ایلیا امیری مدیر عامل شرکت حامی‌سان‌

ایلیا امیری مدیر عامل شرکت حامی‌سان‌

این رویکرد که کسی که توان‌یاب است نمی‌تواند کاری را خوب انجام بدهد، باید کلا از ذهن انسان‌ها برچیده شود

16 مهر 1397

علاقه‌مند به شعر و ادبیات بود، علی‌الخصوص ادبیات کهن انگلستان. کتابخانه دفترش مملو از کتاب‌های جذاب و خواندنی که متن آن‌ها اکثرا به زبان انگلیسی بودند. تحصیلاتش در زمینه ادبیات انگلستان است اما بعدها به دلیل علاقه به کامپیوتر و شبکه های مخابراتی به این رشته گرایش پیدا کرد.

با ایلیا امیری، مدیرعامل شرکت حامیسان جوان با حوصله و سرشار از انرژی و دارای سوابق کاری زیادی در زمینه فناوری اطلاعات به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

  • از سوابق کاری‌تان بگویید و توضیح دهید چطور حامیسان به شکل امروزی‌اش در آمد؟

از سال ۸۴ کارم را به صورت رسمی شروع کردم و همان زمان دانشگاه هم رفتم. کار من فنی بود و مدل کاری که داشتم، خیلی مربوط به شبکه و مخابرات و کامپیوتر می‌شد. به خاطر همین سعی کردم که تحصیلات تکمیلی در زمینه کامپیوتر و سخت افزار و شبکه مخابرات انجام بدهم.

علاوه بر ادبیات انگلیسی، مدرکم را در زمینه سخت افزار هم گرفتم. دوره‌های رسمی سیسکو را هم گذراندم و کار شبکه را به صورت رسمی و پروژه‌ای انجام می‌دادم. همزمان تا سال ۸۸ که در یک شرکت خصوصی فعالیت می‌کردم. من در آن شرکت تحت نظارت مهندس ابراهیم کنگانی بودم که همیشه از ایشان به عنوان استاد خودم یاد می‌کنم. ایشان یکی از اساتید بزرگ مدیریت ایران هستند. همزمان مطالعه آزاد بر روی کتاب های دانشگاه کسب و کار هاروارد را برای آشنایی بیشتر با اساس راه اندازی یک کسب و کار شروع کردم. می‌توانم بگویم «هاروارد» بنام ترین دانشگاه دنیا در زمینه کسب و کارست و هر تاجری رؤیای‌ش این است که آنجا تحصیل کند.

سال ۸۹ شرایط خوبی به وجود آمد که من وارد شرکت «هواوی» شدم و آنجا به عنوان کارشناس فنی کار کردم و واحد پشتیبانی فنی را به من سپردند. آنجا، اولین تجربه پشتیبانی من بود. با چینی‌ها در شرکت هواوی کار کردیم و همان‌طور که می‌دانید اگر در یک شرکت بزرگ خوب کار کنی، جای پیشرفت دارد و امکان ارتقا فراهم است. من هم پیشرفت کردم و مدیر بخش فنی شرکت شدم.  تقریباً می‌توانم بگویم در ۱۲ شهر مختلف ایران، ما به عنوان تأمین‌کننده قطعات فنی سایت‌های مخابراتی همراه اول و ایرانسل کار می کردیم. سال ۹۱ من تصمیم گرفتم از ایران بروم. ولی آن سال پدرم فوت شد و من ماندگار شدم. مهندس وهوشی مدیر عامل شرکت رهنما هم یکی دیگراز اساتید بزرگ برای من بودند و هستند. و این لطف را داشتند که من را به عنوان مسئول بخش اجرایی و پشتیبانی استخدام کردند. البته چون از شروع کار با این دید جلو رفتیم که باید به یک شرکت تجاری جدا از رهنما با مدل درآمدی صحیح تبدیل شویم، تمام کارهایی که انجام می‌دادیم برای آن، مدل درآمدی داشتیم. در واقع شروع به کار رسمی شرکت حامی سان از سال ۹۴ کلید خورد. 

من به عنوان مؤسس و مدیر عامل این شرکت به همراه مهندس وهوشی، شرکت حامیسان را استارت زدیم و در واقع دید ما این بود که یک سری کارها داخل سازمان‌ها است که قابلیت تکرار پذیر بودن دارد. یعنی کارهایی اجرایی است که دائما تکرار می‌شوند و ربطی به استراتژی و هسته اصلی شرکت ندارد. مثل پاسخگویی به تلفن کاربران در قالب مرکز تماس با تعداد ظرفیت پاسخگویی به شصت تماس همزمان که در حال حاضر این مرکز به طور میانگین ۳۰۰۰ تماس را در طی شبانه روز پاسخگویی می کند. بررسی دیتاهای تولید شده توسط کاربران در فضای مجازی با در نظر گرفتن استانداردها و قوانین هم در سبد خدمات حامیسان قرار دارد. ما به تولید محتوا هم به شکل یک کار اجرایی تکرار پذیر نگاه کردیم و شرکت هایی که استراتژی محتوای مشخصی دارند می توانند تولید محتوای خود را توسط تیم محتوای حامیسان پیش ببرند. در حال حاضر در قسمت مرکز تماس ۶۰ نفر مشغول به کار هستند و در تیم تولید محتوا۷۰ نفر مشغول به کار هستند .

  • چطور شد که تصمیم گرفتید با مجتمع رعد همکاری کنید؟

همان‌طور که گفتم با توجه به جنس کار و خدماتی که در حامیسان ارائه می گردد که کار های نه چندان پیچیده با قابلیت یادگیری سریع می باشند. دوستان توان‌یاب ما با توانایی زیادی که دارند، می‌توانند با گذراندن دوره های آموزشی ما مشغول به کار بشوند. به نظر من توان‌یاب ها می‌توانند کارهای زیادی را به عهده بگیرند. چون در کار ما نیاز به توانایی جسمی و فکری زیاد نیست. من هم همیشه علاقه داشتم بتوانم برای این گروه کار مثبتی انجام بدهم. این رویکرد که کسی که توان‌یاب است نمی‌تواند کاری را خوب انجام بدهد، باید کلا از ذهن انسان‌ها برچیده شود.

  • چطور با رعد آشنا شدید؟

من قبل از تاسیس حامیسان، از بازدید کنندگان خیریه غذای مجموعه رعد بودم. هر سال در آن شرکت می‌کردم و همیشه می‌گفتم؛ کاش می‌شد جز این کار مفید دیگری هم برای توان یاب ها انجام بدم.

  • چند سال است که با رعد همکاری می‌کنید؟

حدود دو سال. البته در این دو سال تعداد زیادی توان یاب به ما معرفی شدند که بعد از گذراندن دوره ها و سنجش  کیفیت عملکرد، امروز با نزدیک به ۳ توان‌یاب مشغول به همکاری هستیم.

  • تا قبل از اینکه با رعد آشنا شوید با افراد دارای معلولیت کار کرده بودید؟

برای من همه چیز از رعد شروع شد. قبل از آن، ارتباط کاری با دوستان توان‌یاب نداشتم. دوست توان‌یاب داشتم که خیلی هم در فضای رعد نبود و من بعد از آشنایی با مجموعه به او پیشنهاد دادم در کلاس‌های رعد شرکت کند.

  • شما چطور کارهایی را برای توان یابان پیشنهاد می‌کنید؟

با توجه به شرایط توان یاب ها هر کدام توانایی‌های مختلفی دارند و ممکن است؛ یک نفر خوب بنویسد و یک نفر خوب شعر بگوید. ما باید این توانایی‌ها را شناسایی کنیم که در رعد، این کار صورت می‌گیرد. علاوه بر این، علائق آنها هم در نظر گرفته می‌شود. کارهایی که ما پیشنهاد می‌دهیم؛ یکی نویسندگی و تولید محتوا و بحث ترجمه است که بچه‌ها خوب می‌توانند انجام بدهند. دوم اینکه مرکز تماس حامی‌سان به این شکل عمل می‌کند که دو کار در آن انجام می‌شود؛ یکی در زمینه پاسخگویی تلفن، ایمیل و چت کاربران و دوم تماس خروجی با کاربران در زمینه فروش تلفنی یا پر کردن پرسشنامه.

در تلاش هستیم تا بستری فراهم کنیم که همکاران توان یاب بتوانند در منزل کار کنند در صورتی که رفت و آمد برایشان مشکل ساز باشد. اما می‌دانم که حضور اجتماعی برای افراد توان‌یاب خیلی مهم است؛ یعنی در محیط بودن و کنار بقیه کار کردن. ما هر دو شرایط را برای‌شان در حامیسان فراهم کردیم. در هر دو مدل کار که گفتم می‌توانند با ما کار کنند. ممکن است به زودی بتوانیم با آنها در زمینه توسعه وب سایت و اپلیکیشن های خودمان هم همکاری کنیم.

  • نظر شما قبل از همکاری با توان‌یابان و بعد از همکاری با آنها چه تغییری داشت؟

شاید قبل از اینکه با رعد آشنا بشوم، فکر نمی‌کردم توان‌یاب ها اینقدر توانمند باشند. شاید به این تفکر رسیده بودم که نتوانند خیلی از کارها را انجام بدهند. اما الان به جرأت می‌توانم بگویم از آدم‌های غیر توانیاب با انگیزه تر و دقیق تر هم هستند، وقتی که مشغول به کار شوند با تمام وجود کار می‌کنند و سعی می‌کنند بهترین باشند و این به نظرم بهترین حُسن توان‌یابان است. بازخورد مثبت از بازار کاری که توان‌یابان وارد آن شدند خیلی زیاد است و بیشتر آن مدیون انگیزه آنها است.

علم و دانش لازم است ولی کافی نیست. آنچه که لازم است برای درست انجام شدن کار، انگیزه است. کسی که برای راه انداختن یک کسب و کار شخصی می خواهد موفق شود باید افرادی را برای کار جمع کند که پر از انگیزه باشند. از روی اجبار کار کردن خروجی خوبی ندارد. باوری که من امروز نسبت به گذشته دارم این است که افراد مجتمع رعد سرشار از انگیزه‌اند و این برای من خیلی ارزشمند است.

  • واکنش همکاران شرکت‌های دیگر راجع به هکاری شما با مجتمع رعد چیست؟

عالی! مشتریان ما بعد از اینکه مطلع شدند که ما هم با توان‌‌یابان کار می‌کنیم، رضایت خاطر خوبی نسبت به همکاری با ما داشتند. شرکت رهنما هم سعی دارد، یکسری دوره در «رهنما کالج» برای توان‌یابان داشته باشد که بتوانند وارد بازار کار بشوند.

  • زمانی‌که توان‌یاب برای مصاحبه کاری می‌آید، آیا برای او تفاوتی قائل می‌شوید؟

کاملا مساوات برقرار کردیم، رویکرد ما این است که همه ما انسان‌ها یکسری توانایی داریم و یکسری توانایی‌ها را نداریم. متمایز کردن این افراد اصلا کار خوبی نیست.

  • یک توان یاب باید چه کارهایی بلد باشد تا در شرکت شما استخدام شود؟

بستگی به کاری دارد که می‌خواهیم به او بدهیم دارد. مثلاً اگر پاسخگوی تلفن باشد، باید با کامپیوتر بتواند کار کند، توانایی‌های ICDL داشته و با ورد و اکسل آشنا باشد. بعد از آن باید توانایی مکالمه خوبی داشته باشد، صبور باشد، زود از کوره در نرود و خسته نشود. توانایی دیگری که در واحد پشتیبانی مهم است، توانایی حل مشکل می‌باشد؛ چون آنجا تماس می‌گیرند تا مشکلشان حل شود که البته این توانایی کاملاً اکتسابی است و با تجربه و آموزش بدست می آید.

برای بخش محتوا چون انواع محتوا را تولید می‌کنیم توانایی نوشتن خوب لازم است. در زمینه ترجمه، باید توانایی ترجمه خوب و روان داشته باشند. بعضی دوستان ادبیات خواندند و می‌توانند در زمینه ویراستاری هم به ما کمک کنند.

  • یعنی شما به ظاهر افراد توجه نمی کنید؟

من به توانایی افراد توجه می‌کنم. ظاهر افراد کار نمی‌کند، توانایی‌های افراد است که کار می‌کند. در اصل توانایی مهم است و انگیزه. این دو در کنار هم کار می‌کند.

  • در شرکت شما امکان پیشرفت شغلی وجود دارد؟

اگر افراد کارهای‌شان را خوب انجام بدهند بر اساس امتیازی که ما می‌دهیم، ممکن است، شامل ترفیع شوند. این ترفیع‌ها، دو مدل است؛ یکی اینکه شاید سرپرستی قسمتی را به‌عنوان ترفیع به او می‌‌دهیم یا ممکن است افزایش حقوق برایش در نظر گرفته شود.

  • شرایط حقوق و بیمه در حامی‌سان چطور است؟

بستگی به کار دارد. اگر استخدام دائم باشند، بیمه می‌شوند. اما افرادی که در زمینه تولید محتوا با ما کار می‌کنند و به صورت پیمانی هستند، بر اساس تعداد محتوای که تولید می‌کنند، حقوق می‌گیرند. در مدل درآمدی ما، افرادی که به صورت مستقیم و استخدام دائم کار می‌کنند هر چقدر که سازمان کار و امور اجتماعی مشخص کرده باشد، ما ۱۰ الی ۲۰ درصد بیشتر پرداخت می‌کنیم. برای افرادی که دورکاری می‌کنند بر اساس تعرفه پیمانکاری مشخص شده در شرکت بابت تعداد محتوای تحویل داده شده که مورد تایید ما باشد، حقوق پرداخت می کنیم.

  • این شغل‌ها امنیت شغلی هم دارند؟

امنیت شغلی به نظر من به کل اشتباه است و وجود خارجی ندارد. به نظر من، مادام که فرد خوب کارش را انجام ‌دهد، در پست خود باقی خواهد ماند. اما اگر عملکرد قابل قبولی نداشته باشد، حضور ایشان معنی ندارد.

گروه تولید محتوا مجتمع رعد: طیبه سیادت زاده، مولود مولوی

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است