هزار و 617 ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

هزار و 617 ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

7 مهر 1398

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه 2 هزار و 617 ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند افزود: از این تعداد 258 نفر مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات موردی بهره مند می گردند.محمد محمدی با اشاره به اینکه 1 الی 8 مهر ماه بعنوان روز جهانی ناشنوایان و با شعار " زبان من را بشناس "تا در کنار هم بهتر زندگی کنیم نامگذاری گردیده است گفت: ماحصل محرومیت از شنوایی موجب عدم امکان دستیابی به بسیاری از تجربیات مفید و امید بخش زندگی فردی و اجتماعی می گردد.

 

وی با تاکید بر این‌که اختلالات شنوایی از دوران کودکی بر گفتار افراد تاثیر می‌گذارد، اظهار نمود: در همین راستا بهزیستی استان زنجان اقدام به غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی اختلالات شنوایی در 10 روز اول تولد کودک می‌کند و این در حالی است که کاهش ذخیره لغات، کاهش حافظه شنیداری، هجی کردن لغات و افت تحصیلی از مشکلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه هرکدام از ناشنوایان و کم‌شنوایان به تناسب درجه شدت معلولیت، مساعدت‌هایی را از بهزیستی دریافت می‌کنند، تصریح نمود: 216 دانش‌آموز و 43 دانشجوی معلول ناشنوا و کم‌شنوا تحت پوشش بهزیستی هستند و طبق شیوه نامه سالانه دو بار امکان پرداخت کمک هزینه تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد.

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان این‌که عارضه ناشنوایی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله اختلالات ژنتیکی، عفونت‌های شدید و مصرف برخی از داروها باشد یادآور شد: ناشنوایان تحت پوشش از ارائه خدماتی چون کاشت حلزون، پرداخت هزینه درمان، پرداخت هزینه تحصیلی و اختصاص سمعک نیز برخوردار می‌شوند

 

محمدی با اشاره به اینکه شنوایی یکی از حواس برتر انسان به شمار می رود که نداشتن این حواس موجب از دست دادن بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی اجتماعی فرد می شود ادامه داد: اقدامات توانبخشی و طبی و همچنین گفتار درمانی از جمله فعالیت های این نهاد حمایتی در ارتباط با پیشگیری از ناشنوایی کودکان است.

 

وی بیان نمود: یکی از اهداف بهزیستی، تقویت سمن‌ها و بخش‌های غیردولتی است و خوشبختانه با تاسیس کانون ناشنوایان فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه رشد معلولان صورت گرفته است و در همین راستا، معلولان ناشنوای استان زنجان تاکنون توانسته‌اند افتخارات فراوانی در بخش‌های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی به ثبت برسانند.

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با تبیین خدمات حمایتی بهزیستی از افراد تحت پوشش و معلولان افزود: هزینه کاشت حلزون بالغ بر 300 میلیون ریال می باشد که بیشتر هزینه آن بر عهده دولت بوده که در این راستا سال گذشته 26 مورد کاشت حلزون توسط بهزیستی استان زنجان صورت پذیرفته شده است و امسال هیچ پشت نوبتی برای کاشت حلزون شنوایی وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه اختلال ناشنوایی 70 درصد از درک انسان را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: اگر کودکی غربالگری شنوایی نگردد در بزرگسالی با اختلال ناشنوایی ، رشد کند گفتار، خواندن و نوشتن گردیده و دچار افت می شود.

 

وی گفت: با توجه به اینکه سالمندان، ناشنوایان و نابینایان جزو گروه‌های هدف بهزیستی و تحت معاونت توانبخشی محسوب می‌شوند برنامه‌های مختلفی برای بزرگداشت و تکریم این گروه توسط بهزیستی در نظر گرفته شده است و این اقدام مهم باعث می شود افراد معلول به صورت نرمال به زندگی خود ادامه دهند.

 

وی گفت: طبق مصوبه دولت نوزادانی که در بدو تولد مشخص شود ناشنوا هستند و نیازمند کاشت حلزون باشند طی تشکیل پرونده به بیمارستان امیراعلم تهران معرفی می‌شوند و وزرات بهداشت و هیئت امنای صرفه جویی ارزی به صورت کاملا رایگان دستگاه مربوطه را خریداری می‌کند و در اختیار بیمار و بیمارستان قرار می‌دهد.

 

گفتنی است : در نخستین مرحله به منظور ایاب و ذهاب بیمار و خانواده‌اش 3 میلیون تومان کمک بلاعوض می‌کند، در هزینه‌های بعدی تحمیل شده به بیمار که شامل خرید باتری و خرابی دستگاه است بهزیستی باز هم کمک‌رسان هست و سالانه 1.5 میلیون تومان برای افرادی که کاشت حلزون شده‌اند کمک می‌کند.

 

منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است