حمل و نقل معلولان در شهر قزوین رایگان می شود

حمل و نقل معلولان در شهر قزوین رایگان می شود

9 تیر 1397

علیرضا وارثی  در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور تشریح قانون جدید حمایت از معلولان برگزار شد افزود:این قانون در سال 83 تصویب شد اما به دلیل نبود ضمانت اجرایی و منابع مورد نیاز اجرا نشد تا اینکه در دولت تدبیر و امید با افزایش 19ماده جدید در قالب 10 فصل تمام موانع و نواقص آن برطرف و در اردیبهشت ماه سال جاری به استان ها ابلاغ شد.


وی اظهار داشت: در راستای اجرای ماده پنج قانون حمایت از معلولان در مناسب سازی خودروها و وسایل حمل و نقل درون شهری، با تصویب شورای اسلامی شهر قزوین 10میلیارد ریال از درآمدهای شهرداری به معلولان اختصاص خواهد یافت.


مدیرکل بهزیستی قزوین، مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد آسان برای معلولان را یکی از فصول این قانون عنوان کرد و افزود:در این راستا تمام وزارت خانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها و معابر وسایل خدماتی به شکلی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.


وارثی ادامه داد: در این قانون استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری ریلی،هوایی و دریای دولتی و عمومی نیز نیم بها است.


وی همچنین گفت: در فصل خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی این قانون نیز وزارت بهداشت مکلف شده بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه ای تامین کند که علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد.


وی ادامه داد: در حوزه کارآفرینی و اشتغال معلولان نیز بندهای مختلفی در این قانون قید شده که اختصاص 30درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی یکی از آنها است.


مدیرکل بهزیستی قزوین، خدمات آموزشی و توانبخشی، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های عمومی، حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت های اداری و استخدامی، برنامه ریزی، نظارت و منابع مالی را نیز از دیگر فصول این قانون مهم در حوزه حمایت از معلولان عنوان کرد.


وی افزود: در فصل مسکن این قانون نیز وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه ها مربوط مکلف هستند متناسب با ارایه تسهیلات ارزان قیمت و سایر اقدامات حمایتی از سازندگان واحدهای مسکونی اعم از انبوه سازان، تعاونی ها و بخش خصوصی، تعهد لازم را برای اختصاص حداقل 10درصد از واحدهای مسکونی احداثی با کیفیت و مناسب سازی شده به افراد دارای معلولیت فاقد مسکن با اولویت زوج های دارای معلولیت و خانواده های دارای چند معلول به صورت ارزان قیمت با معرفی سازمان از سازندگان اخذ و بر اجرای آن نظارت کنند.


مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: قانون حمایت از معلولان یکی از مهم ترین و متعالی ترین قوانین کشور است که به منظور اجرای صحیح آن ستاد مربوطه در استانداری تشکیل و نظارت های جدی بر آن انجام خواهد شد.


معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین نیز در ادامه این نشست گفت: در سال گذشته چهار هزار و 400 نفر در کمیسیون های پزشکی تشخیص معلولیت شرکت کردند و در حال حاضر 23هزار معلول در استان شناسایی شده است.


راحله جاتن افزود: در سال گذشته شهریه تحصیلی به میزان 954 میلیون ریال برای 232 دانشجوی معلول پرداخت شد.


وی اضافه کرد: تامین تجهیزات کمک توانبخشی از دیگر خدمات ما است که با اعتبار هفت میلیارد و 682 میلیون ریال در سال گذشته صورت گرفت.

 

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین، ارائه خدمات بهزیستی به 370 معلول ضایعه نخاعی در استان و بهره مندی 236 مددجو از خدمات مراقبت از مددجویان در منزل را از خدمات ارایه شده به معلولان ذکر کرد.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است