‌‌‌لیلا داداشیان در مصاحبه با روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد:

‌‌‌لیلا داداشیان در مصاحبه با روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد:

همیار شغلی یعنی شکفتن و شکوفاندن

26 فروردین 1397

مهربان است و دلسوز و باحوصله، صدایی دلنشین و منعطف دارد و با کارجویان خود با لحنی آرام و دوستانه سخن می‌گوید. لیلا داداشیان، یکی از همیاران شغلیِ مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد است که اهمیت شغل خود را در جامعه توانیابان می‌شناسد. با او در مورد وظایف همیار شغلی، تلخی‌ها و شیرینی‌های شغل‌اش و توصیه‌هایی که برای سایر افراد علاقه‌مند به این شغل دارد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

مولود مولوی- روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

  • همیار شغلی چه کاری انجام می‌دهد؟

هدف همیار شغلی، کمک به استقلال توانیابان است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های استقلال، بحث اشتغال است؛ این‌که توانیابان بتوانند در هدف‌گذاری‌ها جایگاه خود و شغل مورد نظرشان را در جامعه بشناسند و علایق واقعی شغلی را دسته‌بندی کنند و در نهایت به شغل و درآمد پایدار دست یابند.

  • به توانیابان در چه حوزه‌ای مشاوره می‌دهید؟

من به صورت تخصصی بر موضوع خوداشتغالی تمرکز دارم.

  • چگونه مشاور خوداشتغالی شدید؟

رشته دانشگاهی من میکروبیولوژی است. بعد از اتمام درس، وارد کار کسب‌وکار شدم. چند سال کار کردم، سپس برای ارتقاء سطح کاری، تصمیم گرفتم در رشته MBA تحصیل کنم. چون تخصص من بازار بود، همزمان با ورود به رشته MBA، با رشته کار آفرینی نیز آشنا شدم و تمایل پیدا کردم این رشته را هم دنبال کنم. پس از آن با چند تن از کارآفرینان بزرگ، کار کردم و در نهایت مشاور کارآفرینی شدم.

  • چه شد که به رعد پیوستید؟

یک گروه تحقیقاتی داشتند استراتژی دفتر کارآفرینی رعد را می‌نوشتند. ابتدا برای مشاوره دادن، به آن گروه پیوستم، اما همان‌جا متوجه شدم که به این محیط کاری علاقه‌مندم و سرانجام در واحد کارآفرینی مرکز رعد شروع به کار کردم.

  • از همین موقعیت فعلی که دارید شروع کردید؟

زمینه اصلی همکاری من با مرکز رعد، کمک به بازاریابی و فروش محصولاتی بود که کارآموزان رعد آن‌ها را تولید می‌کردند. با ورود سرکار خانم پناهی به ایران و بعد از سخنرانی‌شان در کنفرانس کارآفرینی اجتماعی، ایشان کارگاه‌هایی از طرف بهزیستی و با همکاری شرکت میسای سوئد برگزار کردند و با توجه به این‌که دوره‌های همیارشغلی را گذرانده بودم، تصمیم گرفتم همیار شغلی شوم.

  • چه مهارت‌هایی برای همیار شغلی شدن یاد گرفتید؟

در این دوره‌ها یاد گرفتیم که چطور در کنار کسی که می‌خواهد با شرایط خاص وارد بازار کار شود قرار بگیریم و به او یاد بدهیم که مهارت‌هایش را بشناسد، برای زندگیش هدف‌گذاری کند و برنامه بنویسد که چگونه به اهداف خود برسد. باید با هریک از افراد توانیابان مثل خودش رفتار کنیم؛ چون هیچ یک از افراد مثل هم نیستند و شیوه زندگی متفاوت دارند.

  • به نظر می‌رسد همیار شغلی وظیفه سختی دارد و با مشکلات زیادی در کار روبه‌رو می‌شود.

بله اما همیار شغلی، شیرینی‌های خاص خود را هم دارد؛ زیرا در آن به‌طور هم‌زمان با چندین نوع شغل آشنا می‌شویم و تجربه کسب می‌کنیم. این تجربه‌ها، با شغل‌های مختلف مرتب تکرار می‌شود. در واقع همه چالش‌هایی را که خودتان برای استخدام درگیرش بودید، این‌ بار در کنار کسی تجربه می‌کنید که تازه می‌خواهد سرکار برود، نیاز دارد درک شود و باید به او کمک کنید بتواند در شغل مورد علاقه‌اش، جایگاه خود را در اجتماع پیدا کند و آن را ادامه دهد.

  • یکی از خاطرات شیرین‌تان را برای ما تعریف کنید.

همه همیاران شغلی یک خاطره‌ شیرین مشترک دارند. زمانی که موفق می‌شویم پابه‌پای فرد توانیاب، هدف‌گذاری کنیم و کمک کنیم برنامه شغلی آینده‌اش را بنویسد و به چیزی که دوست دارد می‌رسد، شیرین‌ترین خاطره شغلی ما رقم می‌خورد.

  • این کار  چه سختی‌هایی برای شخص شما دارد؟

اشکال بزرگی که من در طول زندگی دارم، این است که همیشه فکر می‌کنم چیزی که من می‌دانم همه هم از آن اطلاع دارند. اما اصلاً همیار شغلی نباید این‌گونه باشد. او باید هر بار از صفر شروع کند و فکر کند توانیابی که کنارش است، نیاز دارد همه چیز را از اول یاد بگیرد، هر بار باید همه چیز را با هم تجربه کنند و جلو بروند. چیزی که برای من خیلی سخت بود، سؤالات تکراری‌ای بود که توانیابان از من می‌کردند. این سؤالات تکراری؛ یعنی من نتوانسته بودم ابهامات کارجو را برطرف کنم. اما یکی از درس‌های دوره همیار شغلی که من هم سعی دارم در کلاس‌هایم آموزش دهم، نحوه درست سؤال کردن است.

  • یعنی می‌گویید این سختی ناشی از دیگران است نه خودتان؟

این اشکال اکثر ماست که نیاموخته‌ایم سوال درست بپرسیم و بالطبع به جواب‌های درست هم دست نمی‌یابیم. اما این سختی، زمانی که بتوانم به یک فرد، سؤال درست پرسیدن را یاد بدهیم تا بتواند برای ابهاماتش پاسخ درستی پیدا کند، برطرف می‌شود.

  • برای همیار شغلی موفق بودن، دیگر چه چیزهایی مهم است؟

تنظیم وقت و مهارت گوش دادن فعال، برای همه انسان‌ها سخت است. یکی از ویژگی‌های همیار شغلی خوب، گوش دادن است که باید در دوره‌های آموزشی آن را یاد بگیرد و به شکل مداوم مهارت خود را ارتقا دهد.

  • این شغل را به چه کسانی توصیه می‌کنید؟

این شغل را به افرادی با تخصص‌های مختلف توصیه می‌کنم؛ چون چیزی که اساتید من مدام برایم تکرار می‌کردند، این است که وقتی انسان، دانسته‌هایش را به کار می‌گیرد،‌ بهترین نقطه زندگیش رقم می‌خورد. یعنی زمانی که فردی با تخصص خاص خود می‌پذیرد همیار شغلی توانیابان باشد، در اصل تمام تجربه‌های زندگیش را علاوه‌ بر تمام چیزهایی که در این روش به او آموزش داده می‌شود به کار می‌بندد تا شخصی را همیاری کند که نه تنها به شغل مورد علاقه‌اش، که به هدف زندگی‌اش برسد. از نظر من همیار شغلی، یعنی شکفتن و شکوفاندن. من این شغل را به تمام کسانی که می‌خواهند جهان را به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنند توصیه می‌کنم.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است