فوتبال پنج نفره؛ استخراج نقره از معدن مشکلات

فوتبال پنج نفره؛ استخراج نقره از معدن مشکلات

16 مهر 1398

شاید در نگاه اول کسب عنوانی نایب قهرمانی آسیا برای فوتبال ایران که یکی از قدرت‌های قاره کهن به شمار می‌رود زیاد تعجب‌آور نباشد اما ارزش کار فوتبالیست‌های نابینا زمانی بیش از پیش خواهد شد که بازیکنان این تیم در یک سال گذشته و پس از بازگشت از مسابقات جهانی اسپانیا که خردادماه ۱۳۹۷ برگزار شد، در هیچ دیدار دوستانه خارجی حضور پیدا نکردند و برنامه‌های آمادگی آنان تنها مربوط به اردوهای داخلی است؛ اردوهایی که در ۶ مرحله برگزار شد.

 

این اردوها تنها به بازی‌های درون تیمی و مرور تاکتیک های فوتبالی منتهی می‌شد و بازیکنان نابینا کمتر در شرایط مسابقه قرار می‌گرفتند.

 

بیش از ۱۵ ماه تمرین بدون برگزاری یک دیدار دوستانه یا رسمی با تیم‌های مقتدر این رشته، موجب شده بود تا برخی از کارشناسان نسبت به کسب سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ از سوی این تیم ناامید باشند. اما در میدان مسابقه واقعیت به گونه دیگر تعریف می‌شد. واقعیتی که در نتیجه آن ایران توانست در پاتایا با اقتدار تیم‌های قدرتمند ژاپن، تایلند، عمان و مالزی را از پیش رو بردارد و گام به فینال رقابتها بگذارد.

 

فوتبال پنج نفره نابینایان ایران در مرحله گروهی با تیم‌های عمان، مالزی و ژاپن همگروه بود که توانست با کسب سه پیروزی متوالی به مرحله نیمه‌نهایی صعود کند. صدرنشینی که ایران را حریف تایلند میزبان کرد. ایران در این مرحله با نتیجه سه بر ۲ تایلند را از پیش رو برداشت و در فینال حریف چین شد. حریفی که در دوره گذشته این بازی‌ها عنوان قهرمانی را از دست ایران خارج کرد. بازی چین سخت و متفاوت از دیگر رقابت‌ها بود و ایران تنها با دریافت یک گل نتیجه را به حریف واگذار کرد.

 

در این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا تیم ایران ۱۸ گل به ثمر رساند و تنها سه گل دریافت کرد.

 

مسابقات فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا با حضور هشت تیم چین، تایلند، کره، هند، ایران، ژاپن، مالزی و عمان در گروه  در شهر پاتایا تایلند برگزار می‌شود.

 

اما کسب عنوان نایب قهرمانی و سهمیه پارالمپیک پایان رویای نابینایان ایران نیست بلکه این تیم کمتر از یکسال باید در بزرگترین جشنواره ورزشی معلولان جهان شرکت کند. آوردگاه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو برای معلولان ایران به مانند رقابت‌های قهرمانی آسیا ساده به نظر نمی‌رسد بلکه هشت تیم حاضر در آن چکیده‌ای از بهترین های جهان هستند. سختی مسیر نابینایان در توکیو زمانی بیش از پیش است که ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو توانست مدال نقره این دوره از بازی‌ها را از آن خود کرد و باید از این عنوان دفاع کند. لازمه تکرار این موفقیت تاریخی حمایت همه‌جانبه از تیم و تدارک اردو و بازیهای دوستانه‌ای است که می‌تواند آمادگی فوتبالیست‌های نابینا را در سطح بالایی نگه دارد.

 

بنا به اعلام «هادی رضایی» دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک برای تیم فوتبال پنج نفره ایران در توکیو مدال برنز پیش بینی شده اما تحقق این مهم به حمایت مادی و معنوی بستگی دارد؛ حمایتی که چراغ راه فوتبال پنج نفره در کسب یک مدال خوش‌رنگ دیگر است.

 

رقابت‌های فوتبال پنج نفره در پارالمپیک ۲۰۲۰ با حضور ۸ تیم برگزار خواهد شد که تاکنون حضور تیم‌های برزیل (قهرمانی ۲۰۱۸ جهان)، آرژانتین از قاره آمریکا، ایتالیا و اسپانیا از قاره اروپا، ایران و چین از قاره آسیا و ژاپن به عنوان میزبان قطعی شده است. تکلیف نماینده صعود کننده آفریقا به بازی‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ در مسابقات آینده این قاره مشخص خواهد شد.

 

بهزاد زادعلی‌اصغر، صادق رحیمی قصر، حسین رجب پور، احمدرضا شاه حسینی، سامان اجرت دست، مرتضی کریمی، رسول باصری و میثم شجاعیان ورزشکاران اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا تایلند بودند. جواد فلفلی به عنوان سرمربی، امیرحمزه زارع و محمدرضا شاد دل به عنوان مربی در کادر فنی تیم حضور داشتند. سرپرستی این تیم بر عهده محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینانان و کم بینایان بود.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است