نابینایان حداقل به عنوان تلفنچی استخدام شوند

نابینایان حداقل به عنوان تلفنچی استخدام شوند

23 آبان 1397

عباس حسینی که خود نابینا است روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اشتغال را مهمترین مشکل نابینایان عنوان کرد و افزود: جامعه توانمندی های نابینایان را نمی بیند و آنان را باور ندارد.


وی اضافه کرد: همه دستگاه ها به طور اتوماتیک از استخدام نابینایان سر باز می زنند و به طور مثال برای پست هایی مانند پاسخگویی تلفن از افرادی استفاده می کنند که برخی از آنها تعهد کاری لازم را ندارند و بیشتر سر پست خود نیستند.


حسینی ادامه داد: اگر برای این پست ها از افراد نابینا استفاده شود، آنان دارای مسئولیت پذیری کافی هستند و برای اینکه به نابینایان انگ نچسبانند که تنبل هستند، کار خود را به درستی انجام می دهند.


مسئول آموزش انجمن نابینایان ایران گفت: بی مهری به نابینایان تنها در مواردی مانند استخدام آنان مشاهده نمی شود بلکه آنان در ارتباطات اجتماعی نیز مورد بی مهری قرار می گیرند؛ به طور مثال گاهی برخی افراد در اماکن عمومی از جمله بانک تا متوجه می شوند که فرد کنار آنان، نابینا است یک صندلی از او فاصله می گیرند که البته این موارد معدود است و اغلب افراد جامعه رفتار خوبی با نابینایان دارند اما مواردی از این بی مهری ها نیز کم نیست.


حسینی افزود: در فرهنگ عمومی چنین القا شده است که افراد دارای نابینایی توانمندی لازم را ندارند و در فیلم ها نابینایان در قالب شخصیت هایی مانند گدا، فضول محله و بیکار نمایش داده می شوند؛ در حالی که افراد نابینا مانند دیگر اقشار جامعه دارای توانمندی هستند.


وی با اشاره به فرد نابینایی که در حال حاضر مدیریت یک شرکت اقتصادی موفق را برعهده دارد، خواستار توجه هر بیشتر مسئولان به موانع سر راه پیشرفت نابینایان شد و تاکید کرد: فراهم سازی فرصت های شغلی برای افراد نابینا از مهمترین مطالبات این قشر به شمار می رود.



* ناشران به نابینایان توجه کنند
مسئول آموزش انجمن نابینایان ایران در ادامه به مشکلات نشر کتاب برای نابینایان اشاره کرد و گفت: بهتر است ناشران به افراد نابینا هم توجه کنند و اگر قرار است کتابی به ویژه کتاب های درسی منتشر شود، نوار ضبط شده آن برای نابینایان نیز در دسترس قرار گیرد.


حسینی نیز که خود نابینا است، افزود: البته کتاب های درسی در اختیار نابینایان قرار می گیرد اما دیر به دستمان می رسد.

 

طبق آمار جهانی 285 میلیون فرد کم بینا و نابینا در جهان وجود دارد که بر اساس این آمارها در ایران نیز جمعیت این قشر باید 390 هزار نفر باشد با این حال حدود 155 هزار نفر نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است