ایجاد فرصت برابر حق معلولان است

ایجاد فرصت برابر حق معلولان است

10 آذر 1398

رئیس کانون وکلا استان قزوین گفت: قوانین مرتبط با معلولان به این خاطر است که با استفاده از آن‌ها بتوانند به فرصت‌های برابر برسند، این قوانین موهبت خاصی ندارد بلکه به معلول حق داده می‌شود که به فرصت‌های برابر دست پیدا کند.

 

غلامرضا تجدد رئیس کانون وکلا استان قزوین در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولین که صبح امروز در فرهنگسرای بانو برگزار شد، به‌عنوان معلول موفق در این مراسم تصریح کرد: در یک‌سالگی به‌وسیله ویروس فلج اطفال دچار معلولیت شدم و پای راست خود را از دست دادم، این معلولیت برای من محدودیت ایجاد نکرد بلکه من را به حرکت به سمت موفقیت ترغیب کرد.

 

وی با اشاره به قوانین حوزه معلولین افزود: قوانین مرتبط با معلولین به این خاطر است که با استفاده از آن‌ها بتوانند به فرصت‌های برابر برسد، این قوانین موهبت خاصی ندارد بلکه به معلول حق داده می‌شود که به فرصت‌های برابر دست پیدا کند، فرصت‌های نابرابر باید درست شود.

 

تجدد تأکید کرد: امروز برای آمدن پشت تریبون باید از چند پله می‌گذشتم که کار سختی بود این نشان از فرصت‌های نابرابر دارد، این مکان متعلق به شهرداری است و شهرداری زعیم واقعی حفظ حقوق شهروندی است.

 

وی یادآور شد: هر جا که تفاوت یک فرد معلول و فرد عادی دیده شد نشان می‌دهد که آنجا مناسب‌سازی نشده است، شهرداری و شورای شهر باید فضایی امن، مناسب و با فرصت‌های برابر برای همه ایجاد کنند، قانون جامع حمایت از معلولین قانون مناسبی است به شرطی که به‌درستی اجرا شود.

 

رئیس کانون وکلا استان قزوین بیان کرد: حفظ حقوق معلولین چندین دهه است که در جامعه جهانی مطرح‌شده چراکه ده درصد از مردم جهان با معلولیت‌های مختلف در ارتباط هستند، به خاطر اهمیت این موضوع یک روز در جهان به‌عنوان روز معلول نام‌گذاری شده است.

 

وی تصریح کرد: قوانین ما نیز به‌تبع جامعه جهانی در چند ماده مربوط به حقوق معلولین است، در کشور ما قانون جامع حمایت از معلولین سال ۸۳ مصوب اما در سال ۹۷ به‌صورت جامع‌تر تصویب شد، بندهایی در خصوص بیمه و استخدام معلولین وجود دارد اما اجرایی نمی‌شود درواقع قانون وجود دارد اما در اجرا با مشکل روبه‌رو هستیم.

 

تجدد بیان کرد: قانون باید فرصت برابر را برای معلولین ایجاد کند اما در قانون اساسی به‌صورت مستقیم به معلولیت اشاره نشده و این ضعف بزرگی است، قانون به حقوق برابر تأکید کرده است اما اجرایی نمی‌شود، در ماده ۲۱ قانون حمایت از معلولین صراحتاً ذکرشده که پنج ساعت از برنامه‌های هفتگی صداوسیما باید به معرفی معلولین توانمند و سازمان‌های مربوط به آن‌ها اختصاص پیدا کند اما در واقعیت این اتفاق نیفتاده به‌خصوص در صداوسیمای استان قزوین در موضوع پرداختن به امور معلولین بسیار ضعیف عمل شده است.

 

وی یادآور شد: معلولان باید جایگاه خود را پیدا و تلاش کنند که به موفقیت برسند، در کشور ما معلولین خودشان باید در رفع محدودیت‌ها و ایجاد فرصت‌های برابر قدم بردارند؛ من اگر یک معلول نبودم حداکثر سرکارگر یک کارگاه می‌شدم اما معلولیت باعث شد توانمندی‌هایم را کشف کنم، معتقد هستم که معلولان نباید به دنبال نگاه دلسوزانه باشند بلکه خودشان باید توانایی‌هایشان را باور کنند.

 

مدرسه‌ معلولان برای آن‌ها مناسب‌سازی نشده است

به گزارش ایسنا، حامد نوروزیان رئیس انجمن شهروندیار کاسپین نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: معلولان حق‌دارند که از فرصت‌های برابر بهره ببرند و از نگاه‌های ترحم‌آمیز و دلسوزانه به دور باشند؛ وظیفه دولت این است که برای مکان‌های عمومی مواردی را تعیین کند که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

 

وی افزود: شهرداری موظف است که استانداردسازی را در معابر عمومی و پارک‌ها انجام دهد و اگر این اقدامات صورت نگیرد قانون را زیر پا گذاشته‌، هزینه بلیط قطار، هواپیما، حمل‌ونقل عمومی برای معلولین نیم‌بها است و شما باید این قوانین را بدانید.

 

نوروزیان با اشاره به مدرسه بیاضیان سه در قزوین اظهار کرد: در این مدرسه که به‌صورت تخصصی به افراد کم‌توان و دارای محدودیت جسمی و روحی خدمات ارائه می‌دهد پلکان غیراستاندارد است، حتی برای افراد عمومی قابل‌استفاده نیست.

 

وی تأکید کرد: این فاجعه‌بار است و باید یک آسانسور یا بالابر برای این دانش آموزان تهیه شود تا بتوانند به‌راحتی در مدرسه تردد کنند اما این اتفاق نیفتاده است امیدواریم آموزش‌وپرورش استثنایی در این زمینه ورود پیدا کند و کاستی موجود را رفع کند.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است