در نشست خبری رویداد توان‌تک مطرح شد

در نشست خبری رویداد توان‌تک مطرح شد

توان‌تِک با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ، زندگی را برای معلولان راحت‌تر می‌کند

28 تیر 1398

 

همزمان با برگزاری نمایشگاه الکامپ منصوره پناهی، مدیرعامل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد ضمن حضور در کنفرانس خبری توان‌تِک خطاب به خبرنگاران گفت: چند سال پیش تعدادی از فعالان عرصه فناوری اطلاعات به عدم  حضور معلولان در نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر اشاره کردند و با الگو قرار دادن الکامپ، رویدادی با نام توان‌تِک را برنامه‌ریزی و اولین دوره آن را در مجتمع رعد برگزار کردند، پس از آنکه استارت اولیه رویداد توان‌تِک زده شد، سال گذشته در یک فضای محدود در  کنار نمایشگاه الکامپ به ما فضایی دادند و امسال در دل الکامپ در یک فضای ۲۰۰ متری این امکان را در اختیار ما گذاشتند که مشارکت و حضور توان‌یابان مطابق دیگر شرکت‌کنندگان دیده شود.

وی با اشاره به هدف از برگزاری رویداد توان‌تِک، افزود: در این دوره استارت‌آپ‌های خدمات‌رسان به جامعه توان‌یابان و کسب و کارهایی که در این حوزه فعال هستند و در حوزه فناوری خیلی مؤثر بودند و با محصولاتشان زندگی را برای آنها راحت کردند، در  توان‌تِک امسال حضور دارند، زیرا  فناوری؛ دسترسی‌پذیری به جامعه، مشارکت در امور اجتماعی، استقلال و امنیت را برای افراد دارای معلولیت به ارمغان آورده است.

مدیرعامل مجتمع رعد با اشاره به همکاری جمعی از انجمن‌های تخصصی حوزه معلولان در برگزاری رویداد  توان‌تِک، گفت: ما از ۲۵ انجمن فعال مدافع حقوق معلولان دعوت کردیم تا علاوه بر مشارکت در برگزاری نمایشگاه توان‌تِک با حضورشان انتظارات و مطالبات مخاطبانشان را به اطلاع کسب و کارها و مدیران استارت‌آپ‌ها برسانند و زمینه دسترس‌پذیری الکترونیک را برای افراد دارای معلولیت فراهم سازند.

مهندس شاهین طبری رئیس هیأت مدیره شرکت چارگون و ایده‌پرداز رویداد توان‌تِک با طرح سوالی از تعداد جمعیت معلولان در جهان، گفت: از 8 میلیارد نفر انسانی که در دنیا زندگی می‌کنند، یک میلیارد نفر آنها با معلولیت زندگی خود را ادامه می‌دهند. اینها اگرچه مشکلات زیادی دارند، اما توانمندی‌های زیادی هم دارند، توان‌تِک درباره فناوری‌ها‌یی سخن می‌گوید که زندگی را برای این جمعیت یک میلیاد نفری آسان‌تر ‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از توان‌یابان در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات توانمند‌ی چشم‌گیری دارند، گفت: کسانی در جمع توان‌یابان حضور دارند که مدیر کسب ‌وکار خودشان هستند و توان‌تِک باید نگاهی و نگرشی که به آنها وجود دارد را عوض کند، آنها افراد موفقی هستند، سعی می‌کنند زندگی را برای خودشان و کسانی که در شرایط مثل خودشان هستند، راحت‌تر کنند.

طبری با بیان اینکه توان‌یابان باید از حقوق قانونی و یکسان با دیگران  استفاده کنند، گفت: وقتی یکی از شروط استخدام در صدا و سیما این است که توان‌یاب نباشید، ضمن انتقاد از نادیده گرفته شدن توانایی‌هایشان درحالیکه بسیاری از آنها می‌توانند گویندگان بسیار خوبی باشند. یادآوری کرد، دیگر چگونه باورشان می‌شود که یک فرد دارای معلولیت می‌توانند استارت‌آپ ایجاد کنند. در صورتی که بسیاری از آنها علاقه دارند راجع به مشکلات خودشان استارت‌آپ بزنند، از ناشنوایی و نابینایی و دیگر معلولیت‌ها حمایت کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های توان‌‌تِک امسال، گفت: این رویداد نیازهای معلولان را با هدف مناسب‌سازی سرویس‌ها، خدمات و محصولات به استارت‌آپ‌ها منتقل می‌کند و امسال در 3 بخش حاضر شدیم تا ضمن معرفی خدمات خود به توان‌یابان و معرفی استارت‌آپ‌های آنها، نیازهایشان را به استارت‌آپ‌ها منتقل کنیم و آنها سرویس‌های خود را برای معلولان مناسب‌سازی کنند.

طبری با تاکید بر جمعیت یک میلیارد نفری توان‌یابان، گفت:‌ با ساده‌سازی خدمات و دسترسی‌ها برای آنها فرصتی برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود تا بتوانند خدمات خود را گسترش دهند.

در قسمت پرسش و پاسخ منصوره پناهی در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو که چندنفر توان‌یاب تحت پوشش رعد هستند؟  گفت: تا امروز بیش از  ۶ هزار نفر در رعد کسب مهارت کرده‌ و به صورت رایگان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کرده‌اند. همچنین در مرکز علمی کاربردی رعد دانشجویان توان‌یاب در مقاطع کاردانی و کارشناسی رایگان تحصیل می‌کنند و ما نیز همراه با پیشرفت تکنولوژی و فاصله گرفتن از تفکرات سنتی که توان‌یابان را از فضای جامعه و دیگران جدا می‌دانستند، سعی کردیم تا آنها را با آموزش‌ها‌ی به‌روز و نیازهای آینده آشنا کنیم تا در آینده بتوانند کسب و کار خود را ایجاد کنند.

طبری نیز در ادامه به خبرنگار دیجیاتو توضیح داد: متاسفانه غلبه نگاه سنتی به معلولان آنها را گوشه نشین کرده به نحوی که آنها حق خود نمی‌دانند که بتوانند در جامعه کسب و کار خود را داشته باشند و نگرش ترحم‌آمیز سایرین و نادیده گرفتن توانمندی آنها، موجب شده تا توان‌یابان خود را از دیگران جدا بدانند.

 او با اشاره به «وحید رجبلو» مؤسس استارت‌آپ «توانیتو» و «حمیدرضا محترم» مؤسس استارت‌آپ «ناشنوایان پرتو تهران» که در راه‌اندازی استارت‌آپ‌های خود موفق بوده‌اند، گفت: توان‌یابانی که تاکنون اقدام به راه‌اندازی استارت‌آپ خود کرده‌اند بیشتر مشکلات خود را در نظر داشته‌اند و به دنبال راهی بوده‌اند تا خودشان مشکلات خودشان را مرتفع کنند.

گفتنی‌ست در ادامه فعالیت توان‌تِک فردا مراسم اهدا جایزه مسؤولیت اجتماعی رعد به موفق‌ترین کسب و کاری که بیشترین تأثیر را در بهبود کیفیت زندگی توان‌یابان داشته، اعطا می‌شود و استارت‌آپ‌های برتر این دوره معرفی می‌شوند. همچنین جایزه‌ای به یکی از اعضا خانواده توان‌یاب موفق اهدا می‌شود. این مراسم ساعت 14 در سالن 35 نمایشگاه الکامپ برگزار می‌شود.

 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است