همیار شغلی، حامی توان یابان در کارجویی و اشتغال

همیار شغلی، حامی توان یابان در کارجویی و اشتغال

7 اسفند 1397

 

همیار شغلی، فردی است که توان یابان را از زمان کارجویی تا ادامه کار حمایت می کند؛ حمایتی که باعث ایجاد فرصت های شغلی برابر می شود. فرد توانیاب می تواند به مدت سه سال از حمایت های همیار شغلی اش استفاده کند.

 

اولین سالگرد تاسیس مرکز اشتغال حمایت شده، با حضور مدیرعامل این مجتمع، کارفرمایان و توان یابان، خانوادهای کارآموزان و کارکنان مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار شد.
در این مراسم منصوره پناهی مدیرعامل مجتمع رعد با اشاره به اینکه اشتغال حمایت شده، روش موفق ایجاد اشتغال برای افرادی است که دارای معلولیت هستند، گفت: این موفقیت می تواند با حمایت کارفرمایان بیش از پیش تضمین و فرصتی برای کار توانیابان فراهم کند. 
وی افزود: تفاوت روش سنتی اشتغال با اشتغال حمایت شده در این است که در روش جدید هم کرامت انسانی افراد دارای معلولیت برای داشتن شغل مناسب و دلخواهشان حفظ می شود و هم هر فرد جویای کار به مدت سه سال می تواند از حمایت های فردی با عنوان همیار شغلی برخوردار شود. 
پناهی درباره نقش همیار شغلی در کمک و حمایت از فرد توانیاب توضیح داد: همیار شغلی، فردی است که در کنار توان یاب کارجو به او کمک می کند تا اعتماد به نفسش بالا برود، توانمندی هایش را ارزیابی و اهداف شغلی اش را مشخص کند. 
وی بیان داشت: در واقع همیار شغلی موانع فرد توانیاب برای پیدا کردن شغل مناسب و دلخواهش را برطرف می کند. یعنی از زمانی که فرد کاری را پیدا می کند، وظیفه همیار شغلی او نیز شروع می شود. همیار شغلی اعتماد به نفس فرد توانیاب را بالا برده، در نوشتن رزومه به او کمک می کند و در زمان مصاحبه شغلی نیز همراه او است. همیار شغلی در مواقع لزوم با کارفرما نیز صحبت می کند. پس از قبولی فرد توانیاب در مصاحبه استخدام، اما کار همیار شغلی او تمام نمی شود. 
مدیرعامل مجتمع رعد تاکید کرد: بیشترین ریزش های شغلی برای افراد توانیاب پس از شروع کار است اما در اشتغال حمایت شده، حضور همیار شغلی مانع از وقوع این اتفاق می شود. او هنگام وقوع مانع برای فرد توانیاب در زمان شروع به کار، سعی می کند از یک طرف با کارفرما صحبت کرده و از طرف دیگر فرد توانیاب را در برطرف کردن مشکلات شغلی اش کمک کند. به همین دلیل در این روش با ریزش شغلی مواجه نیستیم و فرد می تواند در شغلی که دلخواهش است، به مدت زیادی کار و از این راه درآمدزایی کند. 
پناهی ادامه داد: این روش را از دو سال پیش شروع کردیم اما به صورت رسمی یک سال است که اشتغال حمایت شده در تهران و به صورت پایلوت در 10 استان کشور اجرا می شود. در این مدت سعی کردیم روی مسئولیت اجتماعی تمرکز کرده و این موضوع را فرهنگ سازی کنیم که همه ما حق داریم شاد زندگی و جامعه ای را درست کنیم که متعلق به همه باشد. 
وی با اشاره به اینکه در روش اشتغال حمایت شده کار را در ابتدا با پنج نفر شروع کردیم، افزود: امروز در رعد 11 همیار شغلی داریم و با این روش موفق شده ایم 30 توانیاب را صاحب کار کنیم. این روش کمک می کند فرد نه فقط در یک محیط و شغل خاص مشغول به کار شود بلکه می تواند در شغل مورد علاقه اش و در محیطی خارج از محیط کاری مخصوص به توانیابان، کار کند. 
مدیرعامل مجتمع رعد بیان داشت: این روش باعث ایجاد فرصت های شغلی برابر می شود. فرد توانیاب می تواند به مدت سه سال از حمایت های همیار شغلی اش استفاده کند. این روش کمک می کند وقتی فرد با مشکل مواجه شد از کار دلزده یا اخراج نشود و با انرژی و اعتماد به نفس بیشتری به کارش برای مدتی طولانی ادامه بدهد. 
در ادامه این برنامه پناهی از توانیابانی که با این روش موفق شده بودند کار موردعلاقه شان را پیدا کنند، درخواست کرد که نظراتشان را درباره این شیوه جدید ارائه بدهند. 
در همین لحظه یکی از توانیابان که به سختی صحبت می کرد، گفت: همیار شغلی از صفر تا صد کار همراه توانیاب است و این روش تاثیر مثبت زیادی در مشارکت فرد توانیاب در جامعه دارد. 
در ادامه توانیابی دیگر که مشکل جسمی حرکتی داشت، اظهار داشت: من از سال 75 به صورت غیرمتمرکز در جاهای مختلف مشغول به کار شدم اما هر بار به دلایلی نمی توانستم کارم را ادامه بدهم اما از یک سال پیش توانستم با کمک همیار شغلی ام، شغل مناسب شرایط جسمی ام را به دست آورم و در این کار دوام بیاورم. 
سپس یکی از کارفرمایانی که در این مراسم حضور داشت گفت: من خوشحالم که از طریق این روش با این افراد آشنا شده و حالا یکی از نیروهایم فرد توانیابی است که از کار او راضی هستم. این واقعا تجربه خوبی بود و کمک می کند تا صاحبان مشاغل از این طریق سهمی در انجام مسئولیت اجتماعی خود داشته باشند. 

منبع: ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است