مراکز درمانی، بانک‌ها و ادارات را از سازمان‌ها و اداره‌های متولی و مسئول در این زمینه دانست و با اشاره به برگزاری جلسات کمیته‌ی هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی شهرستان شیراز، لزوم توجه جدی به حل مشکلات را یادآور شد.

 

قائدی یادآور شد: موضوع مناسب‌سازی فضای شهری به صورت جدی در کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر در حال پیگیری است و برای نخستین بار و به پیشنهاد اینجانب در کمیته مناسب‌سازی شهرستان شیراز، یکی از معلولین بزرگوار به نمایندگی از این قشر عزیز به‌عنوان مشاور رسمی کمیسیون انتخاب و از مشاوره‌های این عزیز در جهت پیشبرد هر چه بهتر اهداف و برنامه‌های مربوطه استفاده می‌شود.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است