نشست تخصصی رویداد توان تک برگزار شد

نشست تخصصی رویداد توان تک برگزار شد

31 تیر 1398

 

نشست تخصصی توان‌تِک با حضور «آرش برهمند» مدیر اجرایی الکام استارز، «شاهین طبری» رئیس هیأت مدیره شرکت چارگون، «ژوبین علاقه‌بند» مدیر عامل اسنپ، «محمد‌رضا دشتی» سردبیر وب‌سایت شمعدانی و «وحید رجبلو» کارآفرینی توان‌یاب و عضو هیأت داوران انتخاب جوایز رویداد توان‌تِک در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری توان‌تِک: آرش برهمند در این نشست گفت: وحید رجبلو که در توان‌تِک اول جایزه سوم را برنده شد، بعد کارهای مختلفی انجام داد و الان در راند اول سرمایه‌گذاری هست.

  • وحید جان به نظر تو یک فرد دارای معلولیت که تصمیم به کارآفرینی می‌گیرد چه کاری باید انجام دهد؟
  • وحید رجبلو: هیچوقت دوست نداشتم به مدرسه استثنائی برم، به من گفته بودند که در مدارس عادی اذیت خواهم شد، اما من خواستم که به این مدارس بروم و آزار و اذیت‌ها را اصلاح کنم. کارآفرینی هم همینطور است، استعداد افراد در ذهن و فکرشان است، نه در جسمشان، که معلولیت مانع شود. من بارها عنوان کرده‌ام که خیریه نیستم و به دنبال بیزینس هستم.
  • شاهین طبری: بالاترین چیزی که در ذهن من است این است که وقتی از توان‌یاب حرف می‌زنیم افراد به یاد «وحید رجبلو» بیفتند و این استریو تایپ تغییر کند. یکی از اهداف ما این است که وقتی می‌گویند توان‌یاب به یاد یک انسان توانمند بیفتیم. افرادی که برای کسب و کار مراجعه می‌کنند، هم این مشکل را دارند و تصور صحیحی از توانایی افراد دارای معلولیت در نظرشان نیست. وقتی آشنا می‌شوند، تغییر عقیده می‌دهند.
  • برهمند: همیشه دیدگاهی وجود دارد که اگر دسترس‌پذیر کنیم کار ... انجام می‌دهیم. ولی واقعیت این است که وقتی 10 درصد از جامعه به این موضوع احتیاج دارد، کاری انجام گیرد، چرا برای کسب و کارهای مدرن این مفهموم آنقدر بیگانه است ؟
  • ژوبین علاقه‌بند:فکر می‌کنم، مقداری به مسؤولیت جاهای مثل رعد برمی‌گردد. اطلاع‌رسانی نیاز است و باید فرهنگ‌سازی شود. خیلی از کشورهای دنیا این موضوع جا افتاده است. یکی از کارهای که شرکت ما باید انجام بدهد به غیر از دسترس‌پذیری این است که باید بدانیم این افراد نباید خانه‌نشین شوند و باید بتوانند، عادی زندگی کنند. امکانات "اِپ" اسنپ برای افراد دارای معلولیت مهم است، اما کافی نیست. شرکت ما چنین امکاناتی را فراهم می‌کنیم که این افراد احساس مفید بودن داشته باشند.
  • برهمند: آقای دشتی شما هم کاربر هستید و هم کارآفرینی کرده‌اید، مهمترین عاملی که نیاز است، ما با این حوزه آشنا شویم، چیست؟ من فکر می‌کنم معلولان آنقدر که باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور ندارند و این باعث می‌شود، نیازها در نظر گرفته نشوند، این درست است؟
  • محمدرضا دشتی: من معتقد نیستم، معلولان در عرصه تصمیم‌گیری نیستند. ذهن جامعه باید آماده باشد. فرد دارای معلولیت باید به حقوق شهروندی خود آشنا باشد. حقوق افراد داری معلولیت باید نهادینه شود. اول باید به آگاه‌سازی جامعه کمک کنیم، جامعه باید به حقوق افراد دارای معلولیت آگاه شود.
  • برهمند: وحید جان شما علاوه بر پیگیری امور خود به امور مربوط به افراد دارای معلولیت نیز کمک کرده‌اید، چرا؟
  • وحید رجبلو: همیشه این دیدگاه را داشته‌ام که اول جامعه را مد نظر قرار بدهم، بعد خانواده و بعد خودم. این احساس مسؤولیت اجتماعی همیشه با من بوده است.
  • برهمند: خیلی‌ها آمدند با تو عکس گرفتند و رفتند. حمایت‌ها واقعی نبوده، فکر می‌کنی این حمایت‌ها به درد میخورد یا نه؟
  • وحید: اگر فکر می‌کنند این عکس‌ها خوشحالشان می‌کند یا منفعتی می‌برند من مشکلی ندارم. نگاه من به این ‌عکس‌ها اینگونه است که همین یک عکس چقدر می‌تواند در جامعه تغییر ایجاد کند.
  • سوال حضار: یکی از قابلیت‌های اسنپ در مورد نابینایان در آپدیت‌های بعدی حذف شد. اصلاح این موضوع زمان خیلی کمی می‌برد، اما در عوض تعداد زیادی می‌توانند استفاده کنند. آیا برای برقراری مجدد آن برنامه‌ای دارید؟
  • ژوبین علاقه‌بند: نکته به‌جا و درستی است. ولی واقعیت این نیست که فراموش شده است. یک امکانی را فراهم خواهیم کرد به نام "تماس امن" که راننده و مسافر شماره همدیگر را نمی‌بینند. این برای افراد ناشنوایی که تکس ارسال می‌کردند، فراهم نیست که اصلاح و امکان تکس فراهم شد. در اِپ اندروید دسترسی‌ها برگشته و در ios نیز در دستور کار است.
  • برهمند: وقتی از فرهنگ‌سازی حرف می‌زنیم یکی از نکات این است که ما یک رسانه ملی داریم و نقش مهمی دارد. ناراحت کننده نیست که در قوانین استخدام این سازمان منع استخدام برای افراد دارای معلولیت وجود دارد؟
  • شاهین طبری: ما در جامعه، توان‌یاب را از سایر افراد جدا کرده‌ایم و به همین دلیل این ارتباط برقرار کردن با توان‌یاب‌ها، آموزش داده نمی‌شود. اگر فرزندان ما از کودکی با توان‌یاب‌ها در ارتباط باشند، چشمشان عادت می‌کند و برایشان غیر طبیعی نیست. اگر فرد داری معلولیت را در رسانه ملی ببینند به این فرهنگ‌سازی کمک بزرگی است. افراد دارای معلولیت به خوبی توانایی انجام کارها را دارند.

 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است