استارتاپ ها می‌توانند تجربه زندگی افراد توان‌یاب را بهتر کنند

استارتاپ ها می‌توانند تجربه زندگی افراد توان‌یاب را بهتر کنند

6 مرداد 1397

مهندس شاهین طبری رئیس هیئت مدیره شرکت چارگون و عضو دبیرخانه دائمی توان‌تک است. طبری با حدود یک دهه حضور و همکاری داوطلبانه با مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد توانسته است ارتباط اثربخشی را بین حوزه افراد دارای معلولیت و کسب و کارهای نوین در فضای مجازی را برقرار کند.

این مدیر آشنا به تکنولوژی در صدد است تا دنیا جای بهتری برای زندگی توان‌یابان بشود و برای رسیدن به این نگاه از هیچ تلاشی دریغ نورزیده است. با او همراه شدیم تا از نحوه شکل ‌گیری جشنواره توان‌تک و برنامه‌های پیش‌رو و رویکردهای دومین رویداد توان‌تک بیشتر بدانیم:

  • آقای مهندس طبری توان تک به عنوان یکی از جدی ترین رویدادهای حوزه معلولان چگونه شکل گرفت؟

 ما فکر کردیم که تکنولوژی می تواند به توان یابان بسیار کمک کند و می تواند تجربه زندگی راحت تری را برای آنها فراهم آورد.

در زمینه اشتغال هم در حوزه تکنولوژی امکان دور کاری وجود دارد و می توان خیلی از کارها را در خانه انجام داد و در شرایط  خاص فقط در محل کار حاضر شد. برای همین فکر کردیم یک شرایط برای ارتباط بین جامعه استارتاپی و جامعه کسب و کار های نوینی در ایران و توان یابان ایجاد کنیم.

اولین دوره رویداد توان‌تک در مجتمع رعد برگزار شد که به عنوان خانه ای برای توان‌یابان محسوب می شود. تقریبا موفق ترین شرکت ها در حوزه کسب و کارهای نوین در این رویداد حاضر شدند یا از آن حمایت کردند.حتی تعدادی از توان‌یابانی که در این رویداد حضور داشتند حس کردند که می توانند برای خودشان کسب و کار راه بیاندازند یا اینکه از فرصت های به وجود آمده استفاده کنند و شغل مناسب خود را بیابند. این حس‌وحال، این انرژی را به ما داد که باز هم این راه را ادامه بدهیم.

در حال حاضر شروع نمایشگاه الکامپ هستیم. الکامپ یکی از معتبرترین رویدادها در حوزه فناوری اطلاعات در کشور است. در الکامپ رویدادی وجود دارد به نام الکامپ استارز که در واقع مجموعه‌ای از شرکت هایی است که در حوزه کسب و کارهای نوین فعالیت داشتند و استارتاپ بودند یا استارتاپ هستند و دوست دارند رشد کنند و صدها کسب و کار و استارتاپ کنار هم جمع می شوند تا در این قسمت آینده کاری خود را تعریف کنند.‌

درا ین نمایشگاه یک بخش  برای رویداد توان‌تک با مدیریت مجتمع رعد قرار دارد که در آن مجتمع رعد می خواهد اعلام کند کسب و کارها در برنامه‌های خود باید توانیابان را در نظر بگیرند. آنها باید سرویس‌هایی طراحی کنند که توان‌یابان هم به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. مثلاً یک کم بینا بتواند محصولی که نیاز دارد به راحتی پیدا کند و یا اگر محصولی سفارش داده شد به توان یابان نگویند که خودت باید تا درب ساختمان برای تحویل آن بیایی. این هدف غرفه رعد در توان‌تک است.

در کنار غرفه رعد ۸ غرفه استارتاپ ها هستند که در آن خدمتی به توان یابان ارائه می کنند. مثلاً یک ربات اختراع کردند که به افراد آسیب نخاعی کمک می کند که راحت تر حرکت کنند یا مثل استارت‌آپ توانیتو که کمک می‌کند توان‌یابان به سرویس‌های مورد نیاز خود راحت دسترسی پیدا کنند یا مهربانه که کمک می کندتا افرادی که نیاز به اسپانسر دارند بتوانند به افراد مورد نظر مرتبط شوند. ما در مجموع به دنبال نشان دادن توانایی توان‌یابان هستیم.

  • به نظر شما لزوم حضور استارتاپ ها در توان تک چیست؟

استارت‌آپ ها قابلیت مقیاس کردن دارند برای مقیاس پذیر بودن، تکنولوژی باید کمک کند. ما معتقدیم این نوع کسب و کارهای نوپا می‌توانند تجربه زندگی افراد توان‌یاب را بهتر کنند.

بازخورد توان تک در سال گذشته را چطور می بینید؟

 فوق العاده بود. ده ها نفر در همان فرصت رزومه داده اند و خیلی‌ها کار پیدا کردند.بعضی از توان‌یابان که در آن شرکت داشتند با دیدن حس و حال موجود روحیه دوچندان پیدا کردند و با انرژی بیشتر پیشرفت کردند. چیزی که ما دنبال آن هستیم این است که توان‌یابان مطالبه‌گر شوند. چرا جامعه توان یابان از مسئولین زمان انتخابات نمی خواهند که برای آنها هم برنامه و شعار داشته ‌باشند؛این یعنی مطالبه‌گری.

  • رویکرد و اهداف تان برای دومین رویداد توان تک و برنامه‌های آینده‌تان چیست؟

در این دوره می‌خواهیم به استارتاپ ها بگوییم اگر کسب و کارتان برای توان‌یابان مناسب سازی شده نیست شما ضرر می کنید. باید برای استفاده توان‌یابان راهکار و ایده داشته باشید این محوریت اهداف و رویکرد ما در رویداد توان‌تک امسال است.

  • امسال چه شرکت هایی به عنوان اسپانسر از توان‌تک حمایت می‌کنند؟

اسنپ. شرکت اسنپ به واسطه ایجاد اشتغال برای ۲۰۰۰ نفر از توان یابان جایزه مسئولیت اجتماعی رعد را دریافت کرده است. اسنپ شرایط حضور اجتماعی برای معلولین را فراهم کرده. خود من تجربه این را داشتم که در اسنپ با راننده ای توان‌یاب برخورد کردم که خوشحال بود از اینکه به واسطه شغلش با جامعه در ارتباط است و کارفرما هم به نفع خود رسیده که این یک کار برد ـ برد فوق العاده است

  • آیا غرفه های نمایشگاه الکامپ برای حضور توانیابان مناسب‌سازی هست؟

خود غرفه رعد بله، چون خود ما در حال ساخت آن هستیم. تعداد زیادی از غرفه‌های دیگر هم مناسب‌سازی هستند. البته به نظر من مسئله مناسب‌سازی مسئله کوچکی است و در مقابل آن بزرگترین مسئله ذهنیت آدم‌هاست.

وقتی که درباره توانیاب صحبت می‌شود بیشتر از قدرت به ضعف آنها نگاه می شود همین مسئله باعث شده توانیابان فقط در جمع همنوعان خود حاضر شوند و یا خانه نشین باشند. اگر ما بخواهیم که آنها در جایی حاضر شوند خود به خود زیرساخت حضور آنها را فراهم میکنیم.

  • دبیرخانه توانتک تا دوره بعدی رویداد توان تک چه برنامه هایی را دنبال می کنند و آیا فعال است؟

 ما در دبیرخانه در طول سال موارد مختلفی را رصد می‌کنیم. اینکه چه شرکت هایی وارد حوزه توانیابان شدند و با این موضوع خوب برخورد کردند. ما جایزه ای داریم برای افراد و یا شرکت‌های که در حوزه توانیابان حرکتهای موثری داشتند.

در واقع ما یک نهال نوپا هستیم که سعی داریم هر سال با رشد بیشتر ثمرات بهتری را به دست آوریم. ما می‌گوییم توانیابان حقوق خاص خود را دارند چه بسا که این حقوق بالاتر هم باشد اما رعایت نمی شود.

مثلاً در یک معبر حق تقدم با کسی است که مشکل جسمی دارد. همچنین توانیابان مجموعهای از انرژیهای استفاده نشده هستند که اگر مورد استفاده قرار بگیرند جامعه جهشی بهتر خواهد داشت.

ما امیدواریم همه این فعالیتها در نهایت به این نقطه برسد که حق و حقوق توانیابان در کشور شناخته شود

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است