قهرمان پاراتکواندو آسیا: غلبه بر نگاه مردم سخت تر از برتری در مبارزات است

قهرمان پاراتکواندو آسیا: غلبه بر نگاه مردم سخت تر از برتری در مبارزات است

1 مرداد 1398

«محمدرضا شعبانی» که چند روز پیش توانست در رقابت های قهرمانی آسیا در اردن مدال طلا کسب کند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بیان بسیاری از ناملایمتی های جامعه نسبت به افراد معلول، اظهار داشت: معلول مادرزادی نبودم اما تصادف در سن یک سالگی معلولیت را همزاد من کرد و این کار موجب شد محدودیت های زیادی در زندگی داشته باشم. محدودیتی که موجب شد تا در برخی از مواقع خانواده ام من را از حضور در کلاس های ورزشی منع کنند.

 

یادآوری آن روزها برایش تلخ بود، تلخی که ذهن او را مدت ها به خود درگیر کرد. او می گوید تا قبل از سال ۹۰ حتی در پوشیدن لباس مشکل داشتم و نمی توانستم لباس های آستین کوتاه و مورد علاقه ام را بپوشم. اینکه نگاه مردم به من چگونه بود بر روی رفتارم نیز تاثیر گذاشت. تاثیری که می رفت تا من را به یک انزوای اجتماعی دچار کند. با این وجود با محدودیت ها مبارزه کردم و در نهایت با ترفندهای مختلف جواز حضور در کلاس های تکواندو را کسب کردم.

 

قهرمان آسیا با اشاره به مشکلات پیش روی وی در زمان پیش از ورزش، گفت: آشنایی چندانی با ورزش های پارالمپیکی نداشتم و به کلاس تکواندو سالم ها می رفتم. البته خانواده با این تصمیمم مخالف بودند زیرا من از ناحیه دست معلول بودم و دست یکی از مهمترین ابزارهای دفاع در تکواندو به شمار می رود. روند فراگیری فنون تکواندو سریع اتفاق افتاد و در سال ۱۳۹۳ به طور اتفاقی با پاراتکواندو آشنا شدم و هم اکنون نیز در کلاس k۴۲ مبارزه می کنم.

 

آشنایی با ورزش های پارالمپیکی مسیر زندگیش را تغییر می دهد و او دیگر به مانند گذشته در ذهن خود افکار محدودیت آفرین ندارد. به راحتی لباس های دلخواه را به تن خواهد کرد و خود را قهرمانی می داند که هم در عرصه ورزشی و هم در عرصه غلبه بر افکار توانسته است به جایگاه مهمی برسد. با این حال، هنوز گلایه دارد، گلایه از نگاه مردم. نگاهی که هنوز در پیله افکار سنتی قرار دارد.

 

وی عنوان می کند: با وجود آنکه موفقیت های زیادی در پاراتکواندو کسب کرده ام، اما هنوز برخی می‌گویند که یک فرد معلول قهرمان شده و این چندان برایشان اهمیتی ندارد. آنان هیچگاه تصور نمی کنند که معلولان ما در سطح جهان و المپیک چه افتخاراتی به دست آوردند.

 

شعبانی که چندی پیش مدال رقابت های پاراتکواندو قهرمانی آسیا به دست آورده است در توضیح این رقابت ها، گفت: تورنمنت سختی بود و باید با حریفان سرشناسی از آسیا و سایر کشورهای جهان مبارزه می‌کردم. مبارزه ای که تجربیات زیادی برایم داشت و پایان آن نیز قهرمانی بود. قهرمانی که امیدوارم مانند سال گذشته نباشد و مسوولان ورزش کشور برای آن پاداشی در نظر بگیرند.

 

وی در توضیح پاداش های قهرمانی افزود: سال گذشته که قهرمان آسیا شدیم هیچ پاداشی به ورزشکاران پاراتکواندو تعلق نگرفت و امسال نیز تاکنون حرفی از پاداش نبوده است. هر چند در گوشه و کنار شایعاتی وجود دارد. امیدوارم این شایعات به واقعیت تبدیل شود.

 

قهرمان آسیا در زمینه برنامه های پیش روی خود برای زندگی قهرمانی، گفت: ۲۶ سال سن دارم و به خاطر کلاس بندی ها نمی توانم برای گزینشی پارالمپیک ۲۰۲۰ برنامه ریزی کنم اما به دنبال تغییر کلاس هستم تا بتوانم در رقابت های پارالمپیک ۲۰۲۴ به میدان برم. هدفم قهرمانی در بالاترین تورنمنت ورزشی جهان است.

 

«محمدرضا شعبانی» ملی پوش قمی وزن منهای ۷۵ کیلوگرم پاراتکواندو ایران در پنجمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا این رشته پس از غلبه بر همه حریفان به دیدار پایانی راه یافت و در فینال به مصاف نماینده قزاقستان رفت و با پیروزی ۱۲ بر یک برابر حریف خود برای دومین بار بر سکوی قهرمانی قاره کهن ایستاد.

 

پنجمین دوره مسابقات قهرمانی پاراتکواندو آسیا ۲۰۱۹ به میزبانی امان پایتخت اردن برگزار شد و ملی پوشان کشورمان در رده بندی تیمی با کسب ۴ مدال طلا و ۲ نقره قهرمان آسیا شدند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است