نابینایی در کمین مصرف کنندگان خودسرانه‌ی داروهای چشمی

نابینایی در کمین مصرف کنندگان خودسرانه‌ی داروهای چشمی

2 مرداد 1397

‌کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به مصرف خودسرانه داروهای چشمی هشدار داد و تاکید کرد که نابینایی یکی از عوارض مصرف خودسرانه‌ی داوری چشمی است.

 

 دکتر کیمیا حمیری  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه درخواست داروهای چشمی توسط افراد از داروخانه‌ها رایج است، گفت: باید به مردم در خصوص خطرات و عوارض استفاده‌ی خودسرانه‌ی داروهای چشمی آگاهی و هشدار داد.

 

او با بیان اینکه مصرف نابه جای این داروها در بروز بیماری‌های خطرناک چشمی و گاهی کوری منجر می‌شود و مصرف داروهای چشمی باید با نظر پزشک معالج باشد، افزود: قرمزی چشم‌ها از نشانه‌های شایعی محسوب می‌شود که علل مختلفی باعث بروز آن می‌شود؛ این مشکل بیشتر مواقع به علت التهاب ملتحمه (لایه شفاف خارجی چشم) حادث می‌شود که عوامل مختلفی مانند ویروس، باکتری و یا حساسیت می‌تواند داشته باشد.

 

به گفته‌‌ این دکتر داروساز، نگهداری داروهای چشمی در شرایط مناسب، آنها را مستعد ایجاد تحریکات چشمی یا عفونت می‌کند‌.

 

او گفت: مواد نگهدارنده قطره‌های چشمی نیز در برخی افراد ممکن است موجب آلرژی شود؛ بنابراین در صورت استفاده از لنز باید مطمئن شویم که بیمار نکات بهداشتی را رعایت کند، بهتر است موقع مصرف دارو، بیمار لنزها را درآورده و حدود نیم ساعت بعد از مصرف دارو لنز را استفاده کند؛ اما بهتر اینکه در طول مدت درمان لنز استفاده نشود.

 

حمیری هشدار داد که به هیچ عنوان داروهای چشمی برای کودکان بدون تجویز پزشک استفاده نشود، تصریح کرد: استفاده از قطره‌ی چشمی «کرومولین» در کودکان زیر چهار سال و زنان شیرده باید با مشورت و نظر پزشک انجام شود؛ همچنین قطره چشمی «نفازولین- آنتازولین» در کودکان زیر 6 سال و مادران باردار، مگر با تجویز پزشک معالج‌ ممنوع است‌.

 

او ادامه داد: ترشحات زرد رنگ چشم به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است علامت یک عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد، ترشحات آبکی چشم نیز می تواند بر اثر ویروس ایجاد شده باشد که تنها پزشک قادر به تشخیص این موارد است و باید از مصرف خودسرانه داروهای چشمی خودداری کرد.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است