توسعه اکران فیلم برای نابینایان بستگی به امکانات دارد

توسعه اکران فیلم برای نابینایان بستگی به امکانات دارد

7 مرداد 1398

علی اکبر جمالی : تاکنون دو فیلم برای نابینایان اکران شده است، فیلم نخست «اجاره نشین ها» و فیلم دوم «سرخپوست» و بانی این کار نیز «گلاره عباسی» بوده است.

 

وی ادامه داد: نابینایان همانند دیگر اقشار جامعه از نظر حقوق شهروندی این حق را دارند از تمام امکانات شهری برخوردار شوند اما گاهی این امکانات برای نابینایان مناسب سازی نشده است به آن معنا که امکانات برای فرد نابینا استفاده ندارد یا اینکه نابینا در استفاده از آنها دچار مشکل است.

 

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران تاکید کرد: بنابراین لازم است برنامه ریزی شود تا امکاناتی مانند تولید منابع مطالعاتی برای نابینایان به گونه ای طراحی شود که برای نابینایان نیز دسترس پذیر باشد.

 

جمالی اضافه کرد: هنگام پخش یک فیلم، برخی صحنه ها فقط دارای سکوت است یا اینکه در تیتراژ فیلم ها فقط اسامی نوشته می شود و این بخش دیداری است و شنیداری نیست بنابراین در طول پخش فیلم نیاز است یک نفر برای نابینا توضیح دهد که به طورمثال الان که سکوت است، هنرپیشه چه کاری انجام می دهد؛ همچنین ممکن است طی فیلم اصواتی تولید شود که نابینا نداند صدای چیست.

 

وی افزود: بنابراین فرد نابینا حتما باید با فرد بینا به سینما برود که قسمت های دیداری را برای او توضیح دهید تا صحنه ای را که دیالوگ ندارد، متوجه شود. ممکن است فرد نابینا نتواند با فرد بینا به سینما برود یا کسی را نداشته باشد که با او سینما برود.

 

جمالی ادامه داد: از سوی دیگر صحبت کردن فرد بینا برای او ممکن است برای دیگران مزاحمت ایجاد کند بنابراین به همت گلاره عباسی تاکنون دو فیلم برای نابینایان اجرا شده است و امید می رود با فراهم شدن امکانات، اکران این دست از فیلم ها توسعه یابد.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است