به دنبال پیگیری‌های کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اجرا می‌شود

به دنبال پیگیری‌های کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اجرا می‌شود

حمل‌‌‌‌ونقل رایگان درون‌شهری برای توان‌یابان

31 خرداد 1398

 

لیلی خرسند _ خبرنگار

 افراد دارای معلولیت می‌توانند در هفته از 4سفر رایگان درون‌شهری استفاده کنند. یکی از مشکلات اصلی کسانی که به هر دلیلی توان‌یاب(دارای معلولیت) شناخته می‌شوند، بیرون‌آمدن از خانه است. این مشکل باعث شده آنها خانه‌نشین شوند. عده‌ای که وضع مالی مناسبی دارند و امکان استفاده از خودروی شخصی برایشان فراهم است یا خانواده‌شان می‌توانند آنها را حمایت کنند، از این نظر کمتر به مشکل می‌خورند اما شمار زیادی از این افراد به دلیل محدودیت‌هایی که دارند، برای رفت‌و‌آمد در شهر با مشکل روبه‌رو هستند و این مسئله آنها را از حضور در فعالیت‌های اجتماعی، تحصیل، تفریح و حتی داشتن شغل محروم کرده است. شهرداری تهران چند‌سالی است که برای ارائه خدمات به توان‌یابان 60 ون را برای جابه‌جایی آنها اختصاص داده است. اما این تعداد، کفاف نمی‌دهد، چرا‌که فقط 60 ون برای جابه‌جایی توان‌یابان در نظر گرفته شده است. آمار مشخصی از تعداد جمعیت توان‌یابان تهران وجود ندارد. آمار جهانی می‌گوید 15‌درصد هر شهری را افراد توان‌یاب تشکیل می‌دهند. به هر حال بعضی آمارها تعداد توان‌یابان شهر تهران را 200هزار و بعضی بالای یک میلیون نفر تخمین زده‌اند. نه‌تنها تعداد کم ون‌ها نمی‌تواند جوابگو باشد که افراد باید 48 ساعت قبل از سفرشان درخواست بدهند و برای استفاده از ون‌ها ثبت‌نام کنند. در این شرایط آنها برای سفرهای درون‌شهری پیش‌بینی‌نشده به مشکل می‌خورند.

اما راه‌حل جدید اینکه بعد از پیشنهادی که الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران برای خدمات‌رسانی ویژه حمل‌و‌نقل شهری به توان‌یابان ارائه داد، جلساتی با حضور نمایندگان کمیته اجتماعی و نمایندگان تاکسیرانی و شرکت راد سفیران روناک که به نام کارپینو شناخته می‌شود، برگزار شد. این جلسات به این نتیجه ختم شده ‌‌که این شرکت خدمات ویژه‌ای را به توان‌یابان و سالمندان ارائه بدهند. با پیگیری کمیته اجتماعی و الهام فخاری، رئیس این کمیته و کارگروه توان‌یابان، کارپینو موافقت کرده است که در هفته، 4سفر رایگان برای افراد دارای معلولیت در نظر بگیرد. علاوه بر این، سفرهای بعدی افرادی که معلولیت دارند، تخفیف‌های ویژه دارد. قرار است رانندگان این شرکت آموزش‌های لازم را برای حمل‌و‌نقل شهری افراد دارای معلولیت و سالمندان ببینند. سالمندان هم از خدمات این شرکت می‌توانند استفاده کنند و اگر تایید شود‌ از نظر مالی مشکل دارند، تخفیف‌هایی هم شامل حال آنها می‌شود. امتیاز ویژه قابل دسترس‌بودن خودرو برای توان‌یابان است و نیازی نیست که آنها چند ساعت قبل ثبت‌نام کنند. پیشنهاد کارپینو این است که ون‌های شهرداری هم از اپلیکیشن آنها استفاده کنند تا مسافران مجبور نباشند که از 48 ساعت قبل درخواست سفرشان را ثبت کنند. در این شرایط مسافران می‌توانند هم تلفنی، هم اینترنتی و از طریق موبایل درخواست سفر بدهند. 

عصر دیروز تفاهمنامه همکاری بین کارپینو و تاکسیرانی در محل کمیته اجتماعی شورای شهر تهران امضا شد. مجید مزجی، دبیر کارگروه توان‌یابان و سالمندان شورای شهر درباره به سرانجام رسیدن پیشنهاد فخاری، می‌گوید: «در یک سال گذشته جلسات کارگروهی متعددی را با حضور افراد و ان‌جی‌اوها برگزار کردیم. در این جلسات متوجه شدیم که مشکل اصلی توان‌یابان حمل‌و‌نقل یا همان ایاب و ذهاب است. اگر شغلی برای توان‌یابی ایجاد شود ولی او برای رفتن به محل کار مشکل داشته باشد، کاری انجام نشده. این افراد برای درمان، تحصیل، تفریح و... نیاز به رفت و آمد دارند. اگر زیرساخت‌های اداری، استخدامی، درمانی و ... درست شود ولی مشکل حمل‌و‌نقل حل نشود، بی‌اثر است. راهگشای همه این مسائل دسترسی به حمل‌و‌نقل است.» مناسب‌سازی حمل‌و‌نقل عمومی شهر و معابر کار یک روز و دو روز نیست و امکانات و بودجه شهرداری و بهزیستی هم جوابگوی این نبوده که تعداد ون‌ها را افزایش دهند یا برای آنها تاکسی‌های دربست بگیرند. مزجی می‌گوید: «در این شرایط ما با شرکت‌های خصوصی که در حمل‌و‌نقل شهری خدمات می‌دهند وارد مذاکره شدیم. به خاطر مسائلی نتوانستیم با تپسی و اسنپ جلسه برگزار کنیم. کارپینو هم گزینه مناسبی بود‌ که با آنها به توافق رسیدیم. این توافق برد- برد است. هم برای آنها تبلیغ می‌شود و هم توان‌یابان می‌توانند از امکانات رایگان آنها استفاده کنند.»

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است