8 هزار کتاب گویا ویژه روشندلان در ارومیه نگهداری می شود

8 هزار کتاب گویا ویژه روشندلان در ارومیه نگهداری می شود

31 اردیبهشت 1397

آیدا مجیدآبادی : 332 عضو روشندل و کم بینای کتابخانه مرکزی ارومیه در حال استفاده از این منابع به صورت مستمر هستند.


وی اضافه کرد: برگزاری دوره های بریل آموزی، نشست های کتابخوان و همچنین آموزش نصب نرم افزارهای گویا بر روی تلفن همراه و رایانه در فصل های مختلف سال نیز از دیگر خدماتی است که برای روشندلان در این کتابخانه عرضه می شود.


وی ادامه داد: این کتابخانه به چاپگر ویژه برای تبدیل جزوه های درسی روشندلان به بریل، دستگاهی برای تجسم اشکال توسط آنان /زای فیوز هیتر/، ماشین تایپ و دستگاه برجسته نگاری مجهز شده است.


مجیدآبادی با اشاره به اینکه کم بینایان می توانند در این بخش از دستگاه 'به دید' به عنوان وسیله کمک بینایی در مطالعه استفاده کنند، بیان کرد: این دستگاه به یک نمایشگر متصل می شود تا با استفاده از بزرگنمایی متن و تغییر رنگ پس زمینه کتاب، مطالعه را برای فرد نابینا تسهیل کند.


وی افزود: اعضای روشندل و کم بینای این بخش می توانند با مطالعه روزنامه ایران سپید به عنوان نخستین روزنامه خط بریل ایران در این بخش از اخبار روز مطلع بشوند.


 امروزه روش های جدیدی برای تبدیل فایل های مختلف رایانه به صوت ایجاد شده است و یکی از نمونه های بارز آن استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی برای تبدیل اطلاعات در نرم افزارهای word و PowerPoint به صداست.

 

متناسب سازی امکانات کتابخانه های عمومی برای نابینایان و کم بینایان در جامعه به توسعه یافتگی متوازن فرهنگی منجر شده و به افزایش نشاط اجتماعی منتهی می شود.
 

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است