شطرنج باعث شادابی بیشتر توان یابان می‌شود

شطرنج باعث شادابی بیشتر توان یابان می‌شود

31 تیر 1397

داود سربالابند مربی شطرنج مجتمع رعد:

داوودسربالاوند مربیگری تیم شطرنج مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد  را به عهده دارد. وی در طول سه سال گذشته در مسابقات شطرنج افراد معلول جزو نفرات برتر بوده است و با تلاش و پشتکار توانسته است مقام های قابل توجهی را در این رشته کسب کند و نام خود را به عنوان یکی از امیدهای این رشته در حوزه معلولان مطرح کند.

روابط عمومی مجتمع رعد به مناسبت روز جهانی شطرنج مصاحبه‌ای با ایشان ترتیب داده که از نظر شما می گذرد.

  • آقای سربالابند از چه زمانی به شطرنج علاقه‌مند شدید؟

من از دوران کودکی بازی شطرنج بین خواهر و برادرم را می‌دیدم و از بازی کردن آن‌ها به مرور به بازی شطرنج علاقه پیدا کردم.

  • کمی از سابقه ورزشی‌تان برایمان بگویید؟

من ۲۵ سال است که بازی شطرنج انجام می‌دهم و ۱۵ سال است که به صورت نیمه حرفه‌ای بازی می‌کنم. سه سال و نیم است که مدرک مربیگری دارم و از اولین توانیابان دارای مدرک مربیگری هستم.

در مجتمع رعد و مرکز کهریزک مربی شطرنج هستم، اما متاسفانه به علت کمبود امکانات خیلی دیر به صورت حرفه ای وارد این رشته شدم.

همچنین به علت مناسب‌سازی نبودن مراکز و باشگاه‌ها امکان وارد شدن به صورت رسمی در این رشته را نداشتم. حتی همین الان آخر هفته‌ها در فدراسیون مسابقاتی برگزار می‌شود که به علت مناسب‌سازی نبودن محیط مسابقات فدراسیون برای حضور افراد دارای معلولیت، امکان حضور در آن را ندارم.

  • به نظر شما بازی شطرنج تا چه میزان می‌تواند برای افراد دارای معلولیت مفید باشد؟

خیلی خیلی زیاد. البته بازی شطرنج بستگی به نوع و درصد معلولیت افراد هم دارد. اما برای بچه‌هایی که صرفاً مشکلات جسمی دارند شطرنج می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد و حتی در افزایش سلامتی و طول عمر آن‌ها تاثیر دارد.

بازی شطرنج تمرکز و حافظه را زیاد می‌کند و به افراد روحیه می‌دهد‌. به خصوص برای بچه‌هایی که مشکل سی پی دارند و حافظه آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد شطرنج می‌تواند فعالیت ذهنی آن‌ها را بیشتر کرده و حالشان را بهتر کند.

  • از چه سالی وارد مجتمع رعد شدید ؟

حدود سال ۷۹ و ۸۰.

  • شما در دانشگاه رعد هم تحصیل می‌کنید؟

من دانشجوی رشته تربیت بدنی در دانشگاه علمی کاربردی رعد هستم.

  • آیا مجتمع رعد در پیشرفت شما در رشته شطرنج تاثیری داشت؟

بله زمانی که من وارد مجتمع رعد شدم و درخواست کار دادم همیار شغلی من وقتی استعدادم را شناخت امکاناتی را برای من فراهم کرد و با پیگیری‌های ایشان  توانستم مدرک رسمی مربیگری شطرنج بگیرم و در این رشته فعالیت کنم.

  • به نظر شما چه شرایطی باید فراهم باشد تا توان یابان بتوانند در رشته شطرنج فعالیت‌شان را بیشتر کنند؟

به نظرم باید ارتباطات با فدراسیون شطرنج بهتر و بیشتر شود. از طرفی به خاطر مشکلات ایاب و ذهاب و هزینه رفت و آمد و مناسب‌‌سازی نشدن اماکن ورزشی ما نمی‌توانیم در مسابقات زیادی شرکت کنیم. من به شخصه تمام تلاشم را می‌کنم تا این ارتباط بیشتر شود.

  • مجتمع رعد چه کمکی می‌تواند برای پیشرفت بیشتر توان یابان در این رشته داشته باشد؟

 تقاضای من این است که به برگزاری کلاس شطرنج توجه بیشتری داشته باشند و به عنوان یک تفریح یا کلاس جانبی به آن نگاه نکنند. همچنین مکان مناسب تری را برای برگزاری کلاس شطرنج اختصاص دهند.

  • در صورت فراهم شدن شرایط بهتر برای فعالیت توان یابان در این رشته چه تاثیری در زندگی توان یابان دارد؟

انجام این ورزش باعث شادابی بیشتر توان یابان می‌شود. من از زمانی که به شطرنج مشغول هستم شاداب‌تر شدم.

منافع انجام این بازی مستقیما متوجه توانیابان است چون باعث می‌شود حس بهتری در زندگی روزمره داشته باشند و افراد جامعه به عنوان یک فرد ناکارآمد به آن‌ها نگاه نکنند.

  • دوستان شما در دانشگاه و اساتید چه نظری نسبت به شما و فعالیت‌تان دارند؟

من واقعاً از واحد دانشگاه رعد سپاسگزارم. با من با احترام زیادی برخورد می‌کنند و برای برگزاری کلاس ها با من خیلی همکاری می‌کنند. برخورد همکلاسی‌های من هم بسیار خوب است.

به عنوان صحبت پایانی می‌خواهم از همه کسانی که در رعد و شورای کارآموزان و هر فرد دیگری که به من برای رسیدن به هدفم کمک کرد تشکر کنم و همچنین بابت برگزاری و تشکیل کلاس ها در رعد سپاسگزارم.

قطعاً خدا را شاکرم که همه این موفقیت‌ها را زیر سایه لطف او دارم.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است