طرح شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلول شهرری آغاز شد

طرح شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلول شهرری آغاز شد

3 شهریور 1398

رییس اداره بهزیستی شهرستان ری گفت: طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلول با هدف پیشگیری از معلولیت‌ها به صورت پایلوت در سطح این شهرستان آغاز شد و به مدت یکماه ادامه دارد.

مینا رجایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعات اختلالات ژنتیکی افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی از ضروریات است، اظهار داشت: برنامه ریزی و ایجاد ساز و کارهای علمی و اجرایی طرح در سطح کشور توسط معاونت پیشگیری بهزیستی امری بدیهی به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: پیگیری افراد نیازمند مشاوره ژنتیک که پس از تماس اولیه جهت انجام مشاوره ژنتیک که مراجعه نکرده اند، از اولویت ها و برنامه های این طرح است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان ری یادآور شد: هزینه های مشاوره و آزمایشات ژنتیک برای مددجویان دارای معلولیت در این طرح رایگان است.
وی افزود: همکاری لازم در جهت ایجاد پرونده مشاوره ژنتیک بر اساس متغیرهای مربوط برای هر یک افراد دارای معلولیت در سامانه ارمغان و دسترسی های لازم برای ذی نفعان، توسط مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری ضروری است.
رجایی عنوان کرد: این برنامه در تمامی سطوح شامل غربالگری پرونده ها، فراخوان خانواده ها برای مشاوره ژنتیک، برنامه ریزی برای انجام مشاوره ژنتیک و آزمایشات تخصصی، جمع آوری نتایج آزمایشات و پیگیری های لازم توسط بخش غیردولتی و با مدیریت بهزیستی استان تهران انجام می شود.
وی اضافه کرد: معلولین نیازمند به مشاوره ژنتیک از سایر موارد تفکیک شده و با هماهنگی مددکار مربوطه، فرد معلول و خانواده او جهت انجام مشاوره ژنتیک دعوت می شوند.
رییس اداره بهزیستی شهرستان ری افزود: تمامی نتایج از ابتدای غربال پرونده ها تا پایان مشخص شدن نتیجه مشاوره ژنتیک در سامانه ارمغان در پرونده مشاور ژنتیک مددجو ثبت می شود.
وی با بیان اینکه مشاوره ژنتیک می تواند در مراکز دولتی و غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی با مدیریت استان، صورت پذیرد، گفت: سهم شهرری ۵۰۰ نفر، شمیرانات ۵۰۰ نفر و شهر تهران یکهزار نفر اجرای این طرح است.
رجایی گفت: ممانعت از تولد نوزادان معلول و دارای مشکلات ژنتیکی موجب پیشگیری از تکرار معلولیت و مرگ و میر می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است