اپلیکیشن ایرانی، دنیای ناشنوایان را دگرگون کرد

اپلیکیشن ایرانی، دنیای ناشنوایان را دگرگون کرد

3 مرداد 1398

علیرضا آبادیان مدیرفنی هاناپ روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: اپلیکیشن هاناپ که بر پایه هوش مصنوعی است، بخش‌های متعددی برای کمک هر چه بیشتر به ناشنوایان و رفع نیازهای روزمره آنها دارد.

 

وی بیان کرد: این اپلیکیشن به این صورت کار می‌کند که در نرم افزار مربوطه صداهایی را برای کاربر خاص (ناشنوا) به طور پیش فرض ضبط می‌کنیم و شنونده این نرم افزار را فعال کرده، هر وقت این نرم‌افزار صداهایی را که بر روی آن ضبط شده است بشنود، به ناشنوا علامت می‌دهد که مثلاً صدای در اتاق می‌آید یا صدای بوق اتومبیل است.

 

آبادیان اظهارکرد: بخش دیگر این اپلیکیشن حساسیت صدا دارد، برخی صداها را ما به دلیل داشتن فرکانس متغیر مثل صدای کودک نمی‌توانیم ضبط کنیم، در این اپلیکیشن امکانی فراهم شده به عنوان حساسیت صدا که فرکانس را بر اساس محیط برای ناشنوا تنظیم می‌کنیم و هر وقت فرکانس محیط به درجه مورد نظر رسید، به شخص ناشنوا آلارم داده می‌شود. مثلاً برای صدای کودک در شرایط گریه و خنده،  درجه فرکانس‌های مختلف را در نظر می‌گیریم.

 

وی ادامه داد: بخش دیگر این اپلیکیشن، تبدیل گفتار به نوشتار است، به این صورت که هر وقت ناشنوا بخواهد خریدی انجام دهد یا سرکلاس درس حضور داشته باشد، این بخش گفتار به نوشتار را فعال کرده و گفتار فرد شنوا برای ناشنوا به متن تبدیل می‌شود و فرد ناشنوا می‌تواند مطالب ذکر شده را به صورت متن بخواند.

 

آبادیان افزود: بخش دیگری که در این اپلیکیشن مخصوص خود فرد ناشنوا طراحی شده، قسمت اسکن بارکد مخصوص ناشنوایان است. در این بخش بارکدهایی تدارک دیده شده که در مکان‌های تاریخی و تفریحی قرار داده می‌شود و ناشنوایان با مراجعه به مکان تاریخی، زیارتی و یا موزه، می‌تواند با اسکن بارکد به اطلاعات این مکان با بیان اشاره که به صورت فیلم توضیح داده شده، دسترسی داشته باشند.

 

وی گفت: اکنون این بارکدها برای اماکن دیدنی در دست تهیه است و برای استفاده ناشنوایان با همکاری دستگاه‌های مربوطه در مکان‌های خاص قرار داده می‌شود.

 

آبادیان یادآور شد: هشدار این اپلیکیشن به صورت ویبره است، این اپلیکیشن تنها نرم‌افزاری در سطح جهان است که ویژه ناشنوایان تهیه شده، ثبت اختراع و ثبت برند نیز شده است و در حال حاضر حدود یک ماه است که وارد بازار شده و ناشنوایان می‌توانند در گوگل پلی و بازار آنرا دانلود کنند.

 

وی یادآور شد: این اپلیکیشن قابلیت اتصال به ساعت هوشمند را نیز دارد.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است