فتحی گنجی؛ نوجوانی که لنگ ۱۰ میلیون تومان است

فتحی گنجی؛ نوجوانی که لنگ ۱۰ میلیون تومان است

31 خرداد 1398

شاید زمانی که گلایه یکی از مدال آوران ورزش ایران در سطح جهان را مرور کنیم در نگاه نخست به این باور برسیم که برخی از خبرگزاری‌ها مشکلات اقتصادی دارنده مدال برنز پرتاب نیزه جوانان جهان در سویس را برای جذابیت خبری منتشر کردند اما اینگونه نیست بلکه کلمات منتشر شده از سوی او واقعیت است.

 

واقعیتی که نشان می‌دهد نوجوانی که در رقابت‌های ۲۰۲۰ توکیو باید یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال طلا باشد این روزها به دنبال تأمین هزینه‌های ترمیم برخی از معلولیت‌ها است.

 

«محمد فتحی گنجی» که با ۱۶ سال در ریو ۲۰۱۶ جوان‌ترین عضو کاروان ایران بشود این روزها در سن کمتر از ۲۰ سالگی با شرایط سخت اقتصادی روبرو بوده و گلایه‌هایش را با خبرنگاران در میان می‌گذارد. سختی‌هایی که در مسیر زندگی نوجوان لرستانی ورزش پارالمپیکی ایران قرار گرفته او را مجبور می‌کند که دلخوش به پنجاه هزار تومان مستمری سازمان بهزیستی باشد مستمری که با توجه به تورم و گرانی شدید شاید تنها تأمین کننده چند ساعت از هزینه یک زندگی عادی باشد.

 

فتحی گنجی که عنوان سومی رقابت‌های جوانان جهان را در کارنامه ورزشی دارد از ناحیه دست چپ معلول است. معلولیت که باور دارد محدودیت نیست بلکه اگر هزینه‌ای برای جایگزین کردن دست مصنوعی داشته باشد بدون شک راندمان ورزشی او بالا خواهد رفت؛ زیرا کسی که بتواند در ۱۸ سالکی مدال جهانی کسب کند بدون شک توانایی ایستادن بر قله افتخار پارالمپیک را دارد. قله‌ای که بسیاری از معلولان ایرانی تا کنون آن را فتح کرده‌اند.

 

وی که هزینه جایگزین کردن دست مصنوعی را تنها ده میلیون تومان می‌داند عنوان می‌کند: با شرایط اقتصادی و درآمدی که دارم تأمین این هزینه برایم سخت است کار آن‌چنانی ندارم و مستمری پنجاه هزار تومانی نیز کفایت نمی‌کند. البته در لابه لای سخنان جوان‌ترین عضو کاروان ایران در ریو حقیقتی نهفته است که جای تعجب دارد زیرا او می‌گوید پس از درخواست‌های فراوان پس از پانزده سال تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتم.

 

هر چند که فدراسیون ورزش جانبازان و معلولین در راستای آماده سازی ورزشکاران پارالمپیکی اردوهای منظمی برای آنان در نظر می‌گیرد اما نباید از این واقعیت چشم پوشی کنیم ذهن درگیر یک نوجوان نسبت به آینده اقتصادی خود بدون شک بر کارایی و میزان تمرکز او تأثیر خواهد گذارد. تأثیری که شاید در رشته تمرکزی مانند پرتاب نیزه بیشتر از دیگر رشته‌ها باشد.

همچنین این مشکلات ممکن است فتحی در مسیر ورزش و فعالیت‌های ورزشی با سرخوردگی مواجه کند سرخوردگی که خط پایان ورزش را به او نشان داده و این قهرمان را به سمت شغل دیگر سوق دهد شغلی که هدف تنها درامدزایی باشد و استعداد وی در آن به کار گرفته نشود.

 

«محمد فتحی گنجی» که به عنوان جوان‌ترین عضو کاروان ایران به پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو اعزام شده بود در رشته پرتاب نیزه کلاس F۴۶ در رقابت با ۱۲ حریف خود با پرتابی به میزان ۵۴ متر و ۶۷ سانتیمتر در رده چهارم قرار گرفت.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است