نبود منابع تحصیلی برای نابینایان

نبود منابع تحصیلی برای نابینایان

16 شهریور 1398

فاطمه زهرا توکلی در در جلسه رونمایی و معرفی دستگاه برجسته نگار هوشمند افزود: روشندلان جزو موفق ترین گروههای معلولین  هستند که اهتمام ویژه ای به انجام تحصیلات تکمیلی دارند که باید برای این هدف والا، امکانات لازم در اختیارآنان قرار بگیرد.

 

وی با اشاره به اجرای طرح های مناسب سازی برای معلولان ادامه داد: این مهم بیش از ۲ دهه گذشته در جهان تغییر رویکرد پیدا کرده تا افراد کم توان علاوه بر تسهیل تردد و حضور در مکان ها، به فضاهای اطلاعاتی نیز دسترسی داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: انتظار می رود با همکاری دستگا‎ه‎های مرتبط، در آینده‌ای نزدیک فضای فیزیکی مناسبی فراهم و کتابخانه ویژه نابینایان راه اندازی شود.

 

توکلی با بیان اینکه کتابخانه ویژه نابینایان در بروجرد فعال است  افزود: بهزیستی کتابخانه‌ کوچکی را در منطقه گلدشت خرم آباد راه اندازی کرده اما متاسفانه به دلیل نبود وسایل  نقلیه مناسب‌سازی شده امکان مراجعه و استفاده از این کتابخانه کم است.

 

مدیر کل کتابخانه های عمومی لرستان نیز گفت: با توجه به اینکه امکانات باید به طور یکسان در اختیار همه مردم قرار گیرد تلاش می کنیم اقشار مختلف جامعه به ویژه معلولان و نابینایان را تحت پوشش کتابخانه ها قرار دهیم .

 

فرشته طهماسبی  افزود: خرم آباد، بروجرد و کوهدشت بیشترین آمار جمعیت نابینایان را دارند  که امید می رود امکانات لازم را برای کتابخانه های ویژه نابینایان این شهرها آماده کنیم.

 

حجت حق نظری رئیس بهزیستی شهرستان خرم آباد نیز گفت: بسیاری از روشندلان استان نویسنده و دانشجو هستند و نیاز به کتابخانه‌ها و اطلاعات به روز دارند که با توجه به هزینه های بالای کاغذ بریل (ویژه نابینایان)  باید در راستای تامین و استفاده از منابع الکترونیکی گام برداریم.

 

در این جلسه دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه تولید یکی از روشندلان استان  رونمایی شد.

 

این دستگاه با داشتن خروجی های بریل و صوتی (فارسی و انگلیسی)  بهترین وسیله کمکی توانبخشی برای نابینایان فارسی زبان بوده و تنها دستگاه بریل تولید شده در ایران است. 

 

این دستگاه وسیله ای سبک و قابل حمل بدون نیاز به اتصال به رایانه است که با حداکثر سهولت استفاده در اماکن مختلف، برای انجام اموری از قبیل مطالعه، یادداشت برداری، تهیه متون و گزارشات کاربرد دارد.

 

۴۸ هزار معلول تحت پوشش  بهزیستی لرستان و از این تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ نفر نابینا هستند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است