۴ میلیارد تومان برای حمایت از دانش آموزان استثنایی نیاز است

۴ میلیارد تومان برای حمایت از دانش آموزان استثنایی نیاز است

5 تیر 1398

مجید قدمی : سال تحصیلی گذشته با اعتبار حدود ۴ میلیون تومان در حوزه خدمات حمایتی اقدامات تأثیرگذاری انجام شد و تمامی پرونده‌های ارسالی از مدارس در بخش‌های مختلف از جمله سمعک، واکر، عینک، تأمین جراحی‌ها را تأمین کردیم.

 

وی گفت: برای سال تحصیلی جدید نرم افزاری برای چگونگی بهره مندی از خدمات حمایتی آماده و توزیع می‌شود تا خانواده‌هایی که تاکنون از این خدمات بهره مند نشدند، بتوانند بهره مند شوند

 

قدمی با اشاره به آماده سازی کتاب‌های درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه افزود: با توجه به پایان ثبت نام مدارس در شهریور، این کتاب‌ها حداکثر تا پایان مرداد آماده می‌شود و برای اول مهر تمامی امکانات آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه فراهم است.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره هزینه سرویس ایاب و ذهاب این دانش آموزان اظهارداشت: شهرداری مناطق این هزینه را در شهر تهران تأمین می‌کنند.

 

وی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان‌ها و مناطق محروم را سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت می‌کند و در سایر مناطق کشور ۵۰ تا ۶۰ درصد خانواده‌ها این هزینه را پرداخت می‌کنند.

 

قدمی با اشاره به سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی یک میلیون و ۴۱۰ هزار نوآموز برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ افزود: بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی در ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه، نوآموزان را از لحاظ بینایی، شنوایی، سلامت دهان و دندان، سلامت جسمانی، قد، وزن، توده بدنی، هوش و آمادگی تحصیلی سنجش می‌کنند.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هزینه‌های تجهیزات سنجش نسبت به سال گذشته سه برابر شده، اظهارداشت: مبلغ دریافتی از والدین برای سنجش سلامت نوآموزان ۳۰ هزار تومان است، در حالی که این مبلغ سال گذشته ۲۵ هزار تومان بود، با این وجود تلاش ما این است که طرح سنجش را به صورت شایسته اجرا کنیم و در طول سال تحصیلی هم بهترین شرایط را در مدارس آماده کنیم.

 

راه اندازی رشته موسیقی برای دانش آموزان نابینا

وی درباره اختصاص امتیازهای ویژه و راه اندازی رشته‌های خاص از جمله موسیقی برای دانش آموزان نابینا گفت: رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه راه اندازی می‌شود و برای دانش آموزان نابینا هنرستان موسیقی در تهران راه اندازی شده و برای سایر استان‌ها هم درخواست کردیم البته به صورت توصیه‌ای که این دانش آموزان به صورت تلفیقی در هنرستان‌های عادی تحصیل کنند.

 

قدمی با اشاره به راه اندازی رشته‌های فنی و حرفه‌ای همچون گرافیک در هنرستان ناشنوایان افزود: سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در دانشگاه پذیرفته شدند و امسال هم همین آمار را پیش بینی می‌کنیم.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به تحصیل حدود ۱۵۰ هزار دانش آموزان استثنایی در کشور اظهارداشت: ۷۸ هزار نفر از این دانش آموزان در مدارس خاص و حدود ۶۸ هزار نفر در مدارس تلفیقی تحصیل می‌کنند.

 

وی پیش بینی کرد که جمعیت دانش آموزان استثنایی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به ۱۶۰ هزار نفر برسد.

 

بازنشستگی ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی انسانی طی سه سال

قدمی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی انسانی طی سه سال در آموزش و پرورش استثنایی بازنشسته می‌شوند، افزود: این آمار خروجی یک سونامی برای مدارس است و ما به دنبال جذب نیرو هستیم، درخواست‌هایی را برای سهیمه آزاد داشته ایم و امیدواریم این نیروها را جذب کنیم.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به بازنشستگی بیش از ۸۰۰ نیروی انسانی در این نهاد اظهارداشت: با توجه به این آمار خروجی، ورودی ما از دانشگاه فرهنگیان حدود ۲۵۰ نفر است و برای جایگزینی نیروها باید ۵۵۰ نفر را از طریق به کارگیری نیروهای بازنشسته یا لیسانسه‌های آزاد تأمین کنیم.

 

وی گفت: تأمین نیرو برای مدارس به خصوص اتیسم و چندمعلولیتی سخت‌تر است و برنامه ریزی هایی برای تأمین نیرو در این بخش‌ها در حال انجام است.

 

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح تلفیقی و گلایه مندی اولیا از مراجعه نکردن مستمر معلمان رابط در مدارس و بررسی نکردن شرایط تحصیلی دانش آموزان با نیازهای ویژه بیان کرد: کمبود نیروی انسانی نیز در اجرای این طرح مشکلاتی را ایجاد کرده است، ما ابتدا نیروی متخصص در مدارس استثنایی و سپس معلمان رابط در مدارس عادی را ساماندهی می‌کنیم.

 

قدمی افزود: برای کاهش مشکلات کمبود معلم رابط، فیلم‌های آموزشی برای معلمان مدارس عادی که دانش آموزان نابینا، ناشنوا و چند معلولیتی دارند، تولید شده تا نحوه ارتباط با این دانش آموز را بیاموزند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است