800 هزار بیمار اوتیسم در خانواده ها نگهداری می شوند

800 هزار بیمار اوتیسم در خانواده ها نگهداری می شوند

1 اسفند 1397

حسین نحوی نژاد  در چهارمین همایش اوتیسم و توانمندسازی با موضوع نیروی انسانی و خانواده که در سالن همایش های بین المللی برج میلاد در حال برگزاری است، افزود: بالغ بر سه هزار و 500 فرد مبتلا به اوتیسم در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می شوند.


وی اضافه کرد: مسئولان دستگاه ها باید پاسخ دهند که برای حمایت از افراد مبتلا به اوتیسم چه اقداماتی انجام داده اند آیا یک مرکز دانشگاهی در کشور وجود دارد که برای بیماری اوتیسم و دیگر اختلالات روانی الگو ارائه دهد. وزارت بهداشت برای بیماری های روان و پیشگیری از ابتلا به این بیمارها چه اقداماتی را تا کنون انجام داده است.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: وزارت بهداشت تاکنون چند کلینیک برای اوتیسم راه اندازی کرده، سازمان بهزیستی یک مرکز مددکاری است، چرا باید وارد فرآیند درمان اوتیسم و از این دست بیماری ها شود.


نحوی نژاد اضافه کرد: مراکز توانبخشی در طیف اوتیسم هزینه های زیادی برای خانواده های مبتلا به بیماری های طیف اختلالات روانی انجام داده اند. وزارت بهداشت باید برای تامین هزینه های خانواده های مبتلا به اوتیسم کمک کند.


وی گفت: در طرح تحول سلامت جای افراد معلول کجاست، اوتیسم یک بیماری روانی است و سوال این است که رسیدگی به این بیماران در این طرح کجا قرار گرفته و چه برنامه های برای توانبخشی آن وجود دارد.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: چرا بهزیستی باید دارو بیماری های روانی مزمن را تامین کند ما دنبال این هستیم که به یک سیستم پزشکی نزدیک شویم ولی از خانواده های بیماران دور شده ایم.


اوتیسم نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می شود و علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علت اصلی آن ناشناخته است.


این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد.

 

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشکل دارند و این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می کند.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است