نابینایی در کمین دیابتی‌ها

نابینایی در کمین دیابتی‌ها

28 مهر 1398

متخصص چشم و فوق‌تخصص پیوند قرنیه گفت: شایع‌ترین علل نابینایی در ایران مربوط به بیماری‌های عمومی مانند دیابت و فشارخون است.

 

جمشید وفا در رابطه با نابینایی، اظهار کرد: شایع‌ترین علل نابینایی در ایران مربوط به بیماری‌های عمومی مانند دیابت و فشارخون است. علل دیگر نابینایی، تشخیص دیرهنگام بیماری‌های چشم مانند آب سیاه یا گلوکوم است.

 

وی در رابطه با علل نابینایی نوزادان در بدو تولد، افزود: برخی از بیماری‌ها ژنتیکی بوده و برخی به علت بیماری‌های ویروسی مانند سرخک که مادر در دوران بارداری مبتلا می‌شود، عوارضی مانند نابینایی را برای جنین دارد و در مواردی نیز عصب بینایی در دوران جنینی تشکیل نمی‌شود.

 

این مسئول تصریح کرد: کودکانی که نارس به دنیا آمده و در بیمارستان برای محافظت در معرض اشعه UV قرار می‌گیرند، اگر از چشمان این نوزادان محافظت نشود، نوزاد را دچار نابینایی می‌کند.

 

متخصص چشم و فوق‌تخصص پیوند قرنیه در رابطه با بیماری گلوکوم (آب سیاه)، ادامه داد: گلوکوم مزمن علائمی ندارد و به تدریج سبب کاهش بینایی شده و در نهایت در مراحل پایانی با درد همراه بوده و سبب نابینایی می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود افراد به پزشک مراجعه کرده تا فشار چشم خود را اندازه‌گیری کرده تا در صورت مبتلا بودن به این بیماری سریعا پیشگیری شود.

 

وی در رابطه با مشکلات نابینایان در درک محیط اطراف خود، اظهار کرد: والدینی که کودکان نابینای مطلق دارند برای پرورش آنان دچار مشکل می‌شوند، زیرا این کودکان آگاهی از محیط اطراف خود ندارند و اغلب این موضوع بر روحیه آنان تاثیر می‌گذارد؛ زیرا درک محیط اطراف با همه حواس پنجگانه در کنار هم حاصل می‌شود و شخصیت فرد را شکل می‌دهد.

 

این مسئول تصریح کرد: بیماری‌های متنوعی که مادر در دوران بارداری به آن مبتلا می‌شود، سبب نقص تکامل در جنین خواهد شد. یکسری از عوامل ایجاد نابینایی در نوزادن ارثی مانند بیماری شب‌کوری، بیماری عروق شبکیه و اختلالات تشکیل شبکیه بوده و برخی نیز غیرارثی هستند.

 

وفا در رابطه با پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان، خاطرنشان کرد: والدین برای پیشگیری از تنبلی و بیماری‌های چشم در کودکان باید تا سه سالگی برای تشخیص زودهنگام به پزشک متخصص مراجعه کرده و کسانی که دچار بیماری دیابت و فشار خون هستند، هر چند وقت یک‌بار برای کنترل فشار چشم و تشخیص به موقع عوارض چشمی به پزشک مراجعه کنند.

 

 علائم مادرزادی بیماری گلوکوم؛ در نوع مادرزادی بیماری آب‌ سیاه، فشار چشم بالا بوده و کره چشم پس از یک سالگی، به صورت غیرعادی بزرگ می‌شود که باید با جراحی فشار چشم کودک را به حد نرمال برسانیم و کودکان همیشه باید تحت‌نظر پزشک باشند، زیرا امکان شدت فشار در سنین بزرگسالی وجود دارد.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است