جلوه هنری معلولان از قاب یک هتل

جلوه هنری معلولان از قاب یک هتل

7 مرداد 1397

 نام معلول که شنیده می شود ذهن ها به سمت فردی می رود که از حکم روزگار با نقصان جسمی یا ذهنی دسته و پنجه نرم می کند، در حالی که این افراد طبق قانون از حقوق یکسان شهروندی باید برخوردار باشند اما نگاه های ترحم آمیز جامعه خاری در پای آنها است.


اما خداوند با حکمت بی نهایتش هیچ انسانی را بدون استعداد خلق نکرده و نداشتن یک عضو دلیلی بر نداشتن ذوق و هنر نیست.


معلولان در جامعه توانمندی های نهفته ای دارند که اگر از درون شناسایی و شکوفا شود می توانند همانند سایر افراد برای اجتماع فردی موثر و مفید باشند آن زمان است که در مقابل نگاه های ترحم برانگیز سایر افراد قد علم کرده و با افتخار به وجود استعدادهایشان می بالند.


یکی از ابزارهای کشف این استعدادها جشنواره هنرهای تجسمی معلولان شرق کشور بود که نخستین بار چراغ آن در خراسان جنوبی روشن شد و امید می رود که هر ساله ها با مشارکت بیش از پیش معلولان تداوم یابد.



** استقبال خوب مردم از نمایشگاه های هنری معلولان
یکی از شرکت کنندگان در این جشنواره که با تابلوی زیبایی از شهر طبس میهمان شده بود به خبرنگار ایرنا گفت: 2 سال قبل به کمک مربی نقاشی را یاد گرفتم و تا الان چند تابلو کشیده ام.


سیده زهره سجادی ثالث که به گفته مادرش معلول جسمی و ذهنی است ادامه داد: از اینکه نقاشی می کشم خوشحال هستم و یکی از تابلوهایم در جشنواره برتر شده است.


او که با همکاری مربی و مادر به سوالات پاسخ می دهد افزود: نقاشی کشیدن را دوست دارم و می خواهم تابلوهای بیشتری بکشم.


مدیر 2 مرکز معلولان کم توان ذهنی در یزد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از هر 2 مرکز افرادی در این جشنواره برگزیده شده اند.


محمدحسین رادمنش که خودش نیز معلول جسمی حرکتی است با بیان اینکه کار آموزش توانخواهان با جدیت در این مراکز دنبال می شود افزود: با آموزش های دلسوزانه مربیان معلولان این 2 مرکز استعدادیابی شده اند و هر کدام مطابق علاقه و سلیقه خود نقاشی می کنند.


وی با اشاره به حضور 80 معلول کم توان ذهنی در 2 مرکز تحت نظارتش اظهار داشت: 20 نفر از این توانجویان نقاشی روی بوم را انجام می دهند.


رادمنش در خصوص بازار کار برای این معلولان نیز گفت: نمایشگاه های استانی و شهرستانی برای آثار معلولان برپا می شود که تاکنون با استقبال خوبی مواجه بوده و بسیاری از تابلو ها نیز به فروش رفته است.



** تخلیه هیجانات فردی با نقاشی
مربی نقاشی معلولان کم توان ذهنی در شهرستان طبس که از سال 91 آموزش هنر ویترای را شروع کرده به خبرنگار ایرنا گفت:پس از آن هنرهای تجسمی را برای آموزش معلولان دنبال کردیم .


مرضیه نادی، ارزیابی و سطح بندی را از مراحل آموزش معلولان کم توان ذهنی عنوان کرد و افزود: هر معلولی در سطح های متناسب با توانایی خودش آموزش داده می شود.


وی با اشاره به سختی کار با این توانخواهان ادامه داد: طی مراحلی که با معلولان کار می کردیم بسیاری از استعدادهای نهفته را کشف کرده که اصلا هیچ اطلاعی از این آنها نداشتند ولی به مرور با نقاشی این معلولان اختلالات رفتاری کاهش یافته و هیجانات تخلیه می شود از این رو آنها علاقه زیادی به این کارها نشان می دهند.


وی برگزاری این نمایشگاه ها را در فروش آثار معلولان موثر داشت و گفت: حتی از لحاظ روحی نیز این کار برایشان انگیزه ایجاد می کند.



** نمایش در هتل، ایده ای موثر برای حمایت از کالای ایرانی
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور نیز با تاکید بر توجه به بعد روحی و روانی معلولان در کارهای هنری اظهار داشت: هنر نتیجه کوشش انسان برای ایجاد زیبایی هاست و این اصل در توانبخشی می تواند باعث بروز توانایی ها شود.


افروز صفاری‌ فرد، نمایش آثار هنرمندان معلول در هتل را ایده ای موثر در حمایت از کالای ایرانی و اشتغال معلولان دانست و افزود: با شروع این طرح در خراسان جنوبی می توان گام مهمی در حمایت از آثار هنری معلولان برداشت.


وی اعتقاد دارد که هنر در کنار ایجاد نشاط باعث توانمندی جسمی و روحی معلولان می شود.

** هنر درمانی در کنار تولید
مدرس کارگاه های هنرهای تجسمی معلولان نیز در خصوص نگاه کاربردی به بازار این هنرها گفت: از سال 1394 دفتر امور توانبخشی طرح تجهیز اتاق های هنردرمانی را شروع کرد و پس از آن آموزش هنرهای تجسمی با مربیان مراکز آغاز که در نتیجه آن روش کارکردن با جامعه هدف سازمان بهزیستی را پیدا کردیم.


حسین مفیدی تهرانی د ضمن بیان اینکه معلولان کم توان ذهنی، اتیسم و دیگر ناتوانی ها در اولویت اجرای این طرح بودند افزود: رویکرد طرح بر مبنای نگاه به هنردرمانی تولید محور بود.


وی در خصوص استدلال این طرح تصریح کرد: کارهایی توانجویان با ارزش هنری وارد جامعه می شود تا به استقلال نسبی و شغل برسند.


مدرس کارگاه های هنرهای تجسمی معلولان خاطر نشان کرد: هنرهای تجسمی به دلیل گستردگی، حوزه مناسبی برای توانجویان به عنوان شغل است واین حوزه شاخه های متنوعی دارد که می توان در زندگی روزمره از آن استفاده شود.


وی ادامه داد: از آنجا که در برخی استان ها فضاهای اختصاصی نمایشگاه وجود ندارد برای معرفی بهتر آثار هنرمندان معلول طرح هتل انتخاب شد و با تلفیق برگزاری نمایشگاه و زیر ساخت آماده هتل نمایشگاه هتلینگ راه افتاد.


مفیدی با بیان اینکه ورود هنرهای معلولان به داخل مجموعه نمایشگاهی باعث برقراری ارتباط مردم با این افراد می شود گفت: علاوه بر نقاشی، تولیدهای جانبی نیز با کاربردهای مختلف می تواند به فروش برسد.


وی معرفی توانمندی ها و آموزش مربیان را از اهداف طرح ذکر کرد و افزود: یک هزار مربی در 30 استان آموزش دیده اند و اکنون در مراکز توانبخشی مشغول کار هستند.


این استاد هنرهای تجسمی با تاکید بر اینکه ایجاد بازار رقابتی نگاه ترحم آمیز به معلولان را از جامعه حذف می کند اظهار داشت: معلولان نیز می توانند با شرایط مساوی سایر افراد در جامعه حضور یابند.


در کنار تابلوی های هنری معلولان که در نمایشگاه هتلینگ بیرجند برای اولین بار در کشور به نمایش گذاشته شده بود نقاشی بر روی اقلامی از جمله لیوان، گلدان، کوسن، شال، لباس و سایر موارد نیز در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

حاصل نمایشگاه هتلینگ در اولین روز برپایی فروش 15 تابلو از آثار به نمایش گذاشته شده بود. نمایشگاه عکس این آثار نیز از شب گذشته به مدت یک هفته در نگارخانه بیرجند برپاست.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است