توانخواهی که به محدودیت نه گفت

توانخواهی که به محدودیت نه گفت

16 تیر 1398

یک توانخواه شهرستان خمین با همه مشکلات در سایه همراهی جمعی از توانجویان توانست در حوزه اقتصادی وارد شود و به محدودیت ها نه بگوید.

 

کارگاه تولید خمین از نمونه های موفقی است که آوای دلنشین رونق اقتصادی از آن به گوش می رسد.

 

تولید به معنی رشد، کار، تلاش، اشتغال، بهره گیری از طبیعت، رفع نیازهای زندگی و رفاه شخصی و عمومی، استفاده بهتر از منابع موجود و در کل مترادف با شکوفایی است و به همین علت، رفع مشکلاتی نظیر رکود، بیکاری، تورم، مسکن و درکل به حرکت درآوردن چرخ بزرگ اقتصاد یک جامعه در گرو به حرکت درآمدن تولید است.


گردش چرخ تولید دانش و تکنیک و فن آوری های وابسته به تولید در عرصه های مختلف را رشد داده و به ویژه مهارت ای مدیریت در امر تولید را بالا می برد و با سایر کشورهای پیشرفته جهان، قابل رقابت می کند.


تولید، شاخص و معیار اصلی پیشرفت در یک کشور است و بعنوان شاخص پیشرفت، ملاکی برای اندازه گیری سرعت، شتاب و میزان پیشرفت محسوب می شود.


در حالی که برخی افراد با سواستفاده از تحریم ها و وضعیت اقتصادی کشور با احتکار چوب لای چرخ تولید می گذارند و باعث بیکاری سرپرستان خانواده های می شوند، کارافرینانی هم هستند که با اراده و توکل به خدا با راه اندازی واحدهای تولیدی و صبر و تحمل در برابر مشکلات سهم بزرگی در شکوفایی اقتصاد کشوردارند.


یکی از معلولان شهرستان خمین که سال‌هاست زندگی بر روی ویلچر را تجربه می‌کند توانسته با اعتماد به توانایی خود و دیگر معلولان نام امسال یعنی رونق تولید را تحقق بخشد و این نامگذاری را عملیاتی کند.


«محمدرضا خلج»، امسال به عنوان کارگر برتر کشوری انتخاب شد اگرچه خود اعتقاد دارد که کارآفرین است.


وی معتقد است: دولت به جای دادن تسهیلات به معلولان که عاقبتی جز بیکاری و بدهکاری برای معلول ندارد باید بستر های تولید را حمایت کند که برای معلولان اشتغال زایی دارند.


این توانخواه کارافرین ادامه داد: جامعه معلولان از نگرش صدقه‌ای دولت خسته است اگر مددجو مهارتی که جامعه به آن نیاز دارد یاد بگیرد می‌تواند کارآفرین موفقی شود.


خلج افزود: چهار سال است که به وادی اشتغال آفرینی برای توانخواهان گام گذاشته ام و با تمام وجود می کوشم به توانخواهان و خیرانی که به دنبال کمک هستند راهنمایی کسب و کار بدهم.


وی اظهار داشت: سال ۱۳۸۶ ایده تشکیل شرکت تعاونی فراگیر توانخواهان برای فراهم کردن زمینه شغلی این قشر شکل گرفت.


این کارگر نمونه کشوری گفت: تعاونی مذکور مدت ۲ سال است که با حضور توانخواهان شنوایی، حرکتی و ذهنی با تولید کیف، کفش و خیاطی فعالیت خود را آغاز کرده و روزانه ۲ هزار جفت کفش تولید می کند.


خلج گفت: کارگران توانخواه که در این کارگاه مشغول به کار شدند علاوه براینکه درآمدی برای خود کسب می کنند در بسیاری موارد کمک های بهزیستی را نیز دریافت نمی کنند.


وی با بیان اینکه حقوق پرداختی به کارگران بر اساس میزان کار آنان تعیین می شود، افزود: حقوق کارگران به طور معمول ازهشت تا ۳۰ میلیون ریال متغیر است و اکثر آنان حقوق تعیین شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دریافت می کنند.


این کارآفرین توانخواه بیان کرد: زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای ۲۴۰ نفر در کارگاه تولیدی کفش فراهم شده و بیش از ۷۰۰ نفر از این کارگاه زندگی خود را می گذرانند.


خلج سرمایه اولیه شرکت را ۸۰۰ میلیون ریال بیان کرد و ادامه داد: این سرمایه اکنون به چهار میلیارد ریال رسیده و باتوجه به اینکه شرکت تعاونی است در پایان هر سال از سود خالص شرکت، سود افراد پرداخت می شود.


وی درباره مشکلات پیش روی کارگاه خود می گوید: گرانی مواد اولیه و نبود ثبات در قیمت ها و مالیات اصلی ترین مشکل است.


این کارگر نمونه کشوری افزود: چرخه تولید به بسته حمایتی اداره مالیات نیاز دارد و دولت باید در این زمینه واحدهای تولیدی کوچک که ۲ دهک پایین جامعه را پوشش می دهد یاری کند وگرنه این واحدها تعطیل و اقشار ضعیف بیکار می شوند.


خلج با تاکید بر اینکه واحد تولید کفش بدون تسهیلات دولتی راه اندازی شد، توضیح داد: کار با پنج چرخ کفش دوز آغاز شد و اکنون شمار تجهیزات پایه تولید به ۳۵ دستگاه جدید و مجهز رسیده است.


وی گفت: ۲ هزار جفت رویه کفش در طول روز و ۶۰ هزار جفت در ماه در این واحد تولیدی دوخته می شود.


این کارآفرین توانخواه توضیح داد: با درآمد کسب شده از تولید کفش، واحد تریکو نیز با ۱۰ کارگر و پنج چرخ ایجاد شده و امید می رود که این واحد نیز بازار فروش خوبی پیدا کند.


خلج با بیان اینکه این کارگاه تنها تولید کننده کفش در جامعه توانخواهان کشور است گفت: برای کارگاه قم اجرتی کار می‌کنیم اما این الگو باید به سرعت متحول شود و کفش و صندلی که در اینجا تولید شود باید به نام کارگاه در همین شهر و استان به فروش برسد و می طلبد که حمایت کافی برای ایجاد شعبه از طریق نمایندگی‌های جامعه توانخواهان سراسر کشور انجام شود.


وی تاکید کرد: افراد سرپرست خانواده در این کارگاه به امید کسب درآمد حلال کار می‌کنند و نتیجه کار و تلاش خود را خواهند گرفت.


خلج خاطرنشان کرد: توانخواهان بهزیستی خمین ثابت کردند که می توان از شعار به عمل برسید و به جای ترجم و سرباری جامعه بازویی برای اقتصادبود و در این راه حمایت بیشتر مسئولان نیاز است تا سایر توانخواهان نیز خود را باور کنند.

 

موضوع تولید داخلی و تأکید بر آن علاوه ضرورتی است که در شرایط خاص و بحرانی کشورمان تکلیف شده است و همه باید سهم خود ر در تحقق اهداف ترسیم شده ادا کنند.

خمین در جنوب استان مرکزی بالاترین نرخ بیکاری را دارد.
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است