کاهش 6000 نفری معلولان در کهگیلویه و بویراحمد

کاهش 6000 نفری معلولان در کهگیلویه و بویراحمد

9 مرداد 1398

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد از کاهش 6000 نفری جمعیت معلولان در این استان خبرداد.

 

‌«آیت افشار مهر» : 12هزار معلول در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیشترین آمار مربوط به معلولیت جسمی و حرکتی است.

 

وی اظهارکرد: تعداد معلولان جسمی و حرکتی در استان 4هزار و 288 نفر، معلولین ذهنی 3هزار و 822 نفر، معلولین شنوایی723 نفر و معلولین بینایی 983 نفر است.

 

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به طرح هایی که در زمینه غربالگری داشتیم شاهد کاهش تعداد معلولان شنوایی و بینایی در استان بوده ایم به طوری که دانش‌آموزان ناشنوا و کم شنوا در استان هر ساله کمتر می شود.

 

افشار مهر تصریح کرد: یکی از معاونت های سازمان بهزیستی معاونت پیشگیری است که اولین گام این معاونت در بحث آگاه سازی و آموزش و بعد اجرای طرح های غربالگری مختلف در زمینه های شنوایی سنجی، بینایی سنجی و تنبلی چشم است.

 

وی ادامه داد: با توجه به امکاناتی که خریداری کردیم و در اختیار افراد متخصص قرار دادیم و اقداماتی که هم در بخش دولتی و هم غیردولتی از نوزادی تا 6 سالگی جهت جلوگیری از معلولیت بینایی و شنوایی انجام داده ایم نتایج موثری در کاهش معلولیت در استان داشته ایم.

 

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آمار معلولیت در سال های گذشته 18 هزار نفر بوده که هم اکنون 12 هزار نفر است.

 

افشار مهر با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد ازدواج های فامیلی زیاد است و اغلب معلولیت ها ژنتیکی معلولیت های ذهنی هستند، بیان کرد: اجرای طرح مشاوره و آزمایشات ژنتیک از طرح های موفق سازمان بهزیستی بوده است.

 

وی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد از همه زوجینی که می خواهند ازدواج کنند به خصوص افرادی که تحت پوشش بهزیستی هستند حتما باید این آزمایشات را انجام دهند.

 

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: یکی از دلایل کاهش ناشنوایی در استان تشخیص به موقع و کاشت حلزون است، امسال به علت بالا بودن هزینه ها حدود 50 تا 60 درصد هزینه کاشت حلزون را پرداخت خواهیم کرد. البته سمعک و بقیه وسایل مورد نیاز ناشنوایان به خصوص دانش آموزان را رایگان در اختیار آن ها قرار می دهیم.

 

افشارمهر افزود: از رسانه ها انتظار داریم جهت آگاهی بخشی، راهنمایی و هدایت مردم برای پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و مشارکت در امور خیر همکاری بیش از پیش داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه بیشترین معلولیت استان با 4 هزار و 410 نفر در شهرستان بویراحمد، و کمترین معلولیت در شهرستان باشت با 333 نفر است، اضافه کرد: همچنین در شهرستان کهگیلویه 2هزار و 710، گچساران یک هزار و 29، شهرستان بهمئی 812، شهرستان دنا 716، شهرستان لنده 450 و شهرستان چرام 356 معلول وجود دارد.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است