محمدرضا دشتی : خدمات استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین در افزایش کیفیت زندگی توان‌یابان مؤثر است

محمدرضا دشتی : خدمات استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین در افزایش کیفیت زندگی توان‌یابان مؤثر است

31 تیر 1398

 

سردبیر پایگاه اینترنتی معلولان ایران "شمعدانی" گفت: اطلاع‌رسانی خارج از حوزه توان‌یابان در خصوص افراد دارای معلولیت قوی نیست، متأسفانه خبرگزاری‌ها به اخبار حوزه معلولان توجه کمتری می‌کند.

به گزارش ستاد خبری توان تک؛ محمدرضا دشتی، سردبیر پایگاه اینترنتی معلولان ایران شعمدانی و کارشناس روابط عمومی مجتمع رعد در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری توان‌تِک با بیان اینکه انتقال پیام به‌طور شفاف و درست از وظایف روابط عمومی‌های حوزه معلولیت است؛ گفت: در نمایشگاه الکامپ شاهد حضور استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی هستیم که خدماتی را برای رفع نیاز افراد دارای معلولیت ارائه می‌کنند، ما در توان‌تِک  لازم است، اطلاعات مربوط به این خدمات را در اختیار گروه هدف یعنی افراد دارای معلولیت قرار دهیم.

به گفته وی در حال حاضر جریان اطلاع‌رسانی در لایه‌های درونی مرتبط با معلولیت در شبکه‌های مجازی به دلیل نقش و ساختار این شبکه‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود، اما این جریان در خارج از این فضا چندان قوی نیست.

دشتی در ادامه با اشاره به تأثیر شگرف استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی که خدمات خود را برای افراد دارای معلولیت دسترس‌پذیر کرده‌اند، افزود: در این چند روز شاهد استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی بوده‌ایم که خدمات بسیار خوبی برای افراد دارای معلولیت دارند. اما آنچه متأسفانه می‌بینیم این هست که این خدمات برای جامعه توان‌یابان ناشناخته است و حتی خود ما که در بطن داستان فضای مجازی و معلولیت حضور داریم از این اتفاقات خوب، بی‌اطلاع بودیم. باید به این مساله توجه کنیم که این خدمات می‌تواند در کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت اثربخش باشد.

وی ادامه با قدردانی از برگزارکنندگان الکامپ برای در معرض دید قرار دادن خدمات مناسب حوزه معلولان، ادامه داد: نقش رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما، فعالان فضای مجازی، روزنامه‌ها و ... در معرفی این خدمات مؤثر است.

دشتی با اشاره به این نکته که در موضوع دسترسی‌پذیری به فضای مجازی و خدمات آنلاین ما در قدم‌های اول هستیم، گفت: این دومین حضور ما در الکامپ و سومین دوره توان تک است. ما در راه شناساندن نقش فضای مجازی در زندگی فردی و اجتماعی افراد معلول در قدم‌های نخستین هستیم. راه پیش رو ناشناخته است و تلاش و همت تمامی متولیان فناوری اطلاعات کشور و حوزه معلولیت شامل: سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم‌نهاد را می‌طلبد که هم فرصت‌های ازدست‌رفته را احیا کنیم و هم راه پیش رو را با سرعت و دقت بیشتری طی نماییم.

مدیر مسؤول وبسایت شمعدانی، ادامه داد: در الکامپ امسال ما شاهد حضور 25 انجمن فعال حوزه معلولان بودیم. این حضور بسیار ارزشمند است و می‌تواند در تثبیت جایگاه معلولیت در فضای مجازی کشور نقش کلیدی داشته باشد. البته لازم می‌دانم این نکته را هم اضافه کنم که سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با گروه‌های دارای معلولیت باید به نقش خود در این فضا شناخت بهتری پیدا کنند و با همراهی متخصصان امر حضور پررنگ‌تری در فضای مجازی داشته باشند.

به اعتقاد وی نقش اصلی و اساسی در این حوزه بر عهده دولت و وزارت ارتباطات است، وظیفه آنهاست که در قبال شهروندان دارای معلولیت به نقش و مسؤولیت خودآگاه باشند و بدان عمل کنند. برای ما بسیار ارزشمند است که آقای دکتر جهرمی وزیر ارتباطات برای دومین سال از غرفه توانت‌ِک دیدار کرد و با استارت‌آپ‌های حوزه افراد دارای معلولیت آشنا شدند.

وی در پایان ضمن تشکر از همه‌کسانی که کمک کردند توان‌تِک در قلب الکامپ ظهوری شگرف داشته باشد، گفت: لازم می‌دانم به‌عنوان کمترین عضو توان‌تِک و جامعه افراد دارای معلولیت از مهندس شاهین طبری، مهندس آرش برهمند، آقای سخن‌سنج و خانم منصوره پناهی از مدیران برگزاری این رویداد و همه همکاران پرتلاشم در مجتمع رعد و شرکت چارگون  که با سعه‌صدر و  ایمان به  توان‌تِک در این چند ماه تلاش بسیاری داشتند، صمیمانه قدردانی می‌کنم و امیدوارم برای چهارمین دوره توان‌تِک در سایه حمایت خداوند متعال و همدلی گروه برگزاری مجتمع رعد و شرکت چارگون به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است