توانبخشی حرفه ای با روش حمایت توان بخشی مبتنی بر فرد

توانبخشی حرفه ای با روش حمایت توان بخشی مبتنی بر فرد

(Individual Placement Support(IPS

23 مهر 1397
در شهریورماه سالجاری کارگاه "توانبخشی مبتنی بر فرد» با هدف  آموزش  افراد دارای معلولیت روان در مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد برگزار شد. 
در این کارگاه منصوره پناهی مدیر عامل مجتمع رعد، دوره آموزشی توانبخشی حرفه ای را با روش (IPS) به همراه چند تن از اساتید روانپزشکی کارشناسان روان شناسی، کادرمانی و مددکاری اجتماعی از بیمارستان روزبه و علوم پزشکی ایران برگزار کردند.
به بهانه روز جهانی بهداشت روان نگاهی گذار داریم به این روش که برای توانبخشی بیماران روانپزشکی به کار گرفته می شود.
..................
واقعیت این است که افراد دارای معلولیت از جمله افراد دارای معلولیت روان در محیط های شغلی کمتر از سایر شهروندان جذب کار می شوند. این موضوع در تحقیقات متفاوتی در سطح بین المللی نیز به وضوح مشخص شده است.
کار و داشتن یک شغل مناسب در کیفیت زندگی افراد، روابط اجتماعی و داشتن حس مثبت از خود موثر است.
برای بهبودی وضعیت شغلی افراد دارای معلولیت، روش های متفاوت توانبخشی حرفه ای انجام و ارزیابی شده است روش اشتغال حمایت شده SE) Supported Employment)  از سال 1980 در بیشتر کشورهای غربی به صورت روشی در توانخبشی حرفه ای استفاده شده است. تأثیر این روش باعث شده این افراد سریعتر و در تعداد بیشتری وارد بازار کارهای عمومی با حقوق و دستمزد بشوند.
هدف از این روش کمک  برای به دست آوردن شغل با حقوق برای افراد دارای معلولیت روان با انتخاب و خواسته خود فرد می باشد.
 این روش برای افرادی است که دارای معلولیت روان  که به مرحله ثبات در درمان رسیده است و مایل به کار کردن می باشند و نیز نیاز به حمایت دارند. 
پس از جذب افراد در محیط های شغلی تغییر نگرشی در جامعه ایجاد می شود که هر فرد با حقوق مساوی و با توانایی های خود حق کار دارد.
این روش زمانی شروع می شود که فرد انگیزه کار را داشته باشد، خواهان کار کردن است و بدون هیچ گونه ارزیابی ها از قبل برای تمرین و آماده سازی مشغول به کار می شود.
تحقیقات کشورهای  اروپا و آمریکای شمالی نشان می دهد که این روش SE/IPS  در مقایسه با روش های سنتی دیگر بسیار موثرتر بوده است 
در تمام کشورهایی که از روش SE/IPS  استفاده می کنند، همکاری بین چندین سازمان و وزارتخانه انجام می شود. در ایران نیز حتماَ  نیاز به تصویب قوانین یا دستور العمل های قانونی برای همکاری بین سازمان های دولتی  نیاز است تا در مراحل توانبخشی حرفه ای بهبودی صورت بگیرد.
اصول توانبخشی مبتنی بر فرد:
• هدف از این روش اشتغال و به دست آوردن یک شغل در محیط های عمومی کار با دستمزد است. 
• فرد وارد یک شغل می شود بدون مراحل از قبل ارزیابی شده / تمرینات برای آماده سازی یا کار در محیط های مخصوص برای افراد دارای معلولیت وارد محیط کار می شود.
• این سیستم و روش جزء فرآیند توانبخشی روان برای مشارکت این افراد در جامعه است و به عنوان یک سیستم حمایتی جدا دیده نمی شود. 
• در این روش، توانبخشی فقط بر اساس انتخاب و خواسته خود فرد است.
• در این روش توانبخشی، ارزیابی های متمادی از احساسات و نظر فرد و نیز تجربیات وی در محیط کار انجام می شود.
• حمایت و پشتیبانی به صورت فردی بر طبق نیاز فرد انجام می شود و براساس محدودیت زمان خاصی نیست.
• پشتیبانی و حمایت توسط افراد متخصص در حیطه توانبخشی حرفه ای،  همیار شغلی 
( Job Coach) انجام می شود.
• همیارشغلی مسئول ارتباط برقرار کردن بین شرکت ها، کارفرماها، محیط کار با فرد جوینده کار است.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است