دانش آموزان دارای آسیب بینایی توانمندترین گروه معلولان هستند

دانش آموزان دارای آسیب بینایی توانمندترین گروه معلولان هستند

25 مهر 1398

خلیل رنجبر اظهار داشت: ۵۳ نفر دانش آموز پسر و ۵۹ نفر دانش آموز دختر دارای آسیب بینایی خفیف تا عمیق در سال تحصیلی جاری از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان استفاده می کنند.

 

وی با اشاره به دوران کودکی به عنوان زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی، افزود: در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان سال تحصیلی جاری هزار و ۲۸۶ دانش آموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که از این تعداد ارجاعات ۶۴۱ نفر بدون مشکل و ۶۴۵ نفر نیاز به مداخلات درمانی داشتند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان دلیل حدود ۲۰ درصد از نابینایی ها را مادرزادی دانست و ادامه داد: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند ۴۸۳ نفر نیاز به عینک، ۱۲۶ نفر تحت درمان آمبلیوپی، ۳۰ نفر تحت درمان دارویی و جراحی، پنج نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط و کتاب درشت خط و یک نفر به مدارس استثنایی معرفی شدند.

 

رنجبر رشد مهارت های زندگی را یکی از مهمترین برنامه های درسی دانش آموزان دارای محدودیت بینایی عنوان کرد و یادآور شد: اگر فرصت مناسب در اختیار دانش آموزان دارای آسیب بینایی گذاشته شود آنها می توانند به خوبی در کنار هم سالان بینایی خود به یادگیری و تحصیل بپردازند.

 

وی بیان کرد: سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برابر با نگاه روز جهانی، فراگیر سازی آموزش و پرورش است و در راستای تحقق این مهم تغییر نگرش افراد جامعه یکی از ملزومات حضور و تحصیل دانش آموزان نابینا وکم بینا در مدارس عادی است.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: حضور در اجتماع از جمله مکان‌های عمومی مانند مراکز تجاری، بوستان‌ها، نهادها و سازمان‌ها، ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها از جمله معضلات این قشر از جامعه است که پاسخ به این نیازها، نظارت مستمر نهادهای اجرایی را می‌طلبد.

 

رنجبر اظهار داشت: نابینایان انسان های قدرتمندی هستند که شاید از قدرت بینایی ناتوان باشند اما قدرت های بی نظیر دیگری دارند که می تواند جای خالی بینایی را برای آنها پر کند ومحدودیت بینایی برای آنان سببی شده تا هزاران قابلیت دیگر در عرصه وجودشان جلوه کند که شاید انسان های بینا هم در انجام دادن آنها ناتوان باشند.

 

وی مهمترین مشکل کم بینایان و نابینایان را وضعیت اشتغال عنوان کرد و افزود: اجرای قانون اختصاص سه درصد از جذب ارگان‌های دولتی به افراد معلول بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه را برطرف می‌کند.

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: فردی که یکی از حواس خود را از دست می دهد در واقع علمی را از دست داده و اطلاعاتی را که از این مسیر به دست می آید هم نخواهید داشت به همین دلیل باید تلاش کرد تا کمبود این حس را از طریق حواس دیگر جبران شود و از این رو همراهی خانواده ها برای معلولان بسیار مهم است زیرا آنان با ایجاد حق استفاده از فرصت های برابر و حقوق اجتماعی در محیط خانه می توانند فرد نابینا را کمک کنند تا از همان کودکی دنیای اطرافش را بشناسد.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است