ثانیه‌هایی که در تشخیص معلولیتی پنهان حکم یک عمر دارد

ثانیه‌هایی که در تشخیص معلولیتی پنهان حکم یک عمر دارد

8 مهر 1397

مدیرکل بهزیستی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه ناشنوایی یکی از معلولیت‌های پنهان و از شایع ترین معلولیت‌ها است، گفت: حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی نباید از دست داد چرا که 50 درصد علت شنوایی‌ها در ایران عامل وراثت و ژنتیک است.

 

علی عرب‌نژاد : طبق آخرین همایش کنگره ملی شنوایی شناسان، در جهان یک تا دو نفر از هر هزار نفر و در ایران چهار تا پنج نفر از هر هزار نفر مبتلا به اختلالات شنوایی هستند . 

 

وی افزود: از جمعیت 21 هزار و 887 نفری افراد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی استان ، 3832 نفر دچار نوعی از اختلالات شنوایی هستند.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه درصد شیوع ناشنوایی، کم شنوایی در تمامی سنین بین توانخواهان تحت پوشش استان، 18 درصد است، تصریح کرد: حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی نباید از دست داد چرا که 50 درصد علت شنوایی‌ها در ایران عامل وراثت و ژنتیک است؛ بنابراین مشاوره والدین می‌تواند از تولد چنین کودکانی جلوگیری کند. 

 

عرب‌نژاد اظهار کرد: چنانچه کودکان در صورت تشخیص معلولیت شنوایی خود، در مراحل بعدی درمان و دریافت وسایل کمک شنوایی قرار می‌گیرند سمعک در راس وسایل کمک توانبخشی قرار دارد. 

 

وی با بیان اینکه ناشنوایی یکی از معلولیت‌های پنهان و از شایع ترین معلولیت‌ها است، اظهار کرد: بیشترین آمار معلولیت به ترتیب مربوط به ناتوانی جسمی حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی و چند معلولیتی است . 

 

فعالیت‌های بهزیستی برای کمک به بهبود معیشت ناشنوایان

مدیرکل بهزیستی خراسان ‌جنوبی بیان کرد: همه ساله درصد قابل ملاحظه‌ای از اعتبار تامین وسایل کمک توان بخشی، صرف خرید سمعک مورد نیاز ناشنوایان و سایر قطعات و تجهیزات مرتبط با آن می‌شود.

 

وی افزود: در چند سال گذشته اداره کل بهزیستی استان در ارائه وسیله کمک توان بخشی به جامعه تحت پوشش خود هیچ گونه مشکلی نداشته و برای مددجویان نیازمند، سمعک به طور رایگان یا با مشارکت خانواده در اختیار آنان گرفته است.

 

عرب‌نژاد ادامه داد: در طول این مدت، 203 عدد سمعک و 3600 بسته باطری سمعک برای استفاده توانخواهان ناشنوا و کم شنوا با اولویت کودکان نیازمند، دانش آموزان و دانشجویان خریداری و توزیع شده است . 

 

وی بیان کرد: بالغ بر یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون ریال به تهیه و توزیع سمعک و قطعات جانبی این وسایل اختصاص یافته است. 

 

فعالیت 2 مرکز ناشنوایی در خراسان جنوبی

 

مدیرکل بهزیستی خراسان ‌جنوبی با اشاره به فعالیت مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوای آوای فرشتگان بیرجند، افزود: درحال حاضر 32 کودک ناشنوا و کم شنوا از خدمات آموزشی، توانبخشی و حمایتی این مرکز بهره مند می‌شوند. 

 

عرب‌نژاد یادآور شد: مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوای ترنم قاین نیز که از مهر ماه 95 شروع به فعالیت کرد، درحال حاضر 15 کودک ناشنوا و کم شنوا از خدمات آموزشی، توانبخشی و حمایتی آن مرکز بهره مند می‌شوند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است